مسیر تسهیلات با نظارت مناسب بانک‌ها منحرف نمی‌شود

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: به رغم همه شرایط ویژه کشور، مانند شیوع کرونا، تشدید تحریم ها و شرایط ویژه اقتصادی، انتظار ما از بانک‌ها صرفا اجرای قانون است و فراتر از آن انتظاری نداریم.

به گزارش ایمنا به نقل از شاتا، میثم زالی با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ بنام جهش تولید اظهار کرد: اگر بتوانیم رویه فعلی را در بانک‌ها به نفع تولید اصلاح کنیم، تمام دغدغه‌های مقام معظم رهبری در سال جهش تولید محقق خواهد شد.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: شرایط خطیر کشور حکم می‌کند نگاهمان را به تولید کنندگان تغییر دهیم. ادعای انحراف مسیر تسهیلات اگر نظارت بانک به اندازه کافی بود، موارد معدود نیز هرگز رخ نمی‌دهد.

زالی با اشاره به ادعای مدیرعامل یکی از بانک‌های خصوصی پیرامون آمار تسهیلات بانکی افزود: از ۵۹۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی بالغ بر نصف این میزان مربوط به سرمایه در گردش است. در صورتی که تکلیف قانونی بانک‌ها اختصاص ۴۰ درصد از این میزان به سرمایه در گردش است. یعنی بانک‌ها طبق این ادعا بیش از تکلیف قانونی تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت کرده‌اند که البته این آمار به هیچ عنوان صحیح نیست.

وی اضافه کرد: تلاش ما این است بتوانیم در تغییر رویه بانک‌ها مؤثر باشیم. یکی از مشکلاتی که اکثر تولید کنندگان با آن مواجه‌اند، ارائه نشدن قرارداد بانکی به آنها است که دغدغه سایر مسئولان مانند معاون قضائی دادستان کل کشور، مسئولان اتاق بازرگانی و مسئولان خانه صنعت و معدن نیز همین موارد است.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: اگر یک نظر سنجی جامع از تولید کنندگان صورت گیرد، خواهیم دید که بیش از ۹۰ درصد گیرندگان تسهیلات از ابتدایی‌ترین حقوق خود همانند دریافت یک نسخه از قرارداد بانکی محرومند.

زالی افزود: درصد قابل توجهی از مکاتبات با سیستم بانکی بعنوان دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور که وظیفه ذاتی و قانونی آن حل و فصل مشکلات تولید و تعیین تکلیف معوقات آنها است، درخواست اعلام ریز بدهی و نحوه محاسبه آن است که متأسفانه در غالب موارد بانک از ارائه آن استنکاف می‌کند و به ناچار متوسل به قوه قضائیه می‌شویم که البته مشخص است علت عدم ارائه ریز محاسبات، محاسبه خارج از چارچوب قانون و مقررات است.

کد خبر 445768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.