۲۳ سپتامبر؛ روز فن‌آوری‌های آموزشی/ از زمان غارنشینی تا دوران شیوع کرونا

بدون شک نمی‌توان نقش چشمگیر فن‌آوری را در زندگی بشر امروز را نادیده گرفت؛ به عبارت دیگر وجود فن‌آوری برای انجام تمامی فعالیت‌های جهان امروز مهم است و سهم بسزایی در بخش آموزش‌ دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به نقش پررنگ فن‌آوری در دنیای امروز، تمامی بخش‌های مختلف جوامع دریافته‌اند که نمی‌توان این عنصر اساسی را در هزاره سوم حذف کرد. معلمان امروز نیز می‌دانند که دانش‌آموزان و کودکان به‌عنوان آینده‌سازانی که بیشترین نقش را در ایجاد جهانی بهتر دارند، باید به هر شکل ممکن روش های استفاده از فن‌آوری را فراگیرند.

تاریخچه فناوری‌های آموزشی

فناوری‌های آموزشی (Educational technology) به عنوان EduTech یا EdTech نیز شناخته می‌شود. تاریخچه این فناوری‌ها را می‌توان تا دورانی غارنشینی دنبال کرد که در آن کودکان و سایر افراد جوامع برای نقاشی کشیدن روی دیوارها، به کشف و فراگیری روش‌های دقیق‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر می‌پرداختند، اما تنها در اوایل قرن ۲۰ بود که جهان شاهد عملکرد دستگاه‌ها به جای انسان‌ها بود. در این دوره زمانی دستگاه‌های "استنسیل" ( stencil devices) و ماشین چاپ برای تکثیر نسخه‌های کپی‌ شده کوتاه بین ۱۰ تا ۵۰ صفحه به‌منظور استفاده در مدارس یا خانه‌ها استفاده می‌شد.

از آن زمان تاکنون از نظر ابزارها و فناوری‌های مختلف مورد استفاده در کلاس‌های درسی در سراسر جهان پیشرفت‌های قابل توجهی رخ داده است. برای مثال در دهه ۱۹۵۰ محیط‌های آموزشی به‌طور گسترده‌ای از پروژکتورهای اسلایدی بهره می‌برد و در اواسط دهه ۶۰ برای اولین بار و با تلاش‌های دو استاد روان‌شناسی دانشگاه استنفورد برای آموزش هجی کردن و محاسبات به دانش‌آموزان دوره ابتدایی از طریق تله‌تایپ (Teletypes) صحبت از رایانه‌ها و مدارس به میان آمد.

در این دهه امکان آموزش آنلاین دانشگاه ایلینوی می‌توانست فراهم شود، اما با توجه به اینکه اینترنت تا ۹ سال بعد هنوز اختراع نشده بود، دسترسی به اطلاعات مربوط به کلاس‌ها تنها از طریق پایانه‌های رایانه‌ای مرتبط برای دانشجویان فراهم بود. بااین‌حال اولین دوره آنلاین این دانشگاه در سال ۱۹۸۶ و به کمک استفاده از رایانه‌های Commodore و DOS 64 برگزار شد. یکی از پیشگامانه‌ترین فعالیت‌های آموزشی که در جهان امروز نیز بسیار بکار می‌رود و طرفداران بسیاری دارد، کنفرانس ویدئویی است. دومین گام بلند که در مسیر آموزش‌های فن‌آورانه برداشته شد، تأسیس نخستین دبیرستان آنلاین در سال ۱۹۹۴ بود.

در دنیای امروز نیز تأثیر یادگیری آنلاین در روند تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان بسیار باورنکردنی است، چراکه حدود ۸۰ درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی برای دریافت محتوای درسی موردنیاز و گذراندن دوره خود به خدمات اینترنت وابسته هستند. در شرایط حاضر که شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های گوناگون فراگیری علم و مهارت شده است، راهی جز آموزش از راه دور و یادگیری آنلاین برای علاقه مندان علم و دانش باقی نمانده و تغییر این روند در آینده کاملاً دور از ذهن به نظر می‌رسد.

مزایای فناوری‌های آموزشی

انکار تأثیر گسترده فناوری‌های آموزشی بر کلاس‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها غیرممکن است. بشر امروز در دنیای دیجیتال زندگی می‌کند و فن‌آوری به یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های زندگی او تبدیل شده است. با استفاده از این عنصر دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند در کمترین زمان ممکن به اطلاعات تازه دسترسی پیدا کرده و تجربیات یادگیری خود را به آسانی با دیگران به اشتراک بگذارند.

امروزه منابع آنلاین مختلفی وجود دارد که برای ارتقای سطح آموزش در دسترس است و باعث می‌شود فراگیری دروس مؤثرتر و سرگرم‌کننده‌تر به نظر برسد. استفاده از ابزارهای فن‌آورانه باعث مشارکت دانش آموزان در کلاس‌های درس می‌شود و امکان یادگیری آن‌ها را در هر شرایط زمانی و مکانی فراهم می‌آورد.

کد خبر 445840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.