رهاسازی آب از سد رودشتین به سمت گاوخونی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان از رهاسازی سازی آب از سد رودشتین به سمت تالاب بین المللی گاوخونی خبر داد.

مسعود میر محمد صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: صبح امروز _ جمعه چهارم مهر ماه_ پس از اتمام عملیات توزیع آب کشاورزی در شبکه رودشتین اصفهان ذخیره موجود در سد انحرافی رودشتین در فاصله ۱۳۰ کیلومتری تالاب بین المللی گاوخونی با دبی شش متر مکعب بر ثانیه به سمت تالاب جاری شد.

وی با اشاره به ذخیره آب این سد و دبی ورودی موجود حاصل از زهاب کشاورزی خاطر نشان کرد: با توجه به رطوبت بستر رودخانه در این مسیر انتظار داریم با دبی ثابت حدود سه متر بر ثانیه به صورت پیوسته و طولانی مدت آب در این بازه از رودخانه جاری و قسمتی از سهم حقابه زیست‌محیطی تالاب را بین المللی گاوخونی تأمین کند.

پایش و نظارت یگان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از برداشت

سید عبدالحسین میرمیران، عضو نظام صنفی کشاورزان اصفهان نیز در این رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: با توجه اینکه دبی آب رهاسازی شده به سمت تالاب کم و قابل استفاده برای مصرف کشاورزی نیست از این رو احتمال انحراف آب برای مصارف کشاورزی وجود ندارد و اگر پساب فاضلاب در طول مسیر تا بند رودشتین برداشت نشود این مقدار آب می‌تواند به تالاب برسد.

وی افزود: پایش و نظارت یگان حفاظت محیط زیست استان برای جلوگیری از برداشت آب در مسیر تالاب ضروری است.

این عضو نظام صنفی کشاورزان اصفهان اضافه کرد: باید به بارش‌ها امیدوار باشیم زیرا هم اکنون ذخیره سد زاینده رود نیز به خط قرمز رسیده و تنها برای تأمین شرب است از این رو محیط زیست و فعالان باید با پایش ها کمک کنند این حداقل آب به سمت تالاب جریان داشته باشد.

به گزارش ایمنا، بنابر اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست در سال آبی گذشته نیز حدود ۴۱ میلیون مترمکعب معادل ۲۳ درصد از حقابه سالانه تالاب بین المللی گاوخونی از ذخیره سد رودشتین تأمین شد.

نیاز آبی این تالاب ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب در سال است. تالاب بین المللی گاوخونی به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه قرار دارد و این تالاب در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و نام آن در فهرست تالاب‌های بین المللی قرار گرفت.

کد خبر 446196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.