پرداختن به صنعت ساخت موشک دوران جنگ مغفول مانده است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز توان موشکی ما ادامه همان فعالیت‌های جهادی سال‌های دفاع مقدس است و جا دارد از جهاد گران این عرصه در هفته دفاع مقدس یاد کنیم و در باغ موزه دفاع مقدس نیز بخش مهندسی رزمی نیز پیش بینی شود تا فعالیت‌های علمی آن سال‌ها مد نظر قرار گیرد.

به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی در مراسم یادواره جهادگر شهید سید محمد تقی رضوی و شهدای مهندسی رزمی هشت سال دفاع مقدس و خانواده شهدای شهرداری تهران، با بیان خاطراتی از مأموریت‌های محوله به وی توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی در ارزیابی توان ساخت موشک در ایران در سال‌های دفاع مقدس گفت: یکی از موضوعاتی که در دفاع مقدس چندان به آن پرداخته نمی‌شود بحث فعالیت‌های صنعتی و به ویژه ساخت موشک‌های مورد نیاز جنگ است.

وی افزود: در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ زمانی که من مدرک مهندسی مکانیک خود را دریافت کرده بودم از سوی آیت الله هاشمی که فرمانده جنگ بودند مأموریت یافتم که بازدیدی از فعالیت‌های ساخت موشک و راکت در جاهای مختلف کشور داشته باشم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در آن زمان چهار مرکز، مشغول فعالیت تحقیقاتی در این زمینه بودند که یکی مرکز پارچین بود. یکی دیگر از این مراکز صنایع دفاع در لویزان بود که روی موشکی به نام زلزال با بدنه کامپوزیت کار می‌کردند. در نیروی زمینی سپاه نیز روی موشکی به نام سجیل کار می‌کردند که بدنه آن هم فایبر گلاس بود. مجموعه‌ای هم در غرب تهران به نام مهندسی جنگ جهاد سازندگی وجود داشت که در آن تیم‌های تحقیقاتی فعالیتی جدی بر روی ساخت موشک داشتند و روی موشکی به نام موشک مجتمع مخفف (موشک جواب تجاوز موشکی عراق) کار می‌کردند که فعالیت‌های علمی و عمیقی داشتند و من نیز به واسطه رشته تحصیلی خودم و مرتبط بودن با مواد و سازه‌های فایبر گلاس فعالیت‌هایی در این زمینه داشتم.

وی افزود: در آن زمان برد موشک‌ها را با برای مسافت ۱۰۰ الی ۱۳۰ کیلومتری طراحی کرده بودند چرا که از مرز تا بغداد ۱۰۰ کیلومتر فاصله بود و تمامی مراحل ساخت موشک در داخل کشور در حال انجام بود.

هاشمی ادامه داد: زمانی که من گزارش خود را به آیت الله هاشمی رفسنجانی تقدیم کردم ایشان خیلی خوشحال شدند و به اتکا همین گزارش و فعالیت‌های مهندسی و جهاد سازندگی در نماز جمعه بیان داشتند که شهرهای عراق در تیرس موشک‌های ما خواهد بود.

وی اضافه کرد: امروز توان موشکی ما ادامه همان فعالیت‌های جهادی آن سالهاست و جا دارد از جهاد گران این عرصه در ایام هفته دفاع مقدس یاد کنیم و در باغ موزه دفاع مقدس نیز بخش مهندسی رزمی نیز پیش بینی شود تا فعالیت‌های علمی آن سال‌ها مد نظر قرار گیرد.

کد خبر 446351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.