پایدارترین شهرهای جهان در ۲۰۲۰

در سال ۲۰۱۵ کشورهای عضو سازمان ملل متحد ۱۷ اقدام جدید در پیش گرفتند تا برای همیشه به فقر خاتمه دهند، صلح را برای بشر به ارمغان آورند و از سیاره زمین به خوبی محافظت کنند؛ این اهداف توسعه‌ای پایدار، اقداماتی نظیر فراگیری، ایمن‌سازی، پایداری و مقاومت بیشتر سکونتگاه‌های انسانی را شامل می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس گزارشات ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد، حدود ۵۵ درصد جمعیت جهان، یعنی بیش از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر در مناطق شهری زندگی می‌کنند و این در حالی است که شهرها تنها سه درصد از سطح کره خاکی را در بر گرفته است. از سوی دیگر، شهرها بین ۶۰ تا ۸۰ درصد انرژی جهان را مورد استفاده قرار می‌دهد و بیش از ۷۰ درصد کربن جهان را در اتمسفر منتشر می‌کند. شهرهای پایدار شکل گرفته است تا این مشکل را به خوبی حل کند و بشر را در حرکت به سمت داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر پیش ببرد. اما چه عواملی می‌تواند در پایدارسازی یک شهر سهیم باشد. از مهم‌ترین اهداف شهرهای پایدار می‌توان به تلاش برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان امروزی و آینده، حفظ منابع طبیعی و جستجوی عدالت اشاره کرد.

مقامات رسمی در شهرهای پایدار، برای رسیدن به این اهداف دسترسی برابر تمام اقشار جامعه به منابع عمومی اصلی را فراهم می‌آورند، انتشار گاز دی‌اکسیدکربن را به طور چشمگیری کاهش می‌دهند، مصرف پایدار انرژی را تأمین می‌کنند و در تلاشند به بهترین شکل ممکن مدیریت مواد زائد را تحت کنترل خود درآورند. شهرهای بسیاری در سراسر جهان وجود دارد که اقدامات قابل توجهی برای رسیدن به این اهداف در پیش گرفته‌اند. اینکه چه پارامترهایی برای تعیین میزان پایداری یک شهر در نظر گرفته می‌شود، بسیار جای بحث دارد با این حال، شاخص شهرهای پایدار، بهترین نقاط دنیا در این زمینه را به ترتیب زیر معرفی می‌کند.

لندن، انگلستان

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی شاخص شهرهای پایدار، پایتخت انگلستان به عنوان زیست‌پذیرترین شهر جهان در یک سال اخیر معرفی شده که رضایت شهروندان خود را از هر نظر تأمین کرده است. مهم‌ترین مولفه‌ای که لندن را به پایدارترین شهر جهان تبدیل کرده، ارائه خدمات عمومی عالی در زمینه مراقبت سلامت، آموزش، حمل و نقل، وجود تعادل بین کار و زندگی، نرخ بسیار پایین جرم و پتانسیل اقتصادی است. تنها چیزی که در این شهر به بهبود بیشتر نیاز دارد، افزایش کیفیت زیست‌محیطی است که البته مقامات محلی از دستیابی به این هدف در آینده‌ای نه چندان دور خبر داده‌اند.

استکهلم، سوئد

شهردار استکهلم در چند سال اخیر، اقدامات بسیار موفقیت آمیزی در زمینه ترویج حمل و نقل عمومی و جایگزینی استفاده از وسایل نقلیه موتوری با خودورهای الکتریکی و دوچرخه در پیش گرفته است. این اقدامات، صرف نظر از تمام مزایایی که برای شهر و شهروندی دارد منجر به کاهش چشمگیر آلودگی هوا در چند سال گذشته شده است. علاوه بر این وجود فضاهای سبز در سراسر شهر به حدی زیاد است که تمام شهروندان به طور برابر می‌توانند از آن‌ها بهره برند. جالب است بدانید که شهردار استکهلم از تدابیر مشارکت اجتماعی برای پیشبرد اهداف خود در مسیر شهرهای پایدار بهره گرفته که همین امر نیز خود بر افزایش زیست‌پذیری شهر سهیم بوده است.

ادینبرو، اسکاتلند

پایتخت اسکاتلند به عنوان سومین شهر پایدار جهان در سال جاری، کمترین نرخ جرم و جنایت جهان را در خود جای داده است که همین امر بر رضایتمندی چشمگیر شهروندان افزوده است. علاوه بر این، تدابیری که شهردار ادینبرو برای ایجاد برابری در پیش گرفته است و همچنین افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها زیست‌پذیری پایتخت اسکاتلند را برای مردم افزایش داده است. شهردار تمام توان خود را بکار گرفته است تا دسترسی تمام شهروندان را به اینترنت و نهادهای عمومی فراهم آورد و تا کنون در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.

کد خبر 446231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.