موافقت شورا با فوریت ورود همشهری و شهروند به بورس

اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت لایحه خصوص «برنامه عملیاتی اقدامات و زمان بندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت‌های خدماتی کالای شهروند و همشهری در بازار سرمایه» موافقت کردند.

در دویست و سی و هشتمین جلسه شورا بررسی یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص «برنامه عملیاتی اقدامات و زمان بندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت‌های خدماتی کالای شهروند و همشهری در بازار سرمایه» مورد بررسی قرار گرفت.

این لایحه پیرو مصوبه شورای شهر مبنی بر الزام شهرداری برای ورود به بورس سازمان‌ها و شرکت‌ها شامل موسسات و شرکت‌های «همشهری» و «شهروند» توسط شهرداری ارائه شد.

در این جلسه محمد جواد حق‎شناس به عنوان مخالف این لایحه بیان داشت: مسئله ما حضور دو موسسه بسیار مهم شهرداری در بورس است. این روزها بورس وضعیت به‎شدت آسیب پذیری پیدا کرده است و گرفتاری آن جدی است. لذا خواهشمندم این مسئله در کمیسیون‌های تخصصی طرح شود. چراکه موضوع واگذاری سرمایه‌های شهرداری است. نکته دوم اینکه کنار هم مطرح کردن همشهری و شهروند دو داستان جدا از هم است.

اما زهرا نژاد بهرام به عنوان موافق این لایحه گفت: با یک فوریت طرح موافقم چراکه اولاً در گذشته هم چنین برنامه‌ای داشتیم که شرکت‌های شهرداری که قابلیت حضور در بورس را دارند، وارد این چرخه کنیم. علت دوم هم ساختار بودجه در شرایط کنونی است. هرچقدر که از ظرفیت‌های موجود درآمدزایی کنیم به نفع شهرداری است.

سید محمود میرلوحی نیز سخنان خود را در قالب نظر کمیسیون بیان داشت و گفت: در بند الف بسته محرک اقتصادی اشاره شد که موسسه شهروند را ظرف یک ماه وارد بورس کنیم ولی امروز بعد چند ماه به آن رسیده‌ایم.

او ادامه داد: مستحضر باشید که کار زیادی در این زمینه توسط شهرداری و کمیسیون‌های برنامه و بودجه و کمیسیون اقتصادی انجام شده است و اکنون آخرین وقت است و دیگر فرصت نمی‌کنیم. سه بار تاکید کردیم که این کار بشود.

میرلوحی افزود: اول دوره بحث بود شرکت شهروند با ۸۰۰ میلیارد تومان واگذار شود اما اکنون با بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌تواند برای شهرداری درآمدزایی کند.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران، در رابطه با یک فوریت لایحه شهرداری تهران در خصوص «برنامه عملیاتی اقدامات و زمان بندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت‌های خدماتی، کالای شهروند و همشهری در بازار سرمایه» گفت: دو مصوبه بزرگ داشتیم، و ارائه این لایحه در رابطه با همین دو مصوبه بوده است.

او افزود: در تاریخ ۱۴/ ۸ / ۹۸ مصوبه شهرداری تهران به الزام لایحه در خصوص عرضه سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات تابعه در بازار سرمایه را داشتیم، که دقیقاً به یک سال گذشته باز می‌گردد.

فراهانی تصریح کرد: شهرداری باید شرکت‌ها و موسساتی که می‌تواند در بازار سرمایه ارائه کند، ظرف سه ماه معرفی می‌کرد. وقتی سه ماه گذشت و شهرداری این مصوبه را ارائه نکرد، شورای شهر در بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونا، در بند ب ماده ۱۶ این مصوبه در تاریخ ۰۲/‏۰۴/‏۹۹‬ قید کرد. این لایحه مصوبه خود ما بوده است، و باید با فوریت انجام شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: شهرداری باید با رعایت مواد مصوبه سال گذشته، در خصوص عرضه سهام شرکت‌های خدماتی کالای شهروند و همشهری در بازار سرمایه اقدام کند. شهرداری این تکلیف را انجام نداد، خودمان قید کردیم و باید با فوریت انجام شود.
در ادامه حامد مظاهریان معاون برنامه‎ریزی، توسعه شهری و امور شورا گفت: این لایحه خواست خود شورای شهر بوده و قاعدتاً شورا باید مدافع آن باشد.

او با تایید سخنان الهام فخاری گفت: در واقع وقتی شرکتی وارد بورس می‌شود باید شفاف شود. این یک تاسف بزرگ است که از میان بیست شرکت متعلق به شهرداری هیچکدام وارد بورس نشده‌اند و حال این اولین فرصت برای این اقدام کرد.

در نهایت یک فوریت این لایحه با ۱۲ رای موافق به تصویب رسید.

در جلسه امروز شورای شهر تهران لایحه "سند راهبردی توسعه منابع انسانی شهرداری تهران" نیز مورد بررسی قرار گرفت و حسن رسولی در قرائت کلیات این دستور با بیان اینکه چندی پیش سخنرانی من در خصوص نیروی انسانی شهرداری موجب بروز سوتفاهم هایی شد گفت: من قصد اساعه ادب به ساحت شخصیت همکارانم در شهرداری نداشتم بر همین اساس از سوتفاهم ایجاد شده عذرخواهی می‌کنم.

وی با بیان اینکه جذب نیروی انسانی برگزیده و خروج داوطلبانه و هدایت شده نیروی انسانی در شهرداری یکی از راهبردهای اصلی برنامه سوم توسعه شهرداری مصوب شورای شهر بود گفت: بر همین اساس سند راهبردی توسعه منابع انسانی در شهرداری تهران امروز در دستور کار شورا قرار می‌گیرد تا بتوانیم فرآیند مدیریت منابع انسانی در شورا و شهرداری را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه اصلاح فرآیند مدیریت منابع انسانی در این لایحه از مراحل اول جذب نیرو مورد توجه قرار گرفته گفت: جذب نیرو از طریق نخبه گزینی و برگزاری آزمون‌های رقابتی عادلانه، آموزش، سازماندهی مطلوب و تلاش برای نگهداری نیروی انسانی متمرکز شده است.

رسولی با بیان اینکه بدون شک در بین خانواده ۶۰ هزار نفری شهرداری تهران ما از نعمت وجود کارشناسان نخبه بهره می‌بریم گفت: حداقل صد نفر متخصص فارغ التحصیل دانشگاه‌های مهم کشور که تجارب ارزنده دارند شناسایی شدند که در راهبری تخصصی و بهسازی نیروی انسانی به ما کمک کردند.

وی با بیان اینکه جهت‌گیری اصولی جذب شش درصدی سالانه و خروج رضایتمندانه سه درصدی یکی از خدمات کارشناسان داخل شهرداری به ما بود اظهار کرد: مهمترین سرمایه شهرداری تهران، کارمندان آن است که باید نسبت به تکریم و نگهداری این ثروت عظیم اقدام کنیم و می‌بنید که در برنامه سوم شهرداری تهران از شهرداری خواسته شده که سند راهبردی توسعه منابع انسانی را ارائه کند و امروز این لایحه را که حاصل نقطه نظرات شورا و شهرداری است را به شورای شهر تقدیم می‌کنیم.

رسولی با تاکید بر اینکه سعی کردیم با نگاه به درون شهری و اتخاذ رویکرد آسیب شناسه نیروی انسانی و سازماندهی مدیریت و نظامات اداری، مالی و استخدامی بر قول و وعده خود مبنی بر ارائه رویکرد شفاف بمانیم، گفت: در سند راهبردی نیروی انسانی تلاش کردیم کارایی و نرخ بهره وری نیروی انسانی را افزایش دهیم و اهداف نیروی انسانی و شهرداری تهران در یک سو قرار گیرد و همچنین تلاش کردیم با در نظر گرفتن مادی و معنوی کارمندان سطح انگیزشی آنها را ارتقا دهیم.

نهایتاً اعضای شورای اسلامی شهر تهران به کلیات لایحه سند راهبردی توسعه منابع انسانی شهرداری تهران رای مثبت دادند.

یک فوریت لایحه "برنامه تحقق شهر بیدار در تهران" نیز امروز در صحن شورای شهر تهران بررسی شد. معاون امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه شهر بیدار یا همان زیست شبانه لایحه‌ای است که به صورت مشترک در معاونت خدمات شهری و فرهنگی مورد پیگیری قرار گرفت، گفت: شورای شهر در سال ۹۷ مصوبه‌ای در خصوص زیست شبانه داشت که مورد مخالفت فرمانداری تهران قرار گرفت اما بعد از آن شهرداری ضمن رایزنی و هماهنگی درون سازمانی و برون سازمانی اقدام به اصلاح این مصوبه کرد و حالا لایحه شهر بیدار تقدیم شورای شهر شده است.

زهرا نژاد بهرام در دفاع از این لایحه گفت: اعضای شورای شهر به یاد داشته باشند که خودمان طرح زیست شبانه را تصویب کردیم اما چون مورد مخالفت قرار گرفت شهرداری در نگاه جامع‌تر ضمن حل مشکلات موجود بعد از یک سال لایحه‌ای دیگر آورده است که البته باید بابت این دیرکرد توبیخش کنیم اما بهتر است هر چه سریع‌تر این یک فوریت تصویب شود تا همان مصوبه قبلی خودمان را مورد توجه قرار دهیم.

در ادامه مجید فراهانی در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: ما در مصوبه بسته محرک اقتصادی به شهرداری اجازه دادیم که در راستای حمایت از کسب و کارهایی که به علت شیوع کرونا آسیب دیدند فعالیت آنان را تا ساعت ۲ بامداد بلامانع اعلام کند.

وی با بیان اینکه ما مشکل مصوبه نداریم، گفت: این قسمت بسته محرک اقتصادی را بارها به مناطق ابلاغ کرده‌ایم و حتی پیگیر اجرای آن شده‌ایم اما متاسفانه عزم جدی در شهرداری برای اجرای این بند نیست و بهتر است به جای تصویب مصوبه جدید پیگیر اجرای مصوبات قبلی باشیم.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت لایحه برنامه تحقق شهر بیدار در تهران را به تصویب رساندند.

همچنین در ادامه اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از برگزاری انتخابات افشین حبیب زاده و محمد سالاری را به عنوان اعضای ناظر موضوع بند شش ذیل ماده ۱۰ مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ انتخاب کردند.

کد خبر 445778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.