اضافه شدن ۱۱ محله به محدوده بافت فرسوده منطقه ۱۵

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان گفت: با اضافه شدن ۱۱ محله به محدوده بافت فرسوده این منطقه، مساحت بافت فرسوده از ۱۴۱.۲ به ۲۱۳.۴۸ هکتار افزایش یافته است.

مسعود قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ۱۱ روستا در سال ۸۵ به شهرداری خوراسگان (منطقه ۱۵ کنونی) الحاق شد که این روستاها در محدوده بافت فرسوده واقع نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: با همراهی و همیاری مسئولان ذی‌ربط، تمام ۱۱ محله الحاقی اخیراً به محدوده بافت فرسوده منطقه ۱۵ اضافه شده و شهرداری از هیچ تلاشی برای مناسب‌سازی و رشد این محلات دریغ نخواهد کرد.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان ادامه داد: متأسفانه محلاتی که در بافت فرسوده قرار گرفته‌اند، به دلیل فرسودگی کالبدی و برخورداری نبودن از دسترسی‌های سواره، تأسیسات و خدمات و زیرساخت‌های شهری بسیار آسیب پذیر بوده و از ارزش مکانی و اقتصادی نازلی برخوردار است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر از تعداد ۱۱ محله منطقه ۱۵ در مرحله نخست تعداد ۹ محله به مساحت ۲۷.۲۲ هکتار و در مرحله بعد دو محله باقی مانده به مساحت ۴۵.۰۶ هکتار تأیید شد، افزود: با اضافه شدن ۱۱ محله به محدوده بافت فرسوده این منطقه رتبه منطقه به لحاظ وسعت بافت فرسوده از هشتم به رتبه پنجم تغییر پیدا کرد.

قاسمی ادامه داد: این محلات و بافت‌ها از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسبت به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب پذیری در برابر زلزله، آتش سوزی و عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی عدیده‌ای هستند که یکی از مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مساحت بافت فرسوده منطقه ۱۵ شهرداری از ۱۴۱.۲ به ۲۱۳.۴۸ هکتار افزایش یافته است، بر لزوم اهمیت بهسازی و نوسازی این بافت‌ها تأکید کرد و گفت: بی‌شک نقش و مشارکت مردم در امر بهسازی و نوسازی بافت‌های قدیمی اهمیت خاصی دارد و بدون مشارکت آنها نتیجه مطلوب ممکن نخواهد بود.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان تاکید کرد: مدیران شهری باید بتوانند با شناسایی نهادهای تأثیرگذار در سطوح کلان و برقراری ارتباط و همراه کردن این نهادها با دفاتر نوسازی محلات و همچنین اطلاع رسانی‌ها و آموزش شهروندان، در توفیق اقدامات در این خصوص، به نحو چشمگیری مؤثر باشند.

وی افزود: از مزایای این امر برای ساکنان می‌توان به امکان نوسازی ساختمان‌های فرسوده این محلات با استفاده از تسهیلات و تخفیفات صدور پروانه توسط شهرداری‌ها و همچنین احداث پارک، کتابخانه و تعریض خیابان اشاره کرد.

کد خبر 445839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.