مرگ ۳۸۰ نهنگ در بزرگترین خودکشی جمعی

تلاش گسترده داوطلبان و گروه‌های امدادی برای نجات بیش از ۴۵۰ نهنگ گرفتار، جزئیات واگذاری ۲۲ مرال پردیسان به سرمایه گذار خصوصی، میزبانی تالاب‌های همدان از پرندگان مهاجر و توقف بزرگترین پروژه معدن طلای جهان به دلیل تخریب محیط زیست را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در اولین جمعه ماه مهر می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وجود تلاش گسترده داوطلبان و گروه‌های امدادی برای نجات بیش از ۴۵۰ نهنگ گیر افتاده در خلیجی در غرب جزیره تاسمانی، دست‌کم ۳۸۰ نهنگ تا کنون تلف شده و تنها حدود ۵۰ نهنگ با بازگردانده شدن به آب‌های آزاد نجات یافته‌اند.

روزنامه بریتانیایی «گاردین» به نقل از مقام‌های محلی استرالیا گزارش داده است که تا بعد از ظهر روز چهارشنبه دوم مهر، مرگ ۳۸۰ نهنگ خلبان باله‌دراز در خلیجی در غرب جزیره تاسمانی تأئید شده است. در همین حال، تلاش بی‌وقفه گروه‌های امدادی و حامیان محیط زیست برای نجات جان ۳۰ نهنگی که گفته می‌شود هنوز زنده‌اند، ادامه دارد.

با وجود این، "نیک دکا"، مسئول هماهنگی عملیات نجات مربوط به سازمان «خدمات حیات وحش و پارک‌های تاسمانی» اعلام کرده است به رغم ادامه تلاش‌ها برای نجات جان ۳۰ نهنگ باقی مانده، در حال حاضر، تمرکز عملیات دوباره روی جمع‌آوری لاشه نهنگ‌های مرده برگشته است. این مقام محلی افزود: «تلاش خواهیم کرد تا جایی که می‌توانیم هر نهنگی را که زنده مانده است، نجات دهیم».

عملیات نجات نهنگ‌های خلبان باله‌دراز که در سواحل شنی خلیج ماکوآری گیر افتاده‌اند از صبح سه‌شنبه یکم مهر آغاز شده است. هنوز دلیل گیر افتادن این دسته بزرگ از نهنگ در این خلیج مشخص نیست، اما به گفته یک کارشناس، ممکن است نزدیک شدن بیش از حد به ساحل برای یافتن غذا دلیل این رخداد فاجعه‌آمیز باشد.

گزارش‌ها حاکی است که تا پیش از این، امدادگران روی نجات جان ۲۷۰ نهنگ گیر افتاده در نزدیکی شهر " استراهان" در تاسمانی متمرکز بودند، اما صبح چهارشنبه، یک هلی‌کوپتر بیش از ۲۰۰ نهنگ دیگر را شناسایی کرد که حدود ۱۰ کیلومتر دورتر در همان خلیج گیر افتاده بودند. مقام‌های محلی بعدتر تأیید کردند که همه این نهنگ‌ها تلف شده‌اند. رخداد اخیر احتمالاً یکی از گسترده‌ترین خودکشی نهنگ‌ها در سراسر دنیا و بی‌تردید، فاجعه‌بارترین آن در تاریخ استرالیا به شمار می‌رود.

دکتر "کریس کارلاین" زیست‌شناس حیات وحش و از کارشناسان برنامه حفاظت از آبزیان، روز چهارشنبه، اظهار کرد که اضافه شدن ۲۰۰ نهنگ دیگر به رخداد اخیر، بزرگ‌ترین خودکشی جمعی نهنگ‌ها در تاریخ تاسمانی را رقم زده است.

مسئول هماهنگی عملیات نجات همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا این ۲۰۰ نهنگ زودتر شناسایی نشدند، گفت، تیرگی بیش از حد آب خلیج احتمالاً باعث شده است که از بالا قابل شناسایی نباشند و پس از خودکشی، جزر و مد اجسادشان را به داخل آب بازگردانده باشد.

پرتلفات‌ترین خودکشی نهنگ‌ها در تاسمانی به سال ۱۹۳۵ باز می‌گردد؛ زمانی‌که نزدیک به ۲۹۴ نهنگ از جمله خلبان باله‌دراز در پی گیر افتادن در سواحل استنلی در شمال غرب تاسمانی تلف شدند. زمانی‌که نخستین گروه نهنگ‌ها شناسایی شدند، برآوردها از مرگ حتمی دست‌کم ۹۰ نهنگ در میان ۲۷۰ نهنگ گیر افتاده حکایت داشت.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر، مهم‌ترین دغدغه مسئولان محیط زیست تاسمانی، خارج کردن لاشه نهنگ‌ها از آب‌های خلیج است، چرا که رها کردن اجساد آنها به حال خود، تبعات فراوانی به دنبال خواهد داشت.

واگذاری ۲۲ مرال پردیسان بجنورد به سرمایه گذار خصوصی

حبیب لشگری، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اینکه چند سال قبل برای اولین بار تعدادی اندک از گوزن‌های سایت پردیسان بجنورد به یک شرکت خصوصی در استان یزد برای نگهداری و تکثیر واگذار شد، گفت: در هفته جاری نیز واگذاری ۱۱ رأس گوزن مرال از سایت پردیسان بجنورد به شرکت خصوصی در منطقه شوقان شهرستان جاجرم برای نگهداری و تکثیر واگذار شدند که البته ۱۱ رأس دیگر نیز تحویل می‌شوند.

وی افزود: واگذاری این ۲۲ گوزن مرال سایت پردیسان به این سرمایه گذار بخش خصوصی نیز پس از انجام ارزیابی از توانمندی، دانش فنی و اهلیت سرمایه گذار و اخذ تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام شده است.

وی در ادامه گفت: پس از تأئید این سرمایه گذار بخش خصوصی، از سرمایه گذار تعهداتی از جمله نگهداری، تکثیر و پرورش ۲۲ گوزن مرال، عدم رهاسازی آنها به طبیعت، اجتناب از دو رگ گیری از آنها همچنین عدم کشتار آنها گرفته شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه در زیر پوست گوزن‌های مرالی که تحویل شده‌اند و تحویل خواهند شد، میکروچیپ به منظور رصد وضعیت آنها نصب شده‌اند، عنوان کرد: در قراردادی که منعقد شده است، این سرمایه گذار حق کشتار این گوزن‌ها را حتی در سن پیری آنان را ندارد و در صورتی که آنها در شرایط طبیعی نیز بمیرند باید با تأیید و حضور کارشناس محیط زیست استان دفن شوند.

وی تصریح کرد: در صورتی که این سرمایه گذار بتواند جمعیت این گوزن‌های تحویل گرفته را به تعداد قابل توجهی تکثیر دهد، می‌تواند نسبت به اخذ مجوزهای جدید برای تأمین پروتئین بازار و یا شکارگاه اقدام کند.

مرکز تحقیقات تکثیر گورخر ایرانی افتتاح شد

مرکز تحقیقات، تکثیر و معرفی مجدد گورخر ایرانی سه‌شنبه اول مهر با حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پارک ملی کویر گرمسار استان سمنان افتتاح شد.

گورخرها قابلیت تکثیر ضعیف دارند و به‌طورمعمول از هر سه کره این‌گونه، یک کره باقی می‌ماند. احتمال بقای کره گورخر نر ضعیف است چراکه گورخر نر، کره نر را نمی‌پذیرد و می‌کشد، همین عامل موجب کاهش جمعیت گورخرها می‌شود. طولانی بودن دوره بارداری و فقدان دوقلوزایی از عوامل مؤثر در کاهش جمعیت گورخرهای ایران است.

گورخر ایرانی زیرگونه‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض‌شده است.

پارک ملی کویر یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده ایران است که بیشتر وسعت آن در شهرستان گرمسار و بخش‌های کوچکی هم در استان‌های تهران، قم و اصفهان واقع‌شده است. این منطقه حدود ۶۷۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۴۲۰ هزار هکتار آن پارک ملی و ۲۵۰ هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده است.

توقف بزرگ‌ترین پروژه معدن طلای جهان به دلیل تخریب محیط زیست

دادگاهی در شیلی با صدور حکمی بزرگ‌ترین پروژه معدن طلای جهان در این کشور را به دلیل آسیب‌های زیست محیطی پیش از بهره‌برداری متوقف کرد. این معدن طلا در مرز آرژانتین و شیلی و در میان یخچال‌های طبیعی در منطقه «آند کوردیلرا» قرار گرفته است.

شرکت کانادایی «بریک گلد» نیز که تصمیم داشت ۸ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کند از سوی دادگاه به پرداخت جریمه‌ای بسیار سنگین محکوم شد. «دادگاه محیط زیست شیلی» در حکم خود تأکید کرده است که دستور تعطیلی معدن رو باز طلا در «پاسکوآ لاما» قطعی و همیشگی است. شرکت کانادایی نیز به دلیل خسارت‌هایی که به محیط زیست به هنگام ساخت معدن وارد کرده به ۹ میلیون دلار جریمه شده است.

بر اساس حکم دادگاه، میزان خطری که پروژه معدن «پاسکوآ لاما» برای سلامتی مردم داشته است، هیچ گونه راه دومی را برای ادامه این پروژه باقی نگذاشته بود. رأی دادگاه ثابت می‌کند که تصمیم سازمان محیط زیست شیلی در سال ۲۰۱۸ در خصوص ضرورت توقف این پروژه درست بوده است. این سازمان معتقد بوده که شرکت «بریک گلد» اصول و مقررات مربوط به محیط زیست را رعایت نمی‌کرده است، اصولی که رعایت آن ضامن ادامه کار و بهره‌برداری از معدن بوده است.

سازمان محیط زیست شیلی ابتدا تصمیم داشت تا از طریق رجوع به یک مرجع قضائی محلی، مجازات‌هایی را برای این شرکت کانادایی در نظر بگیرد. این سازمان به ۳۳ مورد نقض اصول زیست محیطی از جمله تخلیه آب‌های آلوده و تخریب گیاهان توسط این شرکت کانادایی اشاره کرده بود. از همین رو دادگاه با تأکید بر مشروع وارد بودن شکایت سازمان محیط زیست، حکم بر تعطیلی دائم و نه موقتی و تنبیهی داد.

پروژه این معدن طلا همچنین به دلیل مشکلات زیست محیطی که ایجاد کرده بود با مخالفت جدی مردم در دو کشور شیلی و آرژانتین مواجه شده بود. شرکت کانادایی استخراج حدود ۶۱۵ هزار اونس طلا و ۱۸.۲ میلیون اونس نقره از این معدن را پیش‌بینی کرده بود. مردم منطقه سال‌ها از آب آشامیدنی حاصل از ذوب شدن یخچال‌های طبیعی که به شکل رود از کوه‌های آند جاری می‌شد استفاده می‌کردند، اما با آغاز پروژه معدن، آب منطقه به شدت آلوده شد. در سال‌های اخیر بسیاری از اهالی منطقه و نیز حیوانات به دلیل مصرف آب دارای مواد خطرناک و بعضاً سرطان‌زا دچار بیماری‌های گوناگون شده‌اند.

آمادگی تالاب‌های همدان برای میزبانی از پرندگان مهاجر

در آستانه فصل پاییز و سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان از کشورهای شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشورمان آغاز شده و در مسیر مهاجرت، پرندگان برای استراحت و آبتنی در تالاب‌ها و آبگیرهای این استان فرود می آیند.

همه ساله در فصل پاییز تالاب‌های این استان پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر بوده که برای مدت کوتاهی در این تالاب‌ها به استراحت می‌پردازند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اظهار کرد: محیط زیست نیز در فصل افزایش مهاجرت پرندگان به منظور پیشگیری از شکار این گونه‌ها اقدام به افزایش رصد و پایش در حواشی تالاب‌ها می‌کند.

شعبانلو ادامه داد: در عین حال برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزا فوق حاد پرندگان تیم‌های محیط زیست اطراف تالاب‌ها و آبگیرها را رصد کرده و در صورت مواجهه با پرندگان تلف شده علت مرگ آنها را بررسی می‌کنند.

جمع آوری بیش از ۱۰ هزار مترمربع تور ماهیگیری از سد زاینده‌رود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چادگان گفت: محیط بانان منطقه حفاظت شده دالانکوه و دریاچه سد زاینده‌رود در شش ماه نخست سال جاری بیش از ۱۰ هزار متر مربع تور ماهیگیری غیرمجاز از این مناطق جمع‌آوری کردند.

مجتبی حاجتی افزود: این مقدار تور ماهیگیری به صورت متناوب توسط محیط بانان حین گشت و کنترل، نورکشی و قلاب‌کشی در محدوده منطقه حفاظت شده دالانکوه و سد زاینده رود شناسایی شدند.

وی زمان گشت‌های محیط بانان را شبانه و به وسیله قایق موتوری اعلام و اضافه کرد: در این زمان متخلفان در محل نیستند و یا با شنیدن صدای قایق متواری می‌شوند و حین فرار ادوات خود را جای می‌گذارند.

کد خبر 446159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.