سبقت «واکسن آنفلوآنزا» از «دنا پلاس»

حواشی اختصاص ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا به نمایندگان مجلس، هشدار رئیس قوه قضائیه به هیئت واگذاری کشت و صنعت مغان و اظهارات‌های سناتورهای دموکرات ایالات متحده آمریکا در مورد ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه ۵ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جز اجرای اصلاحات - ولو با حذف اصلاح‌طلبان- راه دیگری مانده؟» در گفت و گو با سیدمصطفی تاج‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب به بررسی وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: اینکه اصلاحات را خوب می‌خوانند نشانه اقتدار آن است و به این معناست که اغلب نیروهای سیاسی به این نتیجه رسیده‌اند که کشور راهی جز اصلاحات ندارد، بنابراین نگاه و استراتژی اصلاحی مقبولیت عام یافته است. به این معنا که در سیاست خارجی باید از تقابل دست برداریم و به سمت تعامل برویم و استراتژی کشور را توسعه اقتصادی قرار دهیم و نه مثلاً ماجراجویی و بلندپروازی سیاسی. در زمینه فرهنگی راهبرد تحمیل یک سبک زندگی و بگیر و ببند با بن‌بست مواجه شده و جواب نمی‌دهد. به لحاظ اقتصادی نیز اکنون بسیاری از منتقدان اعتراف می‌کنند که کشور در دوره اصلاحات بیشترین رشد اقتصادی را کرد. یک دلیل مهم آن اینکه وقتی جامعه مدیران را منتخبان خود بداند و به آنها اعتماد کند و بانشاط و امیدوار باشد، نیمی از موانع از سر راه شکوفایی اقتصادی برداشته می‌شود. می‌ماند ۵۰ درصد دیگر که به سیاست‌های درست دولت در داخل و در سطح بین‌الملل و جلب سرمایه بخش خصوصی و نیز جذب سرمایه خارجی ارتباط دارد. به لحاظ امنیتی هم وضع در دولت اصلاحات بی‌نظیر بود و امن‌ترین دوره را داشتیم؛ نه نگران حمله خارجی بودیم و نه… زیرا اکثریت قاطع مردم در مجموع راضی بودند و چشم‌انداز روشنی مقابل خود می‌دیدند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»» به بررسی حاشیه‌های مجلس یازدهم پرداخت و نوشت: حاشیه‌های مجلس یازدهم یکی پس از دیگری از راه می‌رسند و این در حالی است که تنها سه چهار از عمر آن می‌گذرد. هنوز جنجال تحویل خودروهای دنا پلاس اتوماتیک به نمایندگان تمام نشده که انتشار خبر و متعاقب آن تصویر رسید واگذاری ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفولانزا به مجلس، در شرایطی که در مورد توزیع واکسن به طور عمومی در داروخانه‌ها امروز و فردا می‌شود و البته قرار بوده که اولین واکسن‌ها به افراد دارای ریسک برسد، حاشیه جدید بهارستان را رقم زد.

با طرح خبر واگذاری ۱۵۰۰ واکسن به بهداری مجلس، اما این بار مجلس نشینان خیلی سریع واکنش نشان دادند تا ماجرا بیخ پیدا نکند. چاره ایشان برای انتقادها نسبت به مجلسی که به اصرار نمایندگانش صفت «انقلابی» را به دنبال خود می‌‎کشد، همچون انصراف برخی نمایندگان از دریافت خودرو، باز پس فرستادن واکسن‌ها بود و البته بعد هم بر این نکته تاکید کردند که این یک روال هر ساله است و انتقادها را هم به جوسازی مخالفان مجلس و جریان سیاسی مقابل نسبت دادند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنجال واکسیناسیون مجلسی» به بررسی دریافت و بازگرداندن ۱۵۰۰ واکسن آنفلوانزا پرداخت و نوشت: یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که روی کار آمد بسیاری از مسؤولان جمهوری اسلامی از این مجلس به عنوان برترین و انقلابی‌ترین پارلمان پسا انقلاب نام بردند و همزمان فعالان سیاسی اصولگرا یکی پس از دیگری از عزم نمایندگان برای بازگرداندن مجلس به رأس امور و همچنین ایجاد شفافیت در انتخابی ترین قوه جمهوری اسلامی و البته پایان دادن به رانت‌های پیدا و پنهان نمایندگان گفتند. آنان که همین رانت‌ها را به جای اظهارات و اقدامات سیاسی اصلاح‌طلبان مجلس دهم دلیل رد صلاحیت‌شان اعلام می‌کردند، حالا اما با گذشت تنها حدود ۴ ماه از عمر پارلمان یازدهم، به‌واسطه کردار و گفتار اصولگرایان حاضر در ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان، بعضاً با چنان تناقض‌هایی مواجه شده‌اند که ترجیح می‌دهند اتفاقات رخ‌داده در راهروهای تاریک و روشن پارلمان را نادیده گرفته و به جای گفتن و نوشتن از تحویل نخستین محموله واکسن آنفلوانزا در ایران به نمایندگان مجلس یازدهم، انگشت اتهام خود را به سمت قوه مجریه و شخص رئیس‌جمهوری گرفته و از درد دل‌های وزیر بهداشت با فرمانده سابق سپاه قدس جمهوری اسلامی سخن به میان آورند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که چند روز پس از آنکه نمایندگان مجلس به واسطه دریافت دنا پلاس ۶۰۰ میلیونی با نصف قیمت و از دم قسط و بالا گرفتن انتقادات به آنان و در شرایطی که وزیر بهداشت و درمان دولت دوازدهم طی دلنوشته‌ای از عدم تخصیص یک میلیون دلار برداشت شده از صندوق توسعه ملی به حوزه درمان خبر داده بود، ناگهان انتشار تصویر یک رسید در شبکه اجتماعی توئیتر، دوباره مجلس را به سیبل اصلی انتقادات تبدیل کرد. بنا بر آنچه در این رسید منتشر شده، بهداری مجلس یازدهم، زیر نظر اداره کل سلامت مجلس - که ریاستش از دوره دهم برعهده شهلا میرگلوی‌بیات، نماینده حوزه انتخابیه ساوه در مجلس نهم است - ۱۵۰۰ عدد واکسن آنفلوانزا را در شرایطی دریافت کردند که مطابق گفته‌های مقامات رسمی، این محموله هنوز در تمام داروخانه‌های ایران توزیع نشده و در دسترس عموم جامعه قرار نگرفته است.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ورود دو قوه به یک حراج» به بررسی هشدار رئیس قوه قضائیه به هیئت واگذاری کشت و صنعت مغان پرداخت و نوشت: ماجرای واگذاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با ۲۷ هزار هکتار اراضی مرغوب کشاورزی با عمر ۴۶ ساله که به نگین کشاورزی ایران معروف است، بیش از دو سال کش آمده و حالا با ورود مستقیم رئیس قوه قضائیه به تخلفات سازمان خصوصی‌سازی در دو بخش قیمت‌گذاری اندک و عدم بررسی اهلیت خریدار، وارد فاز جدیدی شده است. با یک حساب سرانگشتی، هر متر این اراضی مرغوب کشاورزی با در اختیار داشتن حقابه سالانه اختصاصی از رود ارس، تنها شش هزار و ۵۰۰ تومان ناقابل ارزش‌گذاری شده و متری شش هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رفته بود.

همین امر نیز پیش‌تر اعتراض‌های گسترده‌ای را بر سر این واگذاری ایجاد کرده و بررسی این روند با اعلام جرم دیده‌بان شفافیت و عدالت، به هیئت داوری واگذاری بازگردانده شده بود. بنا به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور با توجه به ایرادات جدی که در واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی وجود داشت، هیئت داوری در اردیبهشت جاری درخواست ابطال این واگذاری را به هیئت واگذاری اعلام کرد؛ اما هیئت مذکور با رد این درخواست، آن را مجدداً به هیئت داوری بازگرداند که موضوع همچنان در دست بررسی است.

گفته می‌شود این رأی با اعمال فشارهای گسترده از سوی ذی‌نفعان، هنوز ابلاغ نشده است. سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، با ورود به این ماجرا خطاب به هیئت داوری واگذاری تأکید کرده است: ««هیئت داوری سازمان خصوصی‌سازی با استناد به اسناد و ادله، داوری کند و تحت فشار هیچ مقام و مسئولی قرار نگیرد و در این فرایند گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و مسئولان محلی را مورد استناد قرار دهد». این سخن در پی آن مطرح می‌شود که شنیده‌ها حاکی از اعمال فشار از سوی برخی دولتمردان برای عدم ابطال این قرارداد مهم خصوصی‌سازی در شرایط بحران اقتصادی دولت است.

البته توجه به صرف درآمدزایی از ناحیه این نوع خصوصی‌سازی در شرایطی ادامه می‌یابد که به گفته ناصر عتباتی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل، چندین هزار هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی در نقطه صفر مرزی، اگر در اختیار یک شخص قرار گیرد، حتی می‌تواند معضل امنیتی را در منطقه ایجاد کند. رئیسی در این زمینه گفته است: «نکاتی که باید در زمان واگذاری کشت و صنعت مغان لحاظ می‌شد، مورد توجه قرار نگرفت و در زمان این واگذاری به اخطارهای صادره از دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و مسئولان قضائی و امنیتی و محلی توجه نشد». به گفته او: «در واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان نسبت به موضوع کارشناسی، هیئت واگذاری، نحوه مزایده و فرایند واگذاری ابهامات و سوالاتی وجود دارد که قابل بررسی است. نحوه واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان در هیئت مستشاری دیوان محاسبات مطرح است و مجلس نیز تحقیق و تفحص از آن را دنبال می‌کند، سازمان بازرسی کل کشور نیز نظریات خود را درباره این واگذاری ارائه می‌دهد».

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سیاست‌های ترامپ، فقط ایران را قوی‌تر کرده است» به بررسی اظهارات‌های سناتورهای دموکرات ایالات متحده آمریکا در مورد ایران پرداخت و نوشت: جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با حضور «الیوت آبرامز» نماینده ویژه رئیس‌جمهور این کشور در امور ایران، با انتقادهای شدید سناتورهای دموکرات از سیاست‌های کاخ سفید در قبال تهران همراه شد. چند نفر از سناتورهای دموکرات در این جلسه در واکنش به اظهارات آبرامز مبنی بر اینکه تحریم‌های جدیدی قرار است علیه ایران وضع شود، گفتند کارزار فشار حداکثری دولت کنونی آمریکا نه تنها در برابر ایران بازدارندگی ایجاد نکرده بلکه آن را تقویت نیز نموده است.

سناتور باب منندز، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، با اشاره به توضیحات اخیر «فرانک کنث مک‌کنزی» فرمانده سازمان تروریستی سنتکام درباره افزایش چند برابری حملات به نظامیان آمریکایی در عراق، ادعای کاخ سفید درباره منزوی شدن و تضعیف ایران را رد کرد.

بر این اساس، سناتور «کریس مورفی» نیز با پیش کشیدن روابط ایران با دولت سوریه و ادعای کمک کردن به جنبش مقاومت «انصارالله» یمن، گفت اینها نشان می‌دهد که ایران اکنون در مقایسه با زمانی که دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» به پایان رسید، در منطقه غرب آسیا قوی‌تر شده است.

کد خبر 446236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.