پایداری در پسا کرونا؛ رویکردی جدید در طراحی شهری

بسیاری از برنامه‌ریزان شهری پس از ظهور ویروس کرونا در جهان به این نتیجه رسیدند که پایداری یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها برای طراحی شهرهایی بهتر و سالم‌تر در آینده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جهان به طور جدی تحت تأثیر شیوع بیماری کووید -۱۹ قرار گرفته و کرونا بسیاری از نقص‌های زندگی بشر را به تصویر کشیده است. تعداد روز افزون افراد مبتلا به این بیماری همه‌گیر و مرگ‌های ناشی از آن حاکی است که رابطه انسان با طبیعت باید اصلاح شود و چگونگی عملکرد متفاوت سیستم‌های انسانی مورد بررسی قرار گیرد. اگر برنامه‌ریزان شهری به جای تمرکز بر راه‌حل‌های پراکنده، واکنش‌های خردمندانه‌ای از خود نشان دهند خواهند توانست مشکلات شهری را برای مدتی طولانی برطرف کنند و شهرهایی پایدار به وجود آورند. در این راستا، دو مفهوم کلیدی باید طراحی شهری پساکرونا را تحت کنترل خود در آورد تا به خوبی بحران‌هایی شبیه به کرونا را در آینده مهار کند که در ادامه به شرح آن‌ها پرداخته می‌شود.

سیستم‌های عملکردی پایدارتر

چنانچه یک سیستم پیش از وقوع یک بحران به خوبی عمل کرده باشد، در هنگام یک پاندمی نظیر کرونا نیز موفق‌تر از سایرین عمل می‌کند و آینده‌ای پایدارتر نیز خواهد داشت. شواهد زیادی از سراسر دنیا برای اثبات این واقعیت در دوران کرونا وجود دارد؛ به عنوان مثال، زندگی مردم کلانشهر مدلین در کلمبیا به طور چشمگیری بر نوآوری‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و فنی استوار است و زیرساخت‌های مالی، فیزیکی و انسانی در آن به خوبی طراحی شده است. این ویژگی‌ها در دوران کرونا به مقامات رسمی آن کمک کرد با موفقیت افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ را ردیابی کنند، نرخ ابتلاء به ویروس کرونا را کاهش دهند، برای ارائه دستورالعمل‌ها و محدودیت‌ها به خوبی با مردم ارتباط برقرار کنند و در نهایت با تولید دستگاه‌های مقرون‌به صرفه، تجهیزات ایمنی را با سرعت بیشتری در اختیار مردم و مراکز درمانی قرار دهند.

دولت مغولستان به لطف تلاش‌های بی‌وقفه مدیریت ملی فوریت‌های کووید -۱۹ توانست اقداماتی سیستماتیک در پیش گیرد تا مانع ورود ویروس کرونا از کشورهای خارجی به داخل شود. مقامات رسمی کشور از طریق اقدامات جامع، تلفیق نهادهای مختلف و استفاده از تکنولوژی ارتباطات، برگزاری جشن‌های فرهنگی کشور را به تأخیر انداختند و با پیش‌بینی نقاط داغ شیوع ویروس کرونا، پیش از وقوع هر اتفاقی، آن‌ها را به طور کامل تحت نظارت خود در آوردند. این اقدامات باعث شد نرخ شیوع بیماری کووید -۱۹ بسیار پایین باشد تا حدی که حتی دولت کشورهای همسایه را که با کمبود مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کردند، مورد حمایت قرار دهد و به عنوان مثال، تعداد ۳۰ هزار گوسفند به کشور چین روانه کند.

ایجاد سیستم‌های پایدار

بدیهی است که پایداری یک دارایی بالقوه از یک سیستم پیچیده به شمار می‌رود و می‌تواند متشکل از یک سیستم پویایی، توزیع آب، تولید و یا یک نظام اجتماعی باشد. یک استراتژی مهم برای تضمین پایداری در یک سیستم، افزایش مؤلفه‌های مورد نیاز نظیر زیرساخت‌های بهداشتی یا توزیع غذا است. با این حال، دسترسی به هدف فوق بدون وجود داده‌های لازم در مورد جمعیت و همچنین وجود بازارهای غیررسمی با درآمد کم کاری بسیار پیچیده خواهد بود. در چنین شرایطی، مقامات شهری باید استراتژی‌های متفاوتی به کار گیرند تا پایداری را برای شهر و شهروندان به ارمغان آورند و آن‌ها را در مقابل پاندمی‌هایی نظیر کرونا مقاوم‌تر کنند. حکومت عادلانه، فرآیندهای طراحی متنوع و مشارکتی و تقویت روابط اجتماعی در میان ساکنان یک شهر از مهم‌ترین مولفه‌ها برای رسیدن به پایداری شهری محسوب می‌شود.

شهردار آدیس آبابا، پایتخت کشور اتیوپی، در واکنش به بحران کووید -۱۹ اقدامات بسیار مهم و کارآمدی نظیر ارائه مواد ضدعفونی‌کننده و خوراک با قیمت بسیار مناسب به مردم و همچنین توزیع آب برای جبران کمبود آن در مناطق مختلف شهر در پیش گرفته است. علاوه بر این، درست پس از ظهور ویروس کرونا در اتیوپی، دولت تعداد ۳۰ هزار نیروی جدید را در بخش امنیت آدیس‌آبابا استخدام کرد تا از این طریق بر تمام رویدادها در این دوران نظارت کامل داشته باشد.

کد خبر 446046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.