دو روایت از یک جلسه محرمانه

وضعیت کشور در موج سوم کرونا و سخنرانی مجازی رئیس جمهور نشست مجمع عمومی سازمان ملل از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه دوم شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بیمارستان‌ها جا ندارند؛ ٣٧١٢ مبتلا در یک روز» به بررسی وضعیت کشور در موج سوم کرونا پرداخت و نوشت: توصیف مسئولان وزارت بهداشت و درمان از وضعیت کشور در موج سوم کرونا بسیار نگران‌کننده است، وزیر بهداشت شیوع بیماری را به «شعله‌های جدید کرونا» تشبیه می‌کند و معاونش از «جهش ژنتیکی کرونا» خبر می‌دهد و آمار تعداد مبتلایان در یک روز رکورد می‌زند. سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به آغاز موج سوم بیماری کرونا در کشور گفت: «موج دوم بیماری با حمایت همکارانم مهار و تا حد زیادی کنترل شد، اما متأسفانه به‌دلیل عدم رعایت‌ها، شعله‌های جدیدی از بیماری را شاهدیم». از دوشنبه (۳۱ شهریور) تا سه شنبه (یکم مهر ۹۹) آمار عجیب ابتلای ۳۷۱۲ نفر به ثبت رسید و با این رکورد جدید تعداد مبتلایان در یک روز، آژیر قرمز در کشور به صدا در آمده است.

طبق آمار وزارت بهداشت و درمان، از دوشنبه (۳۱ شهریور) تا سه شنبه (یکم مهر) با ابتلای ۳۷۱۲ مورد جدید به کرونا ویروس مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴۲۹ هزار و ۱۹۳ نفر رسید و در این مدت با ثبت فوت ۱۷۸ بیمار، تاکنون کرونا در ایران جان ۲۴ هزار و ۶۵۶ نفر را گرفته است. همچنین ۳۹۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و وضعیت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد، قرمز است.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سبقت دنا پلاس از مجلس» به بررسی حواشی خودروهای اهدایی به نمایندگان مجلس پرداخت و نوشت: در حالی که مجلس یازدهم با شعار مجلس انقلابی پیش‌تر با حاشیه پرداختی‌های مجلس به نمایندگان و میزان حقوق آن‌ها مواجه شده بود، حالا خبر تحویل قسطی خودروهای «دنا پلاس اتوماتیک» به قیمت کارخانه و به صورت قسطی، با ماهی ۸.۵ میلیون تومان قسط، حاشیه جدید این مجلس است.

ماجرا از پست اینستاگرامی یک نماینده مجلس آغاز شد. روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در یک پست اینستاگرامی در خصوص تحویل خودروی دنا پلاس اتومات به نمایندگان نوشت: «چند روز پیش خودروی دنا پلاس اتومات توسط مجلس به نمایندگان متقاضی تحویل شد. در ابتدای شروع مجلس، فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزینه داشت:

۱. استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در این صورت، هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠ هزار و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود.

۲. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی که در این صورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل و نقل (حدود پنج میلیون) از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود.

۳. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود.

بنده، چون خودرو نداشتم (همسرم یک خودروی ام وی ام ١١٠ به ارزش فعلی ۵٠ میلیون تومان دارد) گزینه سوم و نوع خودروی دنا پلاس اتومات را انتخاب کردم. قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن سه ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال بنام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد».

واکنش امام جمعه لواسان به این موضوع باعث شد که ماجرا بیش از پیش دیده شود. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید لواسانی روز دوشنبه در صفحه توئیتری خود نوشت: «یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت دنا پلاس تحویلی به نمایندگان ۳۰۲ میلیون تومان است که در طول سه سال از حقوق آنان کم می‌شود، یعنی حدوداً ماهی هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان؛ اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهیانه چقدر می‌گیرند؟ خب می‌خواستید ماشین بدهید چرا پژو پارس یا تیبا ندادید؟». وی در توئیت دیگری نوشت: «واقعاً غیرقابل پذیرش است اینکه چرا ماشین ایرانی این همه گران است؟ بماند؛ اما اینکه نمایندگان مجلس دنا پلاس را قسطی گرفتند، یعنی چه؟ آیا معنایش تضمین تخلفات خودروسازان و چراغ سبز برای سرکیسه کردن مردم نیست؟ شفافیت و پاسخگویی چه شد؟ منتظر روشن‌گری نمایندگان انقلابی هستیم!».

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نه، به زورگویی و قلدری» به بررسی سخنرانی ویدئویی روحانی در سازمان ملل متحد پرداخت و نوشت: کووید -۱۹ بزرگ‌ترین گردهمایی سیاسی جهان را هم تحت تأثیر قرار داد. هفتاد و پنجمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که اغلب نمایندگان بیش از ۱۹۰ کشور در آن حضور دارند، با صحنی خلوت و به شکلی بی‌سابقه برگزار شد. امسال خبری از رفت‌وآمدها و حواشی سیاسی در نیویورک نبود و سخنرانی سران کشورها به‌صورت ویدئویی از این تریبون جهانی منتشر شد. حسن روحانی نیز کمی مانده به ساعت ۲۱ سه‌شنبه شب در اولین روز پاییز و برای آخرین‌بار در کسوت و قامت رئیس‌جمهوری از این تریبون برای مواضع جمهوری اسلامی استفاده کرد. دونالد ترامپ، همتای امریکایی او اما ساعاتی زودتر در این جمع سخنرانی داشت، سخنرانی که انتظار می‌رفت مطابق معمول در خلال آن از جمهوری اسلامی یاد کند. با این حال رئیس‌جمهوری ایالات متحده به عنوان اصلی‌ترین چالش جمهوری اسلامی در روابط بین‌الملل به «ویروس چینی» پرداخت اما برخلاف انتظار تاکید چندانی به «برجام و ایران» نکرد و به اشاره‌ای مختصر و گذرا بسنده کرد. سخنرانی حسن روحانی اما حول محور «تحریم» بود. او اگرچه سخنرانی‌اش را با کووید -۱۹ و چالشی که در مدیریت جهانی و حکمرانی داخلی کشورها ایجاد کرده، آغاز کرد، در ادامه به رفتار سیاسی و بین‌المللی ایالات متحده آمریکا پرداخت و از سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ که نقض آشکار منشور ملل متحد، توافقات بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بود، گفت.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ابزار چانه زنی انتخاباتی آمریکا نیستیم» به بررسی سخنرانی مجازی رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهور با بیان اینکه «آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را» تاکید کرد که برای جهان نیز امروز زمان «نه» گفتن به زورگویی و قلدرمابی است. دوران سلطه و هژمونی به سر آمده است و ملت‌ها و فرزندان ما سزاوار دنیایی بهتر، امن‌تر و قانون مدارترند. امروز زمان گرفتن تصمیم صحیح و درست است.

حجت الاسلام حسن روحانی شب گذشته و در سخنانی که به صورت ویدئو کنفرانس در هفتاد و پنجمین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پخش شد، با تاکید بر اینکه «زندگی با تحریم سخت است اما سخت‌تر از آن زندگی بدون استقلال است»، اظهار کرد: آزادی سیاسی داخلی برای ما بسیار مهم است و ما به عنوان کهن‌ترین دموکراسی در خاورمیانه، به مردم سالاری خود می‌بالیم و آزادی داخلی را با دخالت خارجی، سودا نخواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: دموکراسی حق حاکمیت ملت است و نه حق دخالت بیگانه، آن هم بیگانه‌ای تروریست و مداخله‌جو که هنوز هم در همان توهم ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ زندانی است؛ همان روزی که اسلاف‌شان، تنها دموکراسی آن زمان خاورمیانه را با کودتا سرنگون کردند.

روحانی با اشاره به اینکه «برای ما تامین عزت و آسایش ملت‌مان مهم است که با دیپلماسی متکی بر اراده ملی و همراه با مقاومت به دست می‌آید»، تصریح کرد: ما ابزار چانه زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا نیستیم و هر دولتی که در آمریکا انتخاب شود، به ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت بزرگ ایران خواهد شد.

رئیس جمهور با برشمردن بخش‌هایی از کارنامه درخشان ایران اسلامی به عنوان محور صلح و ثبات، مبارزه با اشغال و افراط و منادی گفتگو و رواداری پایدار، اظهار داشت: چنین ملتی شایسته تحریم نیست. جواب صلح، جنگ نیست. پاداش مبارزه با افراط‌گری، ترور نیست. پاسخ رأی ملت‌ها در ایران، در عراق و در لبنان، تحمیل آشوب‌های خیابانی و حمایت از روندهای غیر دموکراتیک نیست.

روحانی گفت: تصویری که از برخورد پلیس ایالات متحده آمریکا با یک شهروند معترض به سراسر جهان مخابره شد برای ما، آشنا و تکراری بود. این پایی که بر گلو نهاده شد به عنوان پای استکبار بر گلوی ملت‌های مستقل را، ما بخوبی می‌شناسیم. ملت دلاور ایران دهه‌هاست اینگونه بهای آزادی‌خواهی و رهایی از سلطه و استبداد را پرداخت نموده است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دو روایت از یک جلسه محرمانه» به بررسی تحویل خودروی قسطی به نمایندگان پرداخت و نوشت: دو روز پیش شبکه بی‌بی‌سی فارسی در مستندی به انتشار نواری صوتی بر جا مانده از دوران دفاع مقدس پرداخت که در آن گفت‌وگویی تند و تنش‌زا میان فرماندهان سپاه منطقه ۱۰ تهران با محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران شنیده می‌شود. محتوای این گفت‌وگو در فضای سیاسی ورسانه‌ای تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌هایی را برانگیخت.

اما داستان این فایل صوتی چیست؟ آیا جلسه سپاه که بی‌بی‌سی فارسی مستند خود را بر اساس آن ساخته، محرمانه است؟ بی‌بی‌سی مدعی افشای اسرار محرمانه‌ای از جنگ و نقش‌های محسن رضایی و چند فرد دیگر در این داستان شده است. آنگونه که در این مستند آمده، این جلسه مربوط به ۵ آذرماه سال ۶۳ و بعد از عملیات خیبر در تابستان است که جمعی از چهره‌های سپاه و مشخصاً فرماندهان تیپ ۱۰ سیدالشهدا، برای انعکاس نگرانی‌های‌شان نامه‌ای ۹۰ صفحه‌ای به مسئولان ارشد کشور نوشتند.

این نامه پس از دست به دست شدن از آیت‌الله منتظری به آیت‌الله هاشمی و در نهایت محسن رضایی می‌رسد و او با ترتیب دادن جلسه‌ای در جمع معترضین حاضر می‌شود. پس از خبر پخش این مستند، برخی رسانه‌ها مانند فارس، تسنیم، میزان و مشرق اعلام کردند که جلسه غیرمحرمانه و عادی بوده است و تلاش برای سیاسی کاری انجام شده است. این در حالی است که تا پیش از این هیچ‌گاه فایل صوتی این جلسه و موارد مطرح شده در آن در روایت‌های رسمی از دفاع مقدس منتشر نشده بود. اما ظاهراً این مستند از آنجا محرمانه است که در ابتدای آن محسن رضایی به عنوان فرمانده سپاه می‌گوید: «برادران اگر احیاناً ضبطی چیزی همراهشون هست، هم مسئولیت شرعی دارید و هم مسئولیت قانونی دارید که مواظب باشید که کسی نواری چیزی بیرون نبره.»

در ابتدای این مستند ابتدا محسن رضایی به خاطر انتصاب حسین دهقان به فرماندهی سپاه مورد انتقاد واقع می‌شود که در همهمه موجود در نوار محسن رضایی عصبانی می‌شود و می‌گوید: «شما می‌خواهید جواب بشنوید یا مسئله درست کنید؟» در ادامه شهید «حسن بهمنی» فرمانده عملیات لشکر ۱۰ سیدالشهدا می‌گوید: «برادر محسن، جواب‌هایی که شما می‌دهید همه‌اش غلط است. ما نیامده‌ایم که سخنرانی گوش کنیم. آمده‌ایم جواب سوال‌هایمان را بگیریم. شما به ما وقت بدهید که مسائل را مطرح کنیم.» او البته سخنان تندتری را نیز در این جلسه بر زبان می‌آورد: «محسن رضایی قبل از انتصاب به فرماندهی سپاه هیچ اطلاعی از مسائل نظامی نداشته است و بعد از انتصاب هم با دستیارانش در قرارگاه می‌نشیند. بعد کسانی مثل حاج علی موحد، حاج احمد متوسلیان منزوی می‌شوند.»

کد خبر 445822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.