لزوم همکاری‌های ایران و افغانستان برای ساختن شهر پایدار

شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از نیاز های اولیه هر شهر، داشتن یک طرح جامع شهری است، گفت: ایران می‌تواند تجربیات خود را در ساختن شهر پایدار، در اختیار افغانستان قرار دهد تا با کمک یکدیگر شهرهایی ایجاد کنیم که مردم در آن رفاه و آرامش بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی در سمینار تخصصی تجارب مدیریت شهری که در مرکز نوآوری و استعدادهای ملی افغانستان برگزار شد، اظهار کرد: تجربیات سفر به افغانستان بسیار خوب بود، همیشه دوست داشتم از نزدیک این کشور را ببینم و این یک فرصت خاطره ساز شد چراکه احساس کردم در شهر خودم هستم.

وی افزود: در این چند روز که برای برگزاری نمایشگاه "خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و ماشین آلات وابسته" در این کشور حضور یافتیم نیازهای شهر کابل را شناسایی کردیم؛ افغانستان سرزمین بکری است که اگر امنیت در این کشور برقرار شود می‌تواند زیرساخت‌های قوی پیدا کند و رشد، شکوفایی و رفاه عمومی برای مردم افغانستان فراهم خواهد شد.

شهردار اصفهان گفت: با توجه به اینکه کشور افغانستان درگیر برخی مسائل سیاسی شده امنیت این کشور خدشه دار شده و سال‌ها این کشور را همراه با هزینه‌های زیادی به عقب رانده است.

وی با بیان اینکه زندگی همه انسان‌ها باید همراه با رفاه و آسایش باشد، افزود: طبق احادیث معصومان هر آنچه برای کشور خود از آبادانی و توسعه خواهان هستیم برای همسایه‌های کشورمان نیز می‌خواهیم.

نوروزی اضافه کرد: بیش از ۴۰ سال است که افغانستان گرفتار جنگ داخلی است، بنابراین همیشه خواستار امنیت و ثبات این کشور هستیم تا مردم بتوانند آزادانه زندگی کنند. افغانستان، سرزمینی است که از معادن و منابع سرشار بوده پس باید بتواند رفاه عمومی را نیز برای مردم تأمین کند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نیز توجه و تعامل با همسایگان بوده است، گفت: همیشه می‌خواستیم این همسایگی منجر به هم‌افزایی شود؛ با همکاری دو کشور می‌توانیم نیازهای یکدیگر را رفع کنیم.

شهردار اصفهان افزود: امروز ایران در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و در زمینه‌های مختلف پیشرفت‌های خوبی داشته است، باید از این فرصت استفاده کنیم و در یک تعامل منطقی با حفظ حقوق طرفین و احترام متقابل که اصل مسلم حقوق بشری است روابطمان را به گونه‌ای تنظیم کنیم که به یکدیگر در امور مختلف کمک کرده و دست یکدیگر را بگیریم.

وی با بیان اینکه این سفر مقدمه‌ای برای تحقق همین موضوعات است، افزود: مردم ایران باید بیش از پیش با کشور و مردم افغانستان آشنا شوند چراکه نقاط مشترک بسیاری داریم که شما بیشتر با آن آشنا هستید. مردم افغانستان بیشتر با ظرفیت‌های ایران، دانشگاه‌ها و امکانات آشنا هستند و جایگاه ایران را در عرصه بین‌المللی می‌شناسند و با نظام سیاسی حقوقی کشور ما آشنایی خوبی دارند.

نوروزی با بیان اینکه با نظام حقوقی افغانستان آشنا هستم، گفت: باید با کمک یکدیگر راهی را انتخاب کنیم که آیندگان در دو سرزمین همراه با زندگی سرشار از رفاه و آسایش و آرامش باشند.

وی اظهار امیدواری کرد: بتوانیم مسیری را طی کنیم که روز به روز رضایت شهروندان بیشتر حاصل شود که برای این کار باید کشوری آباد داشته باشیم و رفاه مردم را با مناسب سازی و تأمین راه، انرژی، آب، برق، گاز و نیازهای اولیه مردم محقق کنیم.

گره کور شهر را باز کنید

نوروزی افزود: برای رسیدن به آسایش و آرامش باید از پل‌های متعددی عبور کنیم و سازندگان و طراحان شهر که می‌توانند آن را بهتر بسازند باید گره‌های کور شهر را باز کنند و نگاه مسئله محور داشته باشند.

وی اضافه کرد: یکی از نیازهای اولیه هر شهر داشتن یک طرح جامع شهری است، امروز باید به سمت انرژی خورشیدی حرکت کنیم، در ایران انرژی، ارزان است، بنابراین انرژی خورشیدی توجیه اقتصادی ندارد، اما در افغانستان بر روی هر پشت بام می‌توانید مردم را ملزم به استفاده از انرژی خورشیدی کنید.

شهردار اصفهان گفت: افغانستان می‌تواند به شبکه‌های بزرگ جهانی که ریشه در یونسکو دارد از جمله شبکه شهرهای خلاق یا شهر دوستدار کودک بپیوندد و شهر به گونه‌ای ساخته شود که کودک با کمترین خطر بتواند زندگی کند و به همه امکانات رفاهی دسترسی داشته باشد چراکه شهر خلاق به این معنا است که شهر با خلاقیت‌ها و هنرهای دستی به جهانیان شناسانده شود.

وی افزود: برای تأمین زندگی همراه با آرامش در شهر نباید بافت‌های ناکارآمد وجود داشته باشد و خانه‌ها بدون حساب و کتاب در دامنه کوه‌ها در معرض سیلاب‌ها و بدون نظام مهندسی درست ساخته شود.

آماده تبادل تجربیات هستیم

نوروزی با بیان اینکه در ایران تجربه تمامی این موارد وجود دارد، خاطرنشان کرد: تجربه مبارزه با ناکارآمدی بافت شهری، احیای محورهای تاریخی و ایجاد نهادهایی برای توسعه محلی را داریم و در این زمینه کمک می‌کنیم.

وی گفت: آماده‌ایم تا نیروهای آموزشی خود را برای انتقال تجربیات اعزام کنیم و در اصفهان این مسائل را به شما آموزش دهیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای پویاسازی شهرها باید از پروژه‌های محرک توسعه استفاده کرد، ادامه داد: در اصفهان برای هر منطقه پروژه محرک توسعه تعریف کرده‌ایم و این پروژه‌ها در هر مکانی اجرایی شده است که تحقق این موضوع جاذبه ایجاد می‌کند.

وی افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای که تأمین کننده مواد غذایی و نیازهای مردم است می‌تواند از خرده فروشی‌ها در اطراف خیابان‌ها که باعث آلودگی، ترافیک و سایر مشکلات می‌شود جلوگیری کند، احداث چنین فروشگاه‌هایی امروز کار ساده‌ای است، البته راهی است که سال‌ها طول کشیده تا به تجربه آن رسیده‌ایم. افغانستان نیز امروز می‌تواند منطبق با وضعیت موجود خود این طرح را اجرایی کند.

نوروزی گفت: افتخار می‌کنیم که در این جمع حضور پیدا کردیم و امیدواریم در این سفر مسیری باز شود که بتوانیم به برادران دینی خود کمک کنیم و در این راستا آمادگی کامل داریم داریم.

وی اظهار امیدواری کرد: این سفر آثار خوبی در آینده افغانستان ایجاد کند و شهرداری اصفهان نیز به میزان توان خود اثرگذار باشد.

کد خبر 446192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.