روحانی می‌خواست اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذارد

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: سخنان روحانی شعارهای مکرر و قابل بررسی و تعمل در عرصه سیاست داخلی، خارجی و بین المللی بود که نقدهای فراوانی هم در وجوه مثبت و هم منفی در پی داشت.

مهدی مطهرنیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، پیرامون اظهارات رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: روحانی در تلاش است تا به رویکردی توجه کند که در اثر آن التهابات عمومی جامعه را کنترل کرده و از سوی دیگر اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذارد.

وی افزود: فشارهای حداکثری ایالات متحده آمریکا بر تهران در چارچوب محدود کردن همکاری‌های بین‌المللی، محاصره اقتصادی و تحریم‌، فشارهای زیادی بر اقتصاد ایران وارد کرده و به تبع آن در حوزه اجتماعی و سیاسی پیامدهای پنهان و آشکاری ایجاد کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: رقابت قدرت‌های بزرگ در ژئوپولیتیک ایران در زوایای آشکار و پنهان آن، این فشارها را دو چندان کرده است. از سوی دیگر همکاری‌های منطقه‌ای در قالب طرح ناتوی عربی که از طرح خاورمیانه بزرگ آغاز شده و اکنون در چارچوب معاوضه غرب در حال توسعه هست، زمینه‌هایی برای محدودسازی همکاری‌های بین‌المللی و محاصره منطقه‌ای تهران، ایجاد خطری برای نظم منطقه‌ای و تهدیدی برای امنیت جهان ایجاد کرده است.

مطهرنیا گفت: حسن روحانی بیش از هر زمان دیگری سخن می‌گوید و دیگران سکوت اختیار می‌کنند؛ این می‌تواند هزینه‌های زیادی را در دوران فشارهای حداکثری بر افکار عمومی ایجاد کند. وی در مقام رئیس جمهور و بر مبنای جایگاهی که برای خود قائل است، سخن می‌گوید؛ این جایگاه قابل احترام است، اما این مقام از سوی نظام بین‌الملل به رسمیت شناخته نمی‌شود.

وی اضافه کرد: سخنان روحانی شعارهای مکرر و قابل بررسی و تعامل در عرصه سیاست داخلی، خارجی و بین‌المللی بود که نقدهای فراوانی هم در وجوه مثبت و هم منفی در پی داشت. در مجموع وی توان به خرج داد تا در آخرین نشست عمومی سازمان بین‌الملل به صورت مجازی بدون تماشاگرانی که بتوانند صندلی‌ها را ترک کنند یا در جای خود بمانند سخن بگوید.

کد خبر 446036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.