کرونا و افزایش زیست‌پذیری در آمریکا

شیوع بیماری کووید -۱۹ فرصت بسیار ارزشمندی برای ممنوعیت تردد خودروها در بسیاری از شهرهای آمریکایی است که منجر به ترویج دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی شده و در نهایت بر زیست‌پذیری آن‌ها افزوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در پی گسترش شیوع ویروس کرونا، گروهی از طراحان اهل نیویورک اهداف بلندپروازانه‌ای را جهت کاهش دائمی انتشار گاز دی اکسید کربن برای دوران پساکرونا در پیش گرفته‌اند. در همین راستا، ممنوعیت تردد خودروها در بسیاری از خیابان‌های شهر یکی از بهترین اقداماتی بوده که می‌تواند این افراد را در رسیدن به هدف خود یاری کند و بر زیست‌پذیری شهر بیفزاید. در نتیجه از همان ابتدای ظهور کروناویروس جدید، بسیاری از خیابان‌های سراسر کلانشهر نیویورک روی تردد خودروها بسته شد و وسایل حمل و نقل موتوری جای خود را به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری داد. برنامه‌ریزان نیویورکی در نظر دارند مسیرها و زیرساخت‌های جدیدی نیز در شهر و حومه‌های آن ایجاد کنند تا هر چه بیشتر مردم نیویورک را به سمت استفاده از حمل و نقل سبز برای ترددهای خود سوق دهند.

طراحان نیویورکی پس از انجام تحقیقات متعدد به این نتیجه رسیدند که بیش از ۵۰ درصد مردم این کلانشهر دارای خودروی شخصی نیستند و مالکان خودرو نیز اغلب از روش‌های دیگری برای تردد در داخل شهر بهره می‌گیرند. این در حالی است که فضای اختصاص شده به پارک وسایل حمل و نقل تنها در منطقه منهتن، حدود چهار برابر بیشتر از اندازه پارک مرکزی شهر است. بنابراین از نظر این افراد ممنوعیت تردد خودروها در خیابان‌های شهر نه تنها به ترویج حمل و نقل سبز و کاهش ترافیک می‌انجامد، بلکه از طریق ایجاد فضای بیشتر برای خانه‌سازی و احداث پارک و پیاده‌راه، بهبود کیفیت زندگی برای تمام مردم ساکن در محله‌های پرجمعیت نیویورک را در پی خواهد داشت.

در بعضی از محله‌های نیویورک نظیر برانکس و کویینز که اغلب مهاجران و افراد غیر سفیدپوست شهر را در خود جای داده است آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایر مناطق است. بسیاری از محققان کرونایی نرخ بالای مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری کووید -۱۹ را به همین آلودگی هوا نسبت داده‌اند که خود نتیجه نژادپرستی ساختاری در شهر است. بنابراین بستن خیابان‌ها روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری در چنین مناطقی نه تنها به بهبود کیفیت هوا منجر خواهد شد، بلکه از طریق کاهش مخاطرات سلامت به افزایش برابری در میان نژادهای مختلف نیز کمک زیادی خواهد کرد.

برنامه‌ریزان نیویورکی قصد دارند پس از بستن خیابان‌ها روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری، مسیرهایی دوطرفه برای دوچرخه‌سواری ایجاد کرده و آن‌ها را به وسیله موانعی از پیاده‌راه کنار خود جدا کنند. علاوه بر این پل‌های جدیدی بر فراز خیابان‌های بسته احداث شده و به تردد اتوبوس‌ها و تاکسی‌های عمومی شهر اختصاص داده خواهد شد.

کد خبر 445824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.