۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۴
ساری؛ شهری پیشتاز در هوشمندی

اداره شهرها دیگر با ساز و کارهای سنتی ممکن نیست. مدیران شهرهایی که همچنان به بروکراسی دستی و ارائه خدمات شهری به شیوه سنتی اصرار بورزند، از قافله تمدن عقب می‌مانند و در تأمین نیازهای شهروندان خود، با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخورداری از مؤلفه‌های هوشمندی برای شهرها یک مزیت است، زیرا اساساً «شهر هوشمند به معنای سکونتگاهی است که خدمات شهری مدرن آن با استفاده از فناوری دیجیتال و به صورت آنلاین ارائه می‌شود.» در چنین شهرهایی شهروندان با آسودگی خیال به امور روزانه خود می‌پردازند و بابت خطاهای انسانی که ممکن است روال عادی زندگی آنان را با مشکل مواجه سازد، نگرانی کمتری دارند؛ به همین دلیل شهر هوشمند را «شهری که دارای فناوری دیجیتالی در تمام کارکردهای شهر باشد» تعریف کرده‌اند.

کیفیت بالای زندگی در شهرهای هوشمند

محمد شعبان‌زاده، استاد شهرسازی دانشگاه مازندران با بیان اینکه شهر می‌تواند به روش‌های هوشمندانه پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهرهای هوشمند این موقعیت را فراهم می‌کند که افراد بیشتری از مزایای زندگی با کیفیت بالا و استاندارد برخوردار شوند و تأثیر طراحی بد یا ناآگاهانه را نیز کاهش می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند دو واژه به هم وابسته‌ای است که این روزها کاربرد زیادی پیدا کرده است، زیرا شرکت‌های فعال در زمینه علم و تکنولوژی با همکاری اپراتورهای مخابراتی قصد دارند رؤیای زندگی شهری هوشمند را که تمامی دستگاه‌های الکترونیکی آن به اینترنت مجهز باشد و سرعت کارها در آن افزایش یابد را محقق کنند.

تسخیر مدیریت شهرها، رؤیای غول‌های تکنولوژی

استاد شهرسازی دانشگاه مازندران خاطرنشان می‌کند: غول‌های تکنولوژی و اپراتورهای بزرگ دنیا همچون نوکیا، هواوی، ورایزن و سیسکو، مدیریت و راهبری شهرهای هوشمند را هدف اصلی خود قرار داده و در این زمینه رقابت تنگاتنگی را با یکدیگر آغاز کرده‌اند به گونه‌ای که مؤسسه IDC برآورد کرده است این پیشگامان تا سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱۳۵ میلیارد دلار در زمینه ساخت شهرهای هوشمند در جهان هزینه خواهند کرد.

شعبان‌زاده با اشاره به آمار مرتبط با شهرهای هوشمند، عنوان می‌کند: طبق تازه‌ترین آمار و تحقیقات منتشر شده، شهروندانی که در شهرهای هوشمند زندگی می‌کنند ۱۲۵ ساعت در سال در وقت و زمان خود صرفه‌جویی می‌کنند که این رقم در طول عمر متوسط انسان، رقم قابل ملاحظه و چشمگیری است و این بدان معناست که شهروندانی که در شهرهای هوشمند زندگی می‌کنند به دلیل آنکه نیازی به انجام کارهای اداری و بانکی به صورت حضوری و ماندن در صفوف طولانی انتظار ندارند، سالانه حجم زیادی از زمان خود را بهتر و بهینه‌تر استفاده می‌کنند.

او با اشاره به مهم‌ترین مزایای تبدیل شهرهای عادی به شهر هوشمند، می‌گوید: کاهش قابل توجه در زمان انجام کار و پروسه‌های اداری، کاهش پارتی بازی شهروندان در انجام کارهای اداری و قانونی، افزایش شفاف‌سازی فعالیت کارمندان و مدیران فعال در ادارات و نهادهای دولتی مختلف، افزایش اعتماد میان سهامداران شرکت‌های مختلف، تسهیل ارتباط میان شهروندان و مدیران و ایجاد یک پل ارتباطی میان طرفین و کاهش ارتکاب جرایم از سوی شهروندان از جمله مزایای هوشمندسازی شهرها است.

هوشمندسازی؛ گامی در جهت توسعه پایدار شهری

این استاد دانشگاه معتقد است: از مصادیق هوشمندسازی شهرها می‌توان به توسعه پایدار دولت کشورهای مختلفی اشاره کرد که ارکان و عناصر توسعه و پیشرفت شهرهای خود را بر گسترش مبادلات الکترونیک و ارائه خدمات هوشمند قرار داده‌اند.

شعبان‌زاده تاکید می‌کند: این مساله به وضوح نشان می‌دهد در جهانی که کشورهای بزرگ و توسعه یافته آن به دنبال گسترش زیربناهای شهرهای هوشمند و ارائه خدمات در اینگونه شهرها هستند، هر کشوری که بخواهد از قافله تکنولوژی سایر کشورها عقب نماند، باید برای هوشمندسازی شهرها تلاش کند.

ضرورت استفاده هوشمندانه از فناوری در مدیریت شهری

ساری در شرق استان مازندران از بزرگ‌ترین شهرهای شمالی کشور است که در حوزه هوشمندسازی مدیریت شهری دستاوردهای زیادی کسب کرده است؛ این شهر در سال ۱۳۹۵ از سوی معاونت مرکز توسعه دولت الکترونیکی و فناوری اطلاعات وزارت کشور در بین شهرهای با جمعیت ۲۰۰ تا یک میلیون نفر، جایگاه نخست را به دست آورد. این روند ادامه داشته تا اینکه امروز از مدیریت شهری ساری به عنوان یکی از پیشتازان هوشمندسازی در کشور یاد می‌شود.

عباس رجبی، شهردار ساری هدف از ایجاد شهر هوشمند را استفاده از اهرم فناوری متناسب با شرایط شهر برای ایجاد محیط زندگی مطلوب‌تر برای شهروندان می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر تنها ابزاری که می‌تواند جوامع شهری را به سطحی ایده‌آلی از آرامش برساند، به کارگیری صحیح و هدفمند فناوری و تکنولوژی‌های روزآمد است.

او با بیان اینکه تکنولوژی فضای گسترده‌ای از ایده‌ها و خلاقیت‌ها را به روی نخبگان عرصه‌های مختلف می‌گشاید، می‌افزاید: در حوزه مدیریت شهری، هدف‌گذاری جهت بهره‌برداری بهینه از فناوری برای شناسایی و رفع نیازهایی که برای شهروندان اولویت دارد به عنوان نخستین گام در هوشمندسازی شهری حائز اهمیت است.

هوشمندسازی، راهکاری برای جلب اعتماد شهروندان

شهردار ساری تاکید می‌کند: مطمئناً اگر ما در زمینه هوشمندسازی شهری، ارائه خدمات را به صورت الکترونیکی و آنلاین ارتقا دهیم، اعتماد عمومی به واسطه دسترسی آسان به مجموعه خدمات، به شهرداری بیشتر جلب می‌شد.

رجبی با بیان اینکه در حال حاضر مجموعه مدیریت شهری ساری در سطوح مختلف به دنبال بهره‌گیری از تجارب و علوم مختلف در این زمینه است، عنوان می‌کند: سازمان فناوری اطلاعات شهرداری به‌عنوان پیشگام و متولی حوزه فناوری در مدیریت شهری، علی‌رغم وجود مشکلات زیرساختی، توسعه این بخش، را در دستور کار قرار داده است.

او با تأکید بر اینکه ما نباید در زمینه تولید دانش و فناوری و ارائه خدمات الکترونیک از شهرهای پیشرفته جهان عقب باشیم، تصریح می‌کند: امروزه دست‌یابی به منابع پایدار درآمدی جزو مهم‌ترین اهداف مدیران شهری است، این در حالی است که بزرگ‌ترین منابع درآمدی دنیا در بخش‌های مختلف بر پایه علم، فناوری و تکنولوژی‌های آنلاین و هوشمند عرضه می‌شود و هوشمندسازی شهرها طریق نیل به این هدف را هموار می‌کند.

شهردار ساری با بیان اینکه شهر ساری یکی از برگزیدگان حوزه شهر هوشمند کشور است، خاطرنشان می‌کند: این شهرداری توسعه و تقویت زیرساخت‌های لازم شهر هوشمند را در دستور کار دارد؛ از مهم‌ترین مؤلفه‌های مدیریت شهری ساری در این زمینه استفاده از انرژی‌های پاک، احداث ساختمان هوشمند و توسعه حمل و نقل هوشمند است که طرح‌های هر یک از این بخش‌ها در آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

کد خبر 446074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.