پایداری شهری متاثر از افزایش سرمایه‌گذاری خصوصی

بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت دارند و چنین پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر دیگر نیز به آنان افزوده شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در پی افزایش جمعیت شهری نیاز به مسکن و زیرساخت‌های عمومی افزایش می‌یابد و همین امر شهرنشینان و مقامات ارشد را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند. بدون شک، تغییرات آب و هوایی یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که افزایش جمعیت شهری می‌تواند به طور طولانی‌مدت برای شهر و شهروندان به وجود آورد. در واقع، بسیاری از منتقدان، جمعیت شهری را عامل اصلی سهیم در افزایش دمای کره زمین در نظر می‌گیرند چرا که بیش از دو سوم انرژی جهان را مصرف می‌کند و میزبان حدود ۷۰ درصد از گازهای آلاینده در هوا است. این روزها که شیوع بیماری کووید -۱۹ بسیاری از اولویت‌ها در طراحی شهری را از میان برداشته و منابع مالی دولت‌ها را به حداقل رسانده است، شاید سرمایه‌گذاری خصوصی یکی از بهترین استراتژی‌ها برای ایجاد شهرهای پایدار در آینده باشد.

استفاده از سرمایه‌های خصوصی در زیرساخت‌های عمومی

سرمایه‌گذاری خصوصی در زیرساخت‌های عمومی به راحتی صورت نمی‌گیرد و با چالش‌های زیادی مواجه است که از مهم‌ترین آن می‌توان به نبود دستورالعمل‌های شفاف برای پروژه‌های نیازمند به سرمایه‌گذاری کلان اشاره کرد. برای سرمایه‌گذارانی که از منابع محدود، زمان و تخصص ناکافی برخوردار هستند، ارزیابی و پیاده‌سازی پروژه‌ها به سختی انجام می‌گیرد و چه بسا نیمه‌کاره به حال خود رها شود. سرمایه‌گذاری موفق در یک پروژه مستلزم ارزیابی دقیق هزینه‌های مورد نیاز و زمان کافی برای پیاده‌سازی است و تقویت طراحی پروژه‌های مناسب در زمانی که شهرها با اولویت‌های زیست‌محیطی بسیاری مواجه است، یک گام بسیار مهم به شمار می‌رود. از مهم‌ترین اولویت‌های شهری که سرمایه‌گذاران خصوصی باید بر آن تمرکز کنند می‌توان به توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از منابع تولید انرژی پاک در زیرساخت‌های شهری، ساخت بنادر یا سدها در نزدیکی سواحل و افزایش مسکن مقرون به صرفه اشاره کرد.

بدیهی است که سرمایه‌گذاران خصوصی برای به اتمام رساندن یک پروژه باید استفاده از منابع زیادی را مورد توجه قرار دهند و در عوض، دولت‌ها نیز باید آن‌ها را از نظر شفافیت مدت زمان پروژه تأمین کنند تا سرمایه‌گذاران با اطمینان از مسیر پیش‌روی خود آگاه شوند.

گاهی انجام بعضی از پروژه‌ها در همان ابتدای کار متوقف می‌شود که مهم‌ترین دلیل آن می‌تواند چالش‌های بزرگی نظیر نتایج نامشخص یا مدت زمان طولانی انجام آن‌ها باشد که بر سر راه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. بانک‌های توسعه می‌توانند در این مرحله وارد عمل شوند و با ارائه کمک‌های مالی نظیر وام به سرمایه‌گذاران به نجات پروژه‌های مهم کمک کنند.

ایجاد یک اکوسیستم شهر پایدار برای جذب سرمایه‌گذاران خصوصی

بسیاری از شهرهای سراسر دنیا از منابع مالی محدود، پرسنل کاری ناکافی و تخصص کم برخوردار هستند و این در حالی است که سرمایه‌گذاران خصوصی می‌توانند از طریق منابع مالی و تخصص خود دوش به دوش دولت‌ها در افزایش پایداری شهرها سهیم باشند. نوآوری‌هایی که توسط سرمایه‌گذاران خصوصی در شهرهای هوشمند صورت می‌گیرد نه تنها به کاهش هزینه‌های شهری می‌انجامد، بلکه منجر به تولید درآمد نیز می‌شود.

بدیهی است که اگر آژانس‌های شهری جای خود را به نوآوران و متخصصان خصوصی بدهند، آن‌گاه این افراد می‌توانند با بهره‌گیری از تخصص خود شهرهایی هوشمند ایجاد کنند که در آن نوآوری در مکان‌های عمومی به عنوان منبعی غنی از درآمد به حساب می‌آید. به عنوان مثال، گروهی از افراد مبتکر اهل مکزیک در یک سازمان غیر دولتی نرم‌افزاری تولید کرده‌اند که ضمن هشدار زودهنگام وقوع یک زلزله روی تلفن‌های همراه، از طریق اشتراک و تبلیغات به عنوان یک منبع درآمد برای کاربران به شمار می‌رود.

سرمایه‌گذاران خصوصی می‌توانند از نوآوری‌های تخصصی خود برای کاهش انتشار گازهای آلاینده در هوا و در نتیجه ایجاد شهرهایی زیست‌پذیر بهره گیرند. به عنوان مثال، این افراد می‌توانند با افزایش تحرک هوشمند، ساکنان یک شهر را از تردد به وسیله خودروهای شخصی منصرف کنند که این امر، منجر به کاهش گاز دی اکسید کربن و ترافیک خودرویی می‌شود. سیستم‌های مدیریت هوشمند و الکتریسیته پایدار نیز از مواردی است که کاهش مصرف انرژی شهری را در پی دارد و به سهم خود در پایین آوردن آلودگی و دمای هوا و در نتیجه ایجاد شهر پایدار سهیم است.

کد خبر 445907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.