یک میلیارد دلار کجاست؟

بی توجهی به نقش آیت الله هاشمی در دفاع مقدس، رونمایی ۱۸۸ فروند پهپاد و بالگرد نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سخنان سران کشورها در سازمان ملل، نامه موسوی خوئینی‌ها به سران اصلاحات و انتقاد وزیر بهداشت از عملکرد دولت از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه سوم شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازهم سانسور هاشمی در رسانه ملی!» به بررسی بی توجهی به نقش آیت الله هاشمی در دفاع مقدس پرداخت و نوشت: برخی چهره‌ها هستند که صرفاً در اتفاقات و رویدادهای خاصی نقش‌آفرینی می‌کنند و نامشان در آن حوزه می‌درخشد، اما برخی اشخاص چندوجهی هستند و در امور مختلف صاحب‌نظر بوده و به ایفای نقش پرداخته‌اند. مرحوم آیت الله هاشمی‌رفسنجانی از این دسته افراد بود که در مناصب مختلفی به ایفای نقش و فعالیت پرداخت و توانست عملکردهای بسیار خوبی از خود بر جای گذارد. یکی از این عملکردها فرماندهی آیت‌الله در دوران دفاع مقدس بود که بر کسی پوشیده نیست اما طی چند سال گذشته صداوسیما و برخی جریانات دفاع مقدس را به نحوی روایت می‌کنند که گویی هاشمی‌رفسنجانی در آن نقش و تأثیری نداشته است. پرسش اینجاست که چرا باید شخصیتی بزرگ مثل مرحوم آیت‌الله هاشمی پس از رحلت نیز با این رویکردهای حذفی و سانسوری مواجه شود و مشخص نیست که با این رویکرد چه اهدافی را دنبال می‌کنند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نگرانی جهانی از آغاز جنگ سرد جدید» به بررسی سخنرانی‌های نشست سران در سازمان ملل متحد، پرداخت و نوشت: نشست مجمع عمومی سازمان‌ملل متحد همزمان با هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس این سازمان روز سه شنبه یکم مهر آغاز بکار کرد.

در آغاز این نشست که قرار است به مدت یک هفته تا سه‌شنبه ۸ مهر (به استثنای یکشنبه و دوشنبه) ادامه یابد، ابتدا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل سخنرانی کرد. پس از آن رهبران جهان به صورت آنلاین سخنرانی کردند.

گوترش در سخنرانی افتتاحیه خود با اشاره به رقابت جاری میان دو ابرقدرت اقتصادی جهان یعنی چین و آمریکا و محکوم کردن این تنش، جهان را به پرهیز از جنگ سردی جدید فراخواند و گفت: «با وجود بیماری همه‌گیر کرونا، دنیا به آتش‌بسی نیاز دارد تا تنش‌های روزافزون را خاموش کرده و از بروز یک جنگ سرد جدید جلوگیری کند.»

او با لحنی تند و هشدارآمیز بدون آنکه به صراحت نامی از این دو کشور ببرد گفت: ما در مسیر بسیار خطرناکی قرار داریم. جهان ما طاقت آینده‌ای را ندارد که دو قدرت بزرگ اقتصادی، جهان را دوپاره کنند؛ هر کدام با مقررات تجاری و مالی و توانایی هوش مصنوعی و اینترنتی خودشان.

با وجود توصیه گوترش، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود به شدت به چین حمله کرد و این کشور را در مورد شیوع ویروس کرونا که او آن را «ویروس چینی» نامید، مسئول دانست. او کرونا را بزرگ‌ترین چالش دنیا پس از جنگ جهانی دوم خواند و از سازمان ملل خواست کشوری را باعث شیوع این بیماری در جهان شده، به مسئولیت‌پذیری وادار کند. او همچنین چین را به آلوده کردن گسترده محیط زیست در جهان متهم کرد.

ترامپ گفت: چین در اولین روزهای انتشار این ویروس راه سفرهای داخلی را بست، در حالی که اجازه داد پروازها به خارج انجام شود و جهان را آلوده کرد. چین برنامه ممنوعیت سفری که من اعلام کردم را محکوم کرد، درست همان موقع که پروازهای داخلی خود را کنسل می‌کرد و جلوی تردد شهروندان خود را می‌گرفت.

دونالد ترامپ همچنین خروج یکجانبه از برجام را دستاورد دولت خود خواند و بار دیگر از این توافق بین‌المللی به عنوان «توافق بد هسته‌ای» نام برد. او همچنین از توافق‌های اخیر دولت اسرائیل با امارات متحده عربی و بحرین دفاع کرد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نامه مصلحانه آیت‌الله» به بررسی نامه جدید آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها خطاب به اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: حدود سه ماه پیش، وقتی هفتمین روز تیرماه در نامه‌ای خطاب به بزرگان کشور از «آسیب دیدن مقبولیت و مشروعیت نظام» و «بی‌اعتمادی و بی‌اعتقادی مردم نسبت به مدیریت کلان کشور» گفت و تاکید کرد که «این اوضاع غیرقابل دوام» به نحوی می‌تواند «معلول شیوه مدیریت در بالاترین سطح و قدرت نافذ آن» باشد، ولوله‌ای به راه افتاد و موج عظیمی از واکنش‌ها را در فضای سیاسی_رسانه‌ای کشور برانگیخت که بیراه نیست اگر بگوییم دامنه آن حتی تا روزهای پایانی تیرماه هم فروننشسته بود. علت اثرگذاری کلام و نگاه او، البته بخشی در محتوای آنچه می‌گفت نشأت می‌گرفت اما جز این، جایگاه و شأن او به عنوان دبیرکل مجمع روحانیون مبارز و سیاستمداری کارکشته که از السابقون انقلاب و اصلاحات بوده و هست در شکل‌گیری چنان شرایطی بی‌اثر نبود. چه آنکه آن سطور و خطوط به قلم و امضای «سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها» منتشر شد و حالا حدود ۳ ماه پس از آن «جنجال‌نامه آیت‌الله»، نامه‌ای دیگر به همان قلم و با همان امضا منتشر شده که در مقدمه و طرح بحث با نامه پیشین، مشابهات بسیار دارد اما علاوه بر وصف اوضاع سخت این روزهای ملت و مملکت، حاوی توصیه‌ای است جدی من‌باب امر «مشارکت انتخاباتی» و آثار و عواقب بی‌توجهی به این فقره که به باور آیت‌الله، مشکلات و مصائب کشور را دوچندان کرده و اوضاع را از اینکه هست، وخیم‌تر می‌کند.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک میلیارد دلار کجاست؟» به بررسی انتقاد وزیر بهداشت از دولت پرداخت و نوشت: ورود قطعی ویروس کرونا به ایران اول اسفند ۹۸ تأیید شد. یک ماه و هفت روز بعد، وقتی حجم هولناک بحرانی که این ویروس با خودش به کشور آورد، مشخص شد، دولت برای آنچه مهار و مقابله با کرونا اعلام کرد، از مقام معظم رهبری درخواست کرد اجازه داده شود یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شود. ۱۱ روز بعد در ۱۸ فروردین ۹۹ رهبری به صورت رسمی با این درخواست موافقت کرد؛ اما حالا در هشتمین ماه ورود کرونا به ایران، آن‌طور که وزیر بهداشت گفته است «از یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند، ماه‌هاست به‌جز سهم کوچکی نگرفته‌ام» و در ادامه به گلایه نوشته است: «نمی‌دانم [این بودجه را] برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت، این موضوع را روز گذشته در قالب دل‌نوشته‌ای احساسی خطاب به قاسم سلیمانی، فرمانده شهید سپاه قدس، در اینستاگرام خود نوشت. او در بخشی از این نوشته که همراه با عکسی از سردار شهید منتشر شده، آورده است: «حدود هشت ماه است خودم و یارانم در سراسر کشور یک روز آرام نداریم. هرچه می‌گوئیم همه‌گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا متوقف کرد، بی‌فایده است.

هرچه التماس و تمنا و فریاد می‌کنیم که کرونا را نمی‌شود بدون کمک‌های ویژه مهار کرد، کسی باور نمی‌کند. ولی یادت هست گفتی اگر نتوانی پشتیبانی نیروهایت را فراهم کنی، می‌مانیم؟ من امروز از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم. مطالباتشان معوق مانده، انبارهایم از سلاح خالی می‌شود، پاییز سنگینی فرامی‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند، ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟ شب‌های زیادی است با دل‌نگرانی نخوابیده‌ام و برای آنکه مردم مشوش نشوند روزه سکوت گرفته‌ام....»

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۱۸۸ پهپاد و بالگرد تحویل نیروی دریایی سپاه شد» به بررسی رونمایی ۱۸۸ فروند پهپاد و بالگرد نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت و نوشت: فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم با بیان اینکه فیلمبرداری و عکاسی در حوزه رزمی برای انهدام اهداف ثابت و متحرک دریایی از قابلیت‌های این پهپادها است، گفت: با الحاق این پهپادها تمام مأموریت‌های نیروی دریایی سپاه، زیر پوشش پهپادهای بومی ایرانی قرار می‌گیرد. رصد و پایش همه تحرکات دریایی هم با این پهپادها رهگیری می‌شود.

سرتیپ علیرضا تنگسیری‌، با اعلام اینکه پهپادهای ملحق شده کاملاً بومی و به‌دست متخصصان سازمان صنایع هوایی ایران ساخته شده است، افزود: سه فروند از این پهپادها برای نخستین بار رونمایی می‌شود و قابلیت انجام مأموریت از روی شناور برای اهداف مورد نظر را دارد.

وی با ابراز اینکه این پهپادها شامل پهپاد عمودپرواز سپهر، شهاب دو و عمود پرواز هدهد چهار است، تصریح کرد: پهپاد مهاجر شش نیز با دقت بالا در دریا و ساحل، از دیگر پهپادهایی است که به نیروی دریایی سپاه ملحق شد.

وی با اظهار اینکه این پهپاد با شعاع پرواز بیش از ۲۰۰ کیلومتر، توانایی حمل چهار موشک و انجام مأموریت در همه شرایط آب‌وهوایی را دارد، گفت: دو فروند بالگرد آب‌نشین و چهار فروند بالگرد با ظرفیت‌های رزمی و حمل موشک هم دیروز به نیروی دریایی سپاه پاسداران ملحق شد.

کد خبر 446040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.