تصویه خانه شهدای خلیج فارس تعطیل شد / چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند

اعضای شورای شهر تهران نسبت به مدیریت سازمان رفاه، نقاط آسیب پذیر در برابر کرونا و تخلفاتی در باغ ادونتیست و تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج فارس تذکر دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، الهام فخاری در دویست و سی و هشتمین جلسه شورا، و در تذکری به معاونت فرهنگی شهرداری تهران ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس و روز جهانی صلح گفت: یکی از محورهای اساسی پیگیری شورا و وظایف اجتماعی شهرداری تهران، خدمات اجتماعی برای گروه‌های آسیب‌پذیر و بی‌سرپناهان است.

فخاری افزود: متأسفانه علی‌رغم گذشت ماه‌ها هنوز حکم مدیریت سازمان خدمات و رفاه اجتماعی به‌صورت سرپرست است، و موعد قانونی حضور سرپرست گذشته است. و لازم است مدیریت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران با توجه به اینکه در آستانه آغاز پاییز هستیم، دراین‌ارتباط تعیین تکلیف کند. باید تکلیف مدیری که در این حوزه است مشخص شود که آیا حکم دارد یا ندارد. در وضعیتی که از زمان مقرر و قانونی سرپرستی گذشته، در یک شرایط بلاتکلیفی سازمان تضعیف‌شده و حوزه‌های کاری آن آسیب می‌بیند.
ناهید خداکرمی هم در جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد، که لغو طرح ترافیک در کاهش ابتلا به ویروس کرونا موثر نیست. فشار زیادی روی شهرداری برای لغو طرح ترافیک بود، اما طرح مطالعاتی ما روی حرکت کرونا در شهر تهران نشان داده، که محل ابتلای بیماران از نظر مکان مواجهه با ویروس متفاوت از تصورات است.

وی افزود: مطابق این مطالعه، افرادی که در مراکز بهداشتی و درمانی حضور دارند، حدود ۲۶.۸ درصد، افرادی که نزدیکی به خانواده و نزدیکان مبتلا شده دارند، ۱۴ درصد در ابتلا به کرونا موثر است.

وی ادامه داد: افرادی که سابقه مواجهه با فرزند و نوه شان که از قبل مبتلا شده و یا مبتلا شده‌اند، ۵.۳ درصد باعث ابتلا می‌شود. و ابتلای همسران نیز ۳.۶ درصد در انتقال ویروس موثر است.

خداکرمی در ادامه افزود: حضور در محل کار ۱۱.۹ درصد، حضور در مراکز خرید ۸.۶ درصد، مسافرت ۴.۵ درصد، حضور در مراکز تفریحی ۴.۳، استفاده از مترو ۲.۵ درصد، استفاده از اتوبوس و تاکسی ۲.۱ درصد در انتقال ویروس کرونا موثر بوده است.

رییس کمیته سلامت شورا افزود: لذا این اطلاعات نشان می‌دهد، ما باید در رفتارهایمان تغییر ایجاد کنیم. حضور در مراکز بهداشتی و درمانی را با تدابیر بیشتری انجام دهیم. و در ارتباط با خانواده نیز پروتکل‌ها را رعایت کنیم. با توجه به این تحقیق و مطالعات، توصیه می‌کنم طرح ترافیک به حالت اول باز گردد.

شهربانو امانی عضو دیگر شورای شهر تهران هم در تذکری بیان داشت: همانطور که مستحضرید یکی از اقدامات مهم شورای پنجم در اولین روزهای شروع فعالیت خود، لغو مصوبه برج‌- باغ و تصویب طرح جایگزین آن با عنوان خانه- باغ بود، که نه تنها موجب حفظ باغات شهر تهران شد، بلکه بسیاری از مشکلات شهروندان دارای باغ را نیز رفع کرد.

وی ادامه داد: اما با این وجود، هستند کسانی که در جهت خلاف این مهم گام بر می‌دارند.

امانی افزود: بر اساس گزارش‌های دریافتی، تخلفاتی در باغ ادونتیست واقع در چیذر، بلوار شهید اندرزگو در حال انجام است.

این عضو شورا گفت: باغ ادونتیست با ارزش "اکولوژیکی" زیاد دارای قدمتی ۲۰۰ ساله با درختانی با بن ۱۸۰ الی ۲۰۰ است. این باغ متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) واقع در پهنه سبز (پهنه G321) با حدود ۲۷۰۰۰ مترمربع عرصه است، که به علت سهل‌انگاری مالک و متصرفین، تعداد زیادی از درختان باغ خشک شده (بیش از ۱۰۰ اصله) و یا درحال خشک شدن است.

وی افزود: نمایندگان شهرداری منطقه، بارها جهت آماربرداری و رسیدگی به درختان به باغ مذکور مراجعه کرده‌اند. اما از ورود آنها ممانعت بعمل آمده است.

امانی گفت: لذا با توجه به عدم اجازه بازدید از ملک، تاکنون به جز ارسال اخطار طی نامه شماره ۳۵۰/۱۱۴۷۱۷۳ مورخ ۰۷/‏۱۰/‏۹۸‬ در خصوص حفظ، حراست و آبیاری درختان و نیز مذاکره متعدد شهردار منطقه با مدیر کل ستاد اجرایی، مبنی بر واگذاری ملک، اقدام دیگری از سوی شهرداری صورت نگرفته است. این رویه بر خلاف تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ باغات و فضای سبز است. پیش‌تر نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر در این خصوص تذکر داده‌اند. ولی نتیجه‌ای حاصل نشده است.

انتظار می‌رود شهردار تهران در این زمینه ورود کنند. و با اخذ تدابیر لازم نسبت به حفظ باغ مذکور اقدام نمایند. و گزارش آن را به صورت شفاف در اختیار شهروندان قرار دهند.
در جلسه امروز شورای شهر تهران، سید آرش حسینی میلانی در تذکری درباره تعطیلی تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج فارس گفت: دریاچه شهدای خلیج فارس، سالانه سه میلیون مترمعکب از رودخانه کن حقابه دارد، که به دلیل وجود کشاورزی و سایر بهره برداری‌ها در بالادست، آب این رودخانه نیازمند تصفیه است.

وی ادامه داد: فعالیت تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج فارس طی دو ماه گذشته بنا به دلایل مختلف متوقف شده، و آب دریاچه تصفیه نمی‌شود که این مسئله موجب کاهش اکسیژن آب، و به وجود آمدن مشکلات محیط زیستی از جمله بو می‌شود.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری افزود: به شهرداری تهران تذکر می‌دهم، مشکل عدم فعالیت تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج فارس را هر چه زودتر برطرف کرده، و اگر لازم است از شرکت آب و فاضلاب تهران برای فعالیت مجدد تصفیه خانه کمک گرفته شود.

کد خبر 445776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.