پاییز امسال سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید/سلامت ریه‌های خود را جدی بگیرید

یک کارشناس علوم تغذیه گفت: در پاییز امسال به دلیل همزمانی دو ویروس کرونا و آنفلونزا تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد.

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به همزمانی ویروس کرونا و آنفلوانزا، ایمنی بدن افراد باید به شدت بالا برود، زیرا به دلیل وجود این دو ویروس در فصل پاییز، افراد آسیب پذیر تر بوده و به همین دلیل نیاز است که آنتی اکسیدان‌های مختلف به بدن آن‌ها برسد.

وی افزود: آنتی اکسیدان‌ها شامل ویتامین C است که در مرکباتی مثل پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، لیمو ترش و گریپ‌فروت وجود دارد. همچنین گوجه فرنگی، سیب زمینی و انواع سبزیجات نیز دارای ویتامین C بالا است.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: ویتامین E نیز آنتی اکسیدان قوی و محلول در چربی است و افراد با خوردن بعضی مواد غذایی مانند جوانه گندم، گردو و روغن‌های مایع گیاهی که منبع این ویتامین محسوب می‌شود، می‌توانند نیاز خود را به ویتامین E تأمین کنند.

صفوی تاکید کرد: در صورتی که افراد از این مواد غذایی کمتر استفاده می‌کنند، باید با راهنمایی پزشک معالج داروهای مکمل مصرف کنند تا میزان آنتی اکسیدان در بدن آن‌ها بالا برود و از مشکلاتی که در اثر ضعف ایمنی به وجود می‌آید، جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: از دیگر ویتامین‌های مؤثر ویتامین D است؛ این ویتامین از طریق شیرهای غنی شده با ویتامین D می‌تواند وارد بدن شود.

مواد غذایی حاوی ویتامین c را بخار پز کنید

این متخصص تغذیه گفت: متأسفانه ویتامین D بیش از نیمی از جمعیت ایران پایین است و باید حتماً با توصیه پزشک معالج، ویتامین D را با دوزهای مناسب دریافت کنند. چنانچه میزان ویتامین D بدن افراد بسیار پایین باشد، آن‌ها می‌توانند هر هفته دوزهای ۵۰ هزار ویتامین D و یا آن را هر دو هفته یک بار و یا به صورت ماهانه دریافت کنند.

صفوی افزود: یکی دیگر از مواد مورد نیاز، املاح موجود در آنتی اکسیدان مثل سلنیوم و روی است؛ این املاح در انواع غذاها مثل گوشت قرمز وجود دارد.

وی تاکید کرد: افرادی که سیستم ایمنی بسیار ضعیف دارند، مولتی ویتامینی مصرف کنند که ویتامین‌ها و املاح را در داخل خود داشته باشد. مصرف مولتی ویتامین مینرال موجب تقویت سیستم ایمنی شده و از ابتلای افراد به بیماری جلوگیری می‌کند.

این متخصص تغذیه گفت: بهترین نحوه مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین c به صورت بخار پز است. این ویتامین محلول در آب بوده و اگر در آب بجوشد، تمام ویتامین c آن به داخل آب می‌رود. در این صورت بهتر است برای دریافت ویتامین c افراد آب خورشت یا آبگوشت را نیز مصرف کنند.

تأمین سلامت ریه‌ها

صفوی به اهمیت سلامت ریه اشاره کرد و افزود: هنوز ماده غذایی که فواید آن اختصاصاً برای تقویت ریه افراد مناسب باشد، تأیید نشده است، اما باید سعی شود در این دوران از حضور در مکان‌هایی که افراد سیگاری هستند تا حد ممکن پرهیز شود. همچنین افراد باید در محیط‌هایی که آلودگی هوا وجود دارد، کمتر حضور داشته باشند تا تنفس آن‌ها کاملاً سالم و طبیعی باشد.

وی اظهار کرد: به افرادی که ناراحتی ریه دارند توصیه می‌شود که تا مدتی به مناطقی مهاجرت کنند که خوش آب و هوا است تا آن‌ها اکسیژن گیاهی را استنشاق کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه میزان دریافت اکسیژن توسط ریه افراد را می‌توان آزمایش کرد، گفت: این تست را معمولاً متخصصان ریه انجام می‌دهند. اگر دریافت اکسیژن توسط ریه پایین باشد، بیمار باید بستری شود تا بتواند از اکسیژن به صورت کپسول استفاده کند و وضعیت اکسیژن رسانی ریه بهتر شود.

صفوی با تاکید بر اینکه یکی از آسیب‌های جدی کرونا به بدن، آسیب به ریه است و افراد حتماً باید به سلامت ریه خود توجه کنند، عنوان کرد: بعضی غذاها مانند سیب برای تقویت ریه مناسب است.

وی افزود: افراد باید از تردد در مکان‌هایی که دود ماشین و سیگار وجود، دارد اجتناب کنند و چنانچه در مکانی مثل اتوبان‌های شهری سکونت دارند که تردد زیاد است، برای مدتی مکان زندگی خود را تغییر دهند تا این آلودگی‌ها وارد ریه نشود.

کد خبر 446178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.