دهقان: خروج از برجام پاس گل به ترامپ برای پیروزی در انتخابات است

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: هرگونه خروج از معاهده برجام یا NPT برای ایران خطرناک بوده و پاس گلی به ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.

محمد دهقان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون نحوه ادامه روند سیاست خارجی دولت گفت: ایران در موضع قدرت جهانی قرار ندارد، اما باید بازارهای حقوقی و قانونی خود را تقویت کند؛ همانگونه که در حال حاضر برجام توانسته به خوبی نقش بازدارندگی خود را در مقابل قدرت‌های جهانی حفظ کند.

وی افزود: در این راه، استفاده از تمامی تریبون‌های جهانی، به ویژه تریبون سازمان ملل که فرصت دیالوگ بین رهبران کشورها را فراهم می‌کند، تأثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: روحانی سخنرانی پخته و جامعی را در مجمع عمومی سازمان ملل انجام داد، به ویژه اینکه ترامپ هم در سخنرانی خود بیشتر تبلیغاتی عمل کرد و کامل به موضوع ایران نپرداخت، اما روحانی سعی کرد عادی سازی روابط کشورهای بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ربط دهد و در ادامه نسبت به ناکامی‌های پی در پی واشنگتن در شورای امنیت اشاره کرد.

دهقان تاکید کرد: در حال حاضر باید به این نکته توجه کنیم که هرگونه خروج از معاهده برجام یا NPT برای ایران خطرناک بوده و پاس گلی به ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود؛ زیرا ترامپ و کابینه‌اش در تلاش بودند تا در فعال سازی مکانیسم ماشه یکجانبه عمل نکنند. اگر ایران از معاهده‌های بین‌المللی خارج شود، اتحاد جهانی علیه ایران شکل می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی تندروهای داخلی نمی‌دانند عواقب خروج ایران از برجام بازگشت قطعنامه‌های ۱۹۲۹، ١٨٣٥، ١٧٤٧ و ١٧٣٧ علیه ایران است. قطعنامه ١٩٢٩ حمله نظامی قدرت‌های بین‌المللی به ایران را مشروع می‌کند، درصورتی‌که قطعنامه٢٢٣١ و برجام تمامی این قطعنامه‌ها را لغو کرد. است

کد خبر 446067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.