لشکر خودخواهی‌ها چقدر به شورای شهر می‌آید؟

یادداشت انتقادی شهردار مشهد درباره رویکرد خودخواهانه منتقدانش باعث واکنش اعضای شورا شده و آن‌ها معتقدند تذکر به شهردار و انتقادشان به عملکرد او بدون اغراض شخصی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پاییز ۹۷ بود که محمدرضا کلایی توسط شورای پنجم شهر مشهد به عنوان شهردار انتخاب شد تا لیست یکدست شورا و یکی از شهرداران جوان کلانشهرهای کشور ترکیبی امیدوارکننده را برای آینده شهر مشهد بسازند.

با این حال زمستان سال گذشته نخستین جرقه انتقادات تند اعضای شورای شهر به شهردار جوان مشهد آغاز شد و محمدرضا کلایی که برای نامزدی ریاست فدراسیون فوتبال راهی تهران شده بود، با هجمه اعضای شورا مجبور به انصراف از این نامزدی شد.

از آن زمان تاکنون به چند بهانه، کلایی مورد نقد جدی شورای شهر بوده و حتی تا لبه پرتگاه استیضاح نیز پیش رفته اما حیات مدیریتی او در شهرداری مشهد همچنان ادامه دارد؛ حیاتی که می‌توان اختلاف نظر شورای شهر در تقابل با عملکرد شهردار را دلیل اصلی آن دانست.

اعضای شورا گاهی با تذکر موردی، گاهی با زبان نرم در نطق‌های شورا و بارها در صفحات اجتماعی خود بی‌پرده برای اصلاح رویه شهردار به او تذکر داده‌اند که آخرینِ آن مربوط می‌شود به پست اینستاگرام شهردار که اوضاع امروز خود را با دیروزِ رزمندگان دفاع مقدس و مشی منتقدانش را با دشمنان جنگ تحمیلی مقایسه کرده بود.

کلایی در بخشی این یادداشت اینستاگرامی نوشته بود: "این ۲۱ ماهی که در مشهد در خدمت شما مردمِ نازنین بودم در حقیقت همه اش جنگ بود و ظاهراً این نبرد تمومی نداره. کار کردن برای مردم تو این دوره و زمونه یک جنگ تمام عیاره. روبروی آدم تو این جنگ لشکر عراقی نیست، لشکر حودخواهی‌ها، لشکر نفهمی‌ها، لشگر تنبلی‌ها، لشکر مسئولیت ناپذیری‌ها و لشکر بی‌انصافی‌هاست."

بیشتر بخوانید:

در روزهایی که سختی کرونا امان نقدهای عمومی از عملکرد شهرداری را گرفته و در عوض انتقاد شورایی به کلایی بیشتر شده، ذهن برای یافتن مخاطب سخنان شهردار مشهد به سمت اعضای شورای شهر می‌رود و واکنش تند اعضای شورا به همین پست ساده شهردار نیز این گمان را تقویت می‌کند؛ البته یکی از اعضای شورا که سخنان شهردار را به تمسخر گرفته بود، ساعتی بعد پست را از صفحه خود پاک کرد.

آیا اعضا به دنبال عیب‌جویی هستند؟

حال که چند خط نوشته شهردار مشهد بهانه‌ای برای انتقاد دوباره شورا به او شده، همین بهانه می‌تواند فرصتی برای ارزیابی نگاه اعضای منتقد به عملکرد کلایی باشد تا به دور از قضاوت‌های افراطی مشخص شود آیا پشت این نقدها مقصود شخصی وجود دارد یا واقعاً ضعف‌های شهردار آنقدر به چشم آمده که در کلام اعضای شورا جاری شده است.

محمد حاجیان‌شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر که از منتقدان جدی عملکرد شهردار مشهد است، می‌گوید: هیچ‌کدام یک از اعضای شورا با شخص شهردار و عملکرد او به شکلی که در افواه عمومی نمود داشته، مشکلی ندارند و همگی همراه او هستند زیرا اگر اینگونه نبود مدیریت شهری نمی‌توانست به نحو مطلوب وظایف خود را انجام دهد.

او به نوشته اخیر شهردار اشاره کرده و در گفت‌وگو با ایمنا ادامه می‌دهد: انتقاد اعضا لازمه پویایی شورا بوده و وظیفه ذاتی اعضا نظارت بر عملکرد شهردار است؛ اگر در حوزه‌های عمرانی و فرهنگی شهر ایراداتی وجود دارد، به دنبال آن هستیم که با رفع این ایرادات عملکرد شهرداری ارتقا پیدا کند اما هرکس می‌تواند این نقدها را از منظر شخصی خود نگاه کند و بگوید اعضای شورا به دنبال عیب‌جویی و بهانه‌جویی هستند؛ نمی‌توان جلوی اینگونه برداشت‌ها را گرفت.

حاجیان‌شهری اضافه می‌کند: البته معلوم نیست افراد مورد نقد شهردار چه کسانی هستند اما با این حال اگر تذکری هم از سوی اعضای شورا داده شده یا امور شهرداری پیگیری می‌شود بر مبنای قانون بوده و مدیران شهری اگر به قانون عمل کنند هیچ تنشی ایجاد نمی‌شود.

وقتی تذکر به جایی نرسد، شهردار کار خود را می‌کند

او هدف از تذکر به شهردار را انجام وظیفه قانونی اعضای شورا می‌داند و می‌گوید: وظایف اعضای شورا با توجه به سوگندی که یاد کرده‌اند نظارت بر عملکرد شهردار است؛ ما بر صداقت در کار تاکید داریم بنابراین نمی‌شود موضوعی مطرح شود و اجرا در مغایرت با آن باشد. این موارد البته در عزل و نصب‌ها وجود ندارد و مربوط به عملکردها می‌شود؛ بعضی قول و قرارها گذاشته می‌شود اما به آن عمل نمی‌شود؛ پس نقش نظارتی شورا در این خصوص چه می‌شود؟ قطعاً اگر به سمت تذکر دادن و سوال از شهردار می‌رویم به اقتضای وظیفه نظارتی شوراست.

او می‌افزاید: ما همه طرفدار گفت‌وگو هستیم اما گفت‌وگوی نتیجه‌محور، نه اینکه حرفی زده شود و هنگام اجرا به گونه دیگری عمل شود چون با این رویه اصل گفت‌وگو زیرسوال می‌رود.

این عضو شورای شهر مشهد به عملکرد شورا در برابر ضعف‌های شهرداری نیز اشاره کرده و معتقد است: در نظام شورایی اصل بر عمل دموکراتیک است اما وقتی این رویکرد نیز به این مسیر ختم شود که حرف‌ها شنیده نشود یا جور دیگری تعبیر شود، اثرگذاری خود را ازدست می‌دهد. وقتی اکثریت نخواهند حرف‌ها را بشنوند تنش‌ها بیشتر می‌شود بنابراین تذکرهایی که به شهردار داده می‌شود به جایی نمی‌رسد و آن فرد نیز وقتی این رویه را می‌بیند همان کار خود را می‌کند.

اقلیتی در شورا حامی بی چون و چرای شهردار هستند

مجتبی بهاروند عضو دیگر شوراست که از جدی‌ترین منتقدان کلایی محسوب می‌شود؛ او درباره اختلاف‌نظرها در شورای شهر درخصوص عملکرد شهرداری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اختلاف نظر در شورا طبیعی بوده و تا زمانی که در حد معمول خود باشد، مشکل ایجاد نمی‌کند؛ درست است ما از یک لیست تماماً اصلاح‌طلب هستیم اما این اختلاف‌نظر باعث می‌شود نقش نظارتی شورا بیشتر احساس شود. با این حال اقلیتی در شورا وجود دارد که هرچه بگوییم، طرفدار بی چون و چرای شهردار هستند.

او ادامه می‌دهد: شهردار باید پاسخگوی عضو شورا باشد درحالی که آقای کلایی در این مدت زیاد پاسخگو نبوده است؛ آقای تقی‌زاده، شهردار سابق مشهد هنگامی که برای حل مسائل تماس می‌گرفتیم پاسخگو بود و اگر امکان پاسخ نداشت نهایتاً تا ۲۴ ساعت بعد موضوعات را پیگیری و حل و فصل می‌کرد، موضوعی که درباره شهردار فعلی اتفاق نمی‌افتد و تماس و پیام‌ها حتی بعد از گذشت یک ماه بی‌پاسخ می‌ماند.

بهاروند تاکید می‌کند: اگر عضوی از شورا درخواست شخصی یا موضوعات خاصی را مطرح می‌کند، باید بگویند که این عضو شورا چون کار شخصی دارد یا زیاده‌خواهی می‌کند، پاسخ نمی‌دهم. من سه سال رئیس کمیسیون حمل‌ونقل بودم و در این مدت اعضای کمیسیون قریب به اتفاق لوایح ارسالی از سوی شهرداری را بررسی و برای تصویب در صحن علنی شرایط را فراهم می‌کردند.

نوشته شهردار توهم و بی‌انصافی است

او با اشاره به نوشته اخیر شهردار مشهد می‌گوید: اینکه شهردار مشهد، این شهر را به میدان جنگ تشبیه می‌کند، اگر منظور اعضای شورا بوده و فکر کرده در جنگ با آنان است، ایشان را توهم برداشته و این برداشت نوعی بی‌انصافی است چون شورا بیشترین تعامل را با شهردار داشته و در این خصوص اگر مشکلی هم بوده از طرف شهردار است.

او می‌گوید: اگر معتقدند که اعضا قصد شخصی دارند آن را بگویند؛ یا اصلاً چنین چیزی نبوده یا اگر بوده ایشان شهامت گفتن آن را ندارد. اینکه شهردار توقع داشته باشد نقاط ضعفش را به او تذکر ندهیم اوج خودشیفتگی است چون همانگونه که قانون به عضو شورا اجازه می‌دهد آقای کلایی را به عنوان شهردار انتخاب کند، این امکان را نیز برای شورا طرح سوال و استیضاح او فراهم کرده است.

این عضو شورا به طرح سوال از شهردار مشهد که چند هفته پیش در صحن علنی مطرح شد اشاره کرده و می‌گوید: سوالی که آقای حاجیان‌شهری مطرح کرده بود، بعد از یک ماه آنهم در هفته‌ای که قرار نبود اصلاً جلسه علنی برگزار شود، مطرح و جلسه پاسخ شهردار به سوال عضو شورا بدون اینکه مذاکره‌ای در این خصوص شود برگزار شد. در آن جلسه چون احساس ما این بود که طرح سوال هدف دیگری دارد، همراهی نکردیم

بهاروند جای گفت‌وگو در میان اعضای شورای شهر را خالی دانسته و می‌افزاید: اگر داخل شورا درخصوص این مسائل بحث شده و گفت‌وگو میان اعضا مدیریت شود شاید موضوعات راحت‌تر حل شود؛ من با یکی دو نفر از اعضای شورا شدیداً اختلاف نظر دارم اما اصلاً فرصتی برای صحبت درباره این اختلاف‌نظرها توسط رئیس شورا پیش نیامده است.

کد خبر 446224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.