آمریکا همه را به سرپیچی از قوانین بین‌المللی دعوت می‌کند

یک دیپلمات سابق وزارت امور خارجه گفت: دعوت به سرپیچی یکی از اقدامات آمریکاست. این کشور علاوه بر تهدید قانون‌مداران، همه را به سرپیچی از قوانین بین‌المللی دعوت می‌کند.

جلال ساداتیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، پیرامون صحبت‌های رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: روحانی صحبت‌های خوبی را به صورت فشرده و کامل مطرح کرده و با اشاره مستقیم یا با کنایه بر روشن‌سازی ابعاد بحث روابط با آمریکا تکیه می‌کند.

وی افزود: آمریکا برای مبارزه با تروریسم به منطقه آمد، سپس با تهمت به ایران در خصوص ساخت سلاح هسته‌ای، تحریم‌های زیادی را علیه کشور ما اعمال کرد. اگر قرار بر طرح جرم تولید سلاح هسته‌ای است، نباید کاربرد سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در ژاپن را فراموش کرد. این کشور در شرایطی مدعی حقوق بشر است که با اعمال فشار حداکثری معیشت، سلامت و حیات مردم ایران را به خطر انداخته است.

این دیپلمات سابق وزارت امور خارجه با اشاره به عملکرد اقتدارگرایانه آمریکا در جهان، افزود: آمریکا نسبت به تصمیمات نهادهای بین‌المللی بی تفاوت بوده و اصل حقوقی مسئولیت دائمی دولت‌ها را نادیده گرفته و چندجانبه گرایی را از بین برده و پایبندی به اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته است؛ در صورتی که ما به آنها پایبند هستیم.

ساداتیان گفت: دعوت به سرپیچی، یکی از اقدامات آمریکاست. این کشور علاوه بر تهدید قانون مداران، همه را به سرپیچی از قوانین بین‌المللی دعوت می‌کند. واشنگتن باید بداند گفت و گو زمانی تحقق می‌یابد که دوسویه، برابر، عدالت محور، بر مبنای قواعد حقوق بین‌الملل و با توجه به رعایت منزلت انسان‌ها باشد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در آستانه خودخواندگی اجرای مکانیسم ماشه هستند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها خلاف مقررات شورای امنیت مدعی فعال سازی مکانیسم ماشه شده‌اند در صورتی که سه عضو برجام و دو عضو دائم شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای این کار را غیرقانونی دانسته‌اند. گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم بر جنبه قانونی نبودن اقدامات واشنگتن تکیه کرده است.

این دیپلمات سابق وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: سازمان ملل تریبون بزرگی است که همه دنیا مخاطبان آن هستند، اما مدتی است آمریکا به صورت یکجانبه و با استفاده از نفوذ صهیونیسم، در رسانه‌های داخلی کشورش و جهان تبلیغ می‌کند که ایران خطا کرده، تروریسم را تقویت می‌کند و حالا به دنبال ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی است. تریبون سازمان ملل تنها محلی است که باید در آن از خواسته‌های خود صحبت کنیم. به گفته رئیس جمهور، ایران به دنبال ایجاد جنگ و درگیری نیست، اما در برابر زیاده خواهی‌های آمریکا ایستادگی می‌کند.

کد خبر 445831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.