ملانوری: ۶۰ حزب در ۱۴ جبهه برای انتخابات یازدهم مجلس فعال بودند

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی، شمار احزاب پروانه‌دار کشور را ۱۲۰ تشکل ارزیابی کرد و از فعالیت ۶۰ حزب در ۱۴ جبهه در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، «حمید ملانوری» در نشست هم اندیشی دبیران کل احزاب و گروه‌های سیاسی با معاون سیاسی وزارت کشور گفت: بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۶۰، ۲۵۰ حزب یا گروه سیاسی با پروانه فعالیت داشتند که در این سال‌ها برخی فعال بودند و برخی فعالیت چندانی نداشتند.

وی افزود: در سال ۱۳۹۵، قانون جدید نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی به وزارت کشور ابلاغ شد و بر اساس این قانون احزاب مکلف به تطبیق با قانون جدید در مدت یک سال شدند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی وزارت کشور گفت: در آغاز این دوره پس از بررسی‌های کمیسیون ماده ۱۰، ۱۱۰ حزب از احزاب گذشته خود را با قانون جدید تطبیق دادند. بر اساس این قانون تا امروز ۱۰ حزب جدید درخواست خود را ارائه و مراحل کار را طی کردند. بر همین مبنا اکنون ۱۲۰ حزب در کشور وجود دارند که از این تعداد ۳۳ حزب با گستره استانی و ۸۷ حزب با گستره ملی فعالیت می‌کنند.

ملانوری اظهار کرد: بر اساس قانون، احزاب می‌توانند در استان‌ها شعبه و در شهرستان‌ها دفتر داشته باشند که برهمین مبنا با پیگیری قابل توجه احزاب، تاکنون ۱۲۰ شعبه در مراکز استان‌ها و هزار و ۲۰۰ دفتر در مراکز شهرستان راه اندازی شده است.

وی گفت: بر اساس قانون جدید، احزاب می‌توانند از طریق ائتلاف با همدیگر جبهه تشکیل دهند که سال گذشته در دوره انتخابات، فعالیت خوبی شکل گرفت و با اطلاع‌رسانی مناسب کمیسیون، احزاب استقبال بسیار خوبی از این موضوع کردند و توانستیم جمع‌های بزرگ‌تر، منسجم‌تر و کارآمدی‌تری داشته باشیم به طوری که حدود ۶۰ حزب در ۱۴ جبهه حزبی عضویت یافتند و در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۴ جبهه فعال حزبی داشتیم.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی وزارت کشور با تاکید بر اینکه دیدگاه دولت و وزارت کشور بر توسعه و تسهیل امور فعالیت‌های حزبی است، گفت: بر همین اساس، وزیر کشور در اسفند ۹۶، منشور گفت‌وگوی سیاسی را ابلاغ کرد که نخستین بند آن، راه‌اندازی و استقرار خانه‌های احزاب در سطح کشور و بندهای بعدی کمک به تسهیل فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، دیدار با فعالان سیاسی و دبیران کل احزاب و موضوعات مرتبط دیگر است.

ملانوری اضافه کرد: بعد از سال‌ها خانه احزاب مجدداً راه‌اندازی و یارانه احزاب بعد از حدود ۸ سال دوباره برقرار شد که گرچه مبلغ ناچیزی است اما نشان دهنده نگاه دولت و وزارت کشور به کمک به احزاب برای فعالیت‌های حزبی و سیاسی است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون به جز خانه احزاب ایران، در ۱۹ استان کشور خانه احزاب فعال داریم که دبیران کل احزاب استانی و نمایندگان احزاب ملی در استان‌ها در آن حضور دارند و با کمک استانداران، ساختمانی نیز در اختیار آنها گذاشته شده است.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه این وزارتخانه به عنوان متولی سیاست و امنیت داخلی کشور بر خود لازم می‌داند که از ظرفیت بزرگ احزاب بهره‌مند شود، گفت: به دستور معاون سیاسی وزارت کشور سال گذشته سه دیدار با نمایندگان دبیران کل با سه گرایش سیاسی با وزیر کشور برگزار شد، همچنین دیدارهای متعددی با حضور معاون سیاسی وزیر برگزار شد که از آن جمله می‌توان به نشست دبیران کل احزاب استانی و نشست شورای مرکزی خانه احزاب اشاره کرد. در سال جاری هم نشست‌ها به صورت مستمر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود که نشست امروز دومین نشست در سال ۹۹ است.

ملانوری اظهار کرد: تصمیم گرفته شد که بر مبنای قانون جدید، پروانه فعالیت جدیدی با امضای وزیر کشور طراحی شود و به احزابی که خود را با قانون جدید تطبیق داده یا به تازگی درخواست تأسیس داده‌اند، اعطا شود تا احزاب دارای پروانه از احزابی که از دایره فعالیت خارج شده‌اند، مشخص شوند.

در پایان نشست امروز، پروانه فعالیت حزب مستقل و اعتدال ایران، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، جمعیت فداییان اسلام، جامعه اسلامی کارمندان، انجمن اسلامی روزنامه‌نگاران مسلمان، مجمع ایثارگران، حزب پیشرو اصلاحات، جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان، حزب اراده ملت، مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، جمعیت پیروان حضرت زینب (س)، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و انجمن اسلامی مهندسان ایران اعطا شد.

کد خبر 445874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.