روزهای پرتنش یک شهر؛ استعفای دسته‌جمعی، الحاق یا انحلال؟

استعفای دسته جمعی شورای شهر صدرا، آبستراکسیون در جلسات رشت و ادامه دستگیری اعضای شوراها مهم‌ترین حواشی پارلمان شهری در هفته‌ای است که گذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای شورای شهر صدرا چندی پیش به‌صورت دسته جمعی از عضویت در شورای پنجم این شهر جدید استعفا دادند که البته ابتدا این موضوع به‌طور رسمی تأیید نشد اما پس از رسانه‌ای شدن نام پنج عضو مستعفی شورا، فرماندار شیراز به این استعفا واکنش نشان داد.

محمدرضا امیری در خصوص استعفای دسته جمعی شورای شهر صدرا اظهار کرد: فرآیند قانونی روند استعفای این اشخاص در حال انجام است و برابر قانون باید آنها مجدداً به صورت انفرادی استعفای خود را به صحن شورای شهر صدرا ارائه کنند و بعد از آن برای تأیید نهایی به فرمانداری شیراز ارجاع دهند.

او افزود: استعفای دسته جمعی اعضای شورای شهر در قانون نیامده و برابر تبصره ۲ ماده ۱۵ قانون شوراهای اسلامی باید اعضا به صورت انفرادی موضوع استعفا را در صحن شورا مطرح و رأی گیری کنند.

شورای شهر صدرا در دوره پنجم با حواشی زیادی روبه‌رو شده که یکی از آن‌ها دستگیری سه عضو شورا به دلیل اتهامات مالی بوده و این بار اعضای مستعفی شورا ضمن درخواست استعفا، پیشنهاد کرده‌اند که برای ایجاد رفاه عمومی و همچنین زمینه مناسب برای رشد و توسعه پایدار شهری، صدرا به شیراز الحاق شود.

فرماندار شیراز در این خصوص نیز گفت: در روزهای گذشته مذاکرات زیادی با اعضای شورای شهر صدرا برای اتمام مأموریت در مدت زمان چند ماهه باقی‌مانده از عمر شورای پنجم انجام شده اما آن‌ها همچنان بر موضوع استعفای همه اعضا تاکید دارند و انگیزه‌شان را نیز تسریع در روند الحاق این شهر جدید به شیراز یا موضوع ارتقا به لحاظ تقسیمات کشوری بیان کردند.

امیری خاطرنشان کرد: چنانچه اعضای شورای شهر صدرا استعفا دهند از اعضای علی‌البدل برای جایگزینی آنها دعوت خواهد شد و اگر با دعوت از این افراد تعداد اعضای شورا به حدنصاب نرسد در نهایت شورای شهر صدرا منحل اعلام خواهد شد

رشت؛ پاییز، بدون شهردار شروع شد

شورای شهر رشت هفته گذشته ناصر حاج محمدی را استیضاح و از سمت شهرداری رشت عزل کرد و با وجود آنکه رئیس شورا از عزم جدی برای انتخاب سریع جایگزین شهردار خبر می‌داد، اما هنوز با گذشت چند روز گزینه جدیدی توسط شورا انتخاب نشده است.

شورای شهر دوبار در هفته جاری تشکیل جلسه داد تا شهردار رشت انتخاب شود ولی هر دو مرتبه جلسات به حدنصاب نرسید. چند عضو شورا که یکی از آن‌ها نیز گزینه نهایی برای شهردار رشت شدن است در دو جلسه اخیر حاضر نشده‌اند.

محمدحسن عاقل‌منش عضو شورای شهر پیش از جلسه دوم که چهارشنبه هفته جاری برگزار شد، در مصاحبه‌ای گفته بود: با اینکه تصمیم گرفته شده بود چهارشنبه (هفته گذشته) انتخاب شهردار انجام شود اما برخی از اعضا گفتند برای اینکه گفت‌وگوها و رایزنی‌های مرتبط انجام شود جلسه به روز دوشنبه ۳۱ شهریور ماه ۹۹ موکول شود و روز دوشنبه هم دو بار ساعت جلسه تغییر کرد.

او ادامه داد: پنج عضو شورا در جلسه حاضر نشدند و دوباره جلسه انتخاب شهردار به روز چهارشنبه موکول شده است. جالب اینکه در اقدامی بی سابقه درخواست تعدادی از همکاران شورایی لغو ابلاغ آخرین انتصاب‌های شهردار پیشین بوده و گفته بودند اگر این کار شود در جلسه حضور می‌یابند.

عاقل‌منش افزود: هرچند این اقدام با سرعت در عصر همان روز تا قبل برگزاری جلسه توسط سرپرست شهرداری انجام شد و علیرغم ایجاد برخی تنش‌ها و نگرانی‌ها در بدنه شهرداری و تبعات ناشی از آن برای تعدادی از مدیران، بازهم جلسه تشکیل نشد.

از سوی دیگر این غیبت‌ها با واکنش فرماندار رشت مواجه شد؛ علی فتح‌اللهی سرگردانی مدیریت شهری در شرایط کنونی را زیبنده و به مصلحت شهر رشت ندانست و تاکید کرد: اعضای شورای شهر به عنوان منتخبین مردم در قبال شهروندان مسئول هستند و موظفند با تصمیمات صحیح و به موقع، نسبت به پیگیری و رفع مشکلات شهر رشت اقدام کنند.

او اضافه کرد: در شرایطی که شهر رشت با مشکلات عدیده ای روبه رو است، نباید اجازه داد با از دست دادن زمان در مدیریت این شهر وقفه‌ای ایجاد شود و اعضای شورای شهر باید هر چه سریع‌تر در خصوص تعیین تکلیف مدیریت شهر رشت که انتظار مردم است اقدام کنند.

بوشهر؛ تعداد اعضای بازداشتی به ۴ رسید

هفته گذشته رئیس و یک عضو شورای شهر بوشهر دستگیر شدند و دادستان بوشهر در هفته جاری از دستگیری دو نفر دیگر از اعضای شورای شهر بوشهر در ارتباط با پرونده تخلفات مالی شهرداری این بندر خبر داد.

علی حسن پور افزود: افزون بر این یکی از پیمانکاران شهرداری بوشهر نیز تحت تعقیب کیفری قرار گرفته و این سه نفر بر حسب دستور قضائی بازداشت و برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره کل اطلاعات استان قرار گرفته‌اند.

دادستان بوشهر گفت: در پی رسیدگی به پرونده تخلف‌های مالی در شهرداری بوشهر بررسی‌ها دلالت بر این دارد که اتهاماتی از این حیث متوجه برخی از افراد در شورای شهر است.

بازداشت اعضای شورای شهر ایرانشهر و چلگرد

رئیس شورای شهر ایرانشهر به اتهام هشت فقره جعل مصوبات شورای شهر و هشت فقره استفاده از سند مجعول و سوءاستفاده از موقعیت شغلی بازداشت و با قرار تأمین مناسب در اختیار اداره اطلاعات قرار دارد.

گفته می‌شود یکی از مصوبات جعلی این متهم تغییر نام خیابان شهید سجادی به محمودزهی بوده که شخص مزبور در قید حیات است تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

رئیس دادگستری شهرستان کوهرنگ نیز از بازداشت دو عضو شورای شهر چلگرد به اتهام تخلفات مالی خبر داد.

دهدشت؛ شهردار جدید تأیید نشد

پس از کش و فوس‌های فراوانی که بر سر استعفای اسفندیار برخه شهردار پیشین دهدشت به وجود آمد و اختلافات داخلی اعضای شورای شهر انتخاب شهردار جدید را به تعویق انداخته بود، در نهایت چندی پیش جلال داورپناه با کسب اکثریت آرا شهردار دهدشت شد.

با این حال مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد رسماً از عدم احراز صلاحیت جلال داورپناه دومین منتخب شورای شهر دهدشت برای تصدی بر شهرداری دهدشت خبر داد و از اعضای شورا حواست گزینه دیگری را برای این سمت انتخاب کنند.

کد خبر 446206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.