آنچه باید در مورد واکسن آنفلوانزا بدانیم

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص بیماری آنفلوانزا، واکسن این بیماری، بهترین زمان تزریق، اولویت گروه‌های پرخطر و چگونگی تشخیص کرونا و آنفلوانزا توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با نزدیک شدن فصل سرد سال در بحران شیوع کرونا نگرانی افراد درباره ابتلا به آنفلوانزای فصلی، ابتلای هم زمان به کرونا و آنفلوانزا و ناتوانی در شناخت علائم این دو بیماری نسبت به قبل بسیار بیشتر است، به خصوص که هنوز درمانی برای بیماری هولناک و کشنده کرونا پیدا نشده، افراد در انتظار توزیع واکسن آنفلوانزا هستند تا حداقل در این روزهای کرونایی نگرانی‌ها از ابتلای آنفلوانزا کاهش یابد، برای آگاهی از زمان تزریق، پیشگیری، اولویت گروه‌های پرخطر برای تزریق واکسن و تفاوت آنفلوانزا و کرونا با رضا فدایی مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

علائم بیماری آنفلوانزا چیست؟

آنفلوانزا یک بیماری تنفسی است که از راه قطرات تنفسی از فرد بیمار به اطرافیان منتقل می‌شود، این بیماری معمولاً با تب ناگهانی و بدن درد شروع می‌شود و سردرد، سرفه، گلودرد و بی حالی هم ممکن است همراه آن باشد.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا چه وقت است؟

اواخر شهریورماه بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزاست هرچه افراد و به ویژه گروه‌های حساس سریع‌تر بتوانند واکسن را تزریق کنند بهتر است، البته تأثیر واکسن در سال‌های مختلف متغیر است، اما معمولاً حدود ۸۰ درصد در پیشگیری از بروز این بیماری مؤثر است.

شدت بیماری آنفلوانزای فصلی امسال چگونه خواهد بود؟

آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که معمولاً هر سال در فصل پاییز و زمستان شایع می‌شود و هر دو تا سه سال یک بار نیز با شدت بیشتری شیوع پیدا می‌کند، در استان اصفهان معمولاً شدت این بیماری یک بار در اواخر آذر یا اوایل دی ماه بیشتر است و یک بار هم در اواخر اسفند و حوالی نوروز رو به افزایش می‌رود، به طور کلی موج شیوع آنفلوانزا در اواخر آذر یا اوایل دی ماه شدیدتر است.

وضعیت شیوع آنفولانزا را نمی‌توان به صورت دقیق و صحیح پیش بینی کرد، اما احتمالاً به دلیل خود مراقبتی افراد در این دوران با استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و تقویت سیستم ایمنی، شاید شدت شیوع بیماری آنفلوانزا امسال کمتر از سال‌های گذشته باشد، همچنین اگر مردم تجمع نکردن در اماکن شلوغ و سایر دستورالعمل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند، شاید شیوع آنفلوانزای امسال خفیف‌تر از سال‌های گذشته باشد.

چه افرادی باید در زمان شیوع بیماری مراقبت بیشتری داشته باشند؟

کسانی که از قبل بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشارخون، بیماری کبدی، کلیوی و قلبی دارند و یا اینکه شیمی درمانی می‌شوند و کورتون مصرف می‌کنند، همچنین زنان باردار در صورتی که آنفلوانزا بگیرند ممکن است دچار عوارض بیشتری شوند و به همین دلیل باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

چه توصیه‌ای برای پیشگیری از ابتلای این بیماری دارید؟

پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا به ویژه در بین گروه‌های حساس بسیار اهمیت دارد و برای پیشگیری از آن افراد باید از حضور در جمعیت خودداری کرده و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند، در عین حال در صورت احساس کسالت در منزل بمانند و استراحت کنند، در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه کنند و در اماکن عمومی مثل مدرسه و محل کار حاضر نشوند و تا ۲۴ ساعت بعد از بهبود علائم نیز در منزل بمانند و در اجتماعات حاضر نشوند. دستورالعمل‌های مقابله با کرونا در مورد آنفلوانزا هم صدق می‌کند و کار جداگانه‌ای لازم نیست، آنفلوانزا واکسن دارد در حالی که واکسن کرونا هنوز تولید نشده و در بازار عرضه نشده است.

اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا با چه افرادی است؟

داروهایی برای درمان آنفلوانزا وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط بیمار می‌تواند تجویز کند، برای پیشگیری از ابتلای این بیماری هر سال واکسنی در بازار عرضه می‌شود که مردم می‌توانند آن را از داروخانه‌ها خریداری کرده و تزریق کنند، افراد با بیماری مزمن، سالمندان، کودکان، زنان باردار، افراد چاق بیمارگونه و افرادی که از نظر شغلی در تماس با بیماران هستند مانند پزشکان و پرستاران باید در اولویت تزریق واکسن قرار بگیرند، همچنین زنان باردار استان اصفهان واکسن آنفلوانزا را رایگان در مراکز بهداشت دریافت خواهند کرد.

چگونه می‌توان بیماری آنفلوانزا و کرونا را از هم تشخیص داد؟

در فصل سرما بسیاری از بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوانزا و کرونا ویروس‌ها خود را نشان می‌دهند و شیوع پیدا می‌کنند، علائم آنفلوانزا و کرونا تا حدود زیادی مشابه است و باید تمایز این دو بیماری را به متخصصان و کادر درمان واگذار کنیم، چرا که تشخیص نوع بیماری برای سایر افراد مقدور نیست و حتی شاید نیاز به انجام تست برای هر دو بیماری باشد تا مشخص شود بیمار به کدام یک از ویروس‌ها مبتلا شده است. احتمال ابتلای هم زمان افراد به کرونا ویروس و آنفلوانزا کم است، اما اگر فردی هم زمان به این دو ویروس مبتلا شود، احتمال مرگ وی بسیار زیاد است.

در مورد زمان توزیع، قیمت و تعداد واکسن اختصاص داده شده به استان اصفهان توضیح دهید؟

هنوز واکسن آنفلوانزا در استان توزیع نشده و قیمت آن نیز مشخص نیست و به محض توزیع واکسن و مشخص شدن قیمت اطلاع‌رسانی خواهد شد. از تعداد کل واکسن‌های آنفلوانزا حدود هفت درصد به استان اصفهان اختصاص خواهد یافت که گروه‌های پرخطر و حساس برای دریافت واکسن در اولویت هستند، احتمالاً بخش خصوصی نیز برای وارد کردن واکسن آنفلوانزا اقدام می‌کند.

واکسن آنفلوانزا هر چند وقت یک بار باید تزریق شود؟

واکسن آنفلوانزا باید هر سال یک بار و قبل از شیوع و گسترش ویروس و از نیمه شهریور ماه تا مهر ماه تزریق شود، همینطور دو تا سه هفته بعد از تزریق واکسن ایمنی در برابر این بیماری ایجاد خواهد شد، اما باید بدانیم زدن واکسن به منزله مجوز رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی نیست و مراقبت همیشه لازم است.

چه نکات کلی باید درباره واکسن آنفلوانزا بدانیم؟

واکسن عموماً در عضله بازو تزریق می‌شود و باید در دمای دو تا هشت درجه نگهداری شود، چرا که اگر دچار یخ‌زدگی شود قابل استفاده نیست و باید دور انداخته شود، واکسن آنفلوانزا برای زنان شیرده نیز قابل استفاده است. کودکان شش ماه تا زیر ۹ سال که برای اولین بار واکسن را تزریق می‌کنند، باید در دو نوبت به فاصله چهار هفته واکسن را دریافت کنند.

کد خبر 445820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.