تبعات پائین بودن اعتماد به نفس در زنان

درخواست معاونت زنان برای درج نام مادر در کارت ملی، تبعات پایین بودن اعتماد به نفس در زنان، زنان کشاورز پیشتاز در تولید، تأثیر شیوع کرونا بر مشاغل زنان، عواملی که منجر به بی‌خوابی زنان می‌شود و عزم دولت برای اجرای برنامه‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، در توئیتی خواستار درج نام مادر در کنار نام پدر در کارت‌های ملی شد.

معصومه ابتکار با انتشار توئیتی، از درج نام مادر در کارت ملی خبر داد و نوشت: طی مکاتبه‌ای حدود دو هفته قبل، از وزیر کشور درخواست کردم همانطور که در شناسنامه نام مادر کنار نام پدر آمده، در کارت ملی هم از این به بعد نام مادر درج شود تا هر ایرانی به نام پدر و مادر، هر دو، شناخته شود.

تبعات پایین بودن اعتماد به نفس در زنان

سمیرا احمدی روانشناس و نویسنده کتابِ اعتماد به توان خودت، اظهار کرد: بسیاری از نارضایتی‌های درونی ناشی از برداشت‌ها و دغدغه‌های خودساخته ذهنی است، به خصوص در بین بانوان که این مشغولیت‌های ذهنی بیش از مردان مشاهده می‌شود، چالش‌هایی که متأثر از الگوهای فانتزی و شیک محیط پیرامون است.

وی تصریح کرد: خوشبختی و حتی جذابیت و زیبایی اتفاقی شروع نمی‌شود، اغلب چالش‌ها خودساخته و تعریف کردن خوشبختی بعد از اقدام و یا تغییر رویدادی است. در واقع همین امر باعث می‌شود برخی از بانوان احساس کمبود اعتماد به نفس کنند، به طور نمونه تصور اینکه اگر باریک‌تر و لاغرتر بودند حس بهتری نسبت به خود خواهند داشت، موضوعی است که طی چند سال اخیر به شدت فراگیر شده و باعث شده رژیم‌های سخت و گاهی خطرناک موضوع اول و دغدغه‌ی خیلی از بانوان شود.

احمدی ادامه داد: همین چالش‌های دائمی ذهنی و نداشتن اعتماد به نفس است که باعث می‌شود لذت غذا خوردن، دوست داشتن خود، درک عمیق از محیط و حتی دوستان از بین برود، چراکه تصور می‌کنند به اندازه کافی خوب نیستند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی یکی از عوامل کمبود اعتماد به نفس شده است، افزود: پیگیری خبرها و حواشی زندگی افراد مشهور و تماشای سبک زندگی لوکس و تفریحات لاکچری عده‌ای، باعث می‌شود تا قیاس‌ها و تفاوت‌های ذهنی روز به روز عمق بیشتری بگیرد به طوری که حتی برخی دچار افسردگی می‌شوند و حس تنفر نسبت به خود و دیگران پیدا می‌کنند.

احمدی، افزایش اعتماد به نفس را در جامعه بانوان مهم و حیاتی دانست و گفت: اعتماد به نفس یعنی علم و آگاهی و داشتن یک تصویر درست از استعدادها، توانایی‌ها، محدودیت‌ها و هدف‌ها، در واقع فرد باید بداند که چه هدفی را انتخاب می‌کند و آن هدف چقدر با توانایی‌ها و قابلیت‌های او سازگار است. به عبارتی اعتماد به نفس یعنی باور داشتن فرد به توانایی‌ها و استعدادهای خود و احساس رضایتمندی نسبت به خود است، بانوان باید به طور جدی روی این موضوع کار کنند.

این نویسنده اضافه کرد: باور زنان نسبت به توانمندی خودشان باید تغییر کند و بپذیرند که در هر شرایطی که در آن قرار دارند جایگاه مطلوبی است. آنها باید خود را با خود مقایسه کنند و نیازی نیست به طور پیوسته در حال ثابت کردن خود به دیگران باشند. فرهنگ سازی و افزایش حس خودباوری و اعتماد به نفس در بانوان، باید در میان خانم‌ها سرلوحه قرار بگیرد، چرا که در بسیاری از موارد عدم خودباوری موجب می‌شود تا بانوان آمادگی روانی لازم را برای پیشرفت و ارتقا نداشته باشند که این مسئله ناشی از باور نداشتن به پتانسیل‌های خود است.

احمدی خاطر نشان کرد: بانوانی که اعتماد به نفس دارند خود را می‌شناسند، بیشتر از سایرین از زندگی لذت می‌برند و موانع موجود بر سر راه را به معنای شکست همیشگی و بدشانسی خود نمی‌دانند. آنها به سطحی از رضایت درونی رسیده که قدر نعمت‌هایی را که در اختیار دارند را می‌داند و معمولاً به دنبال چیزی نیست که ندارند، بلکه از آنچه دارند حداکثر استفاده را می‌برند. در واقع آنها به دنیا با دید مثبت نگاه می‌کنند و تلاش دارند جنبه‌های مثبت زندگی را ببینند، می‌دانند چنین نگرشی باعث بهتر شدن کیفیت زندگی می‌شود.

زنان کشاورز پیشتاز در تولید محصولات گواهی شده و استاندارد

معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهم‌نامه وزارت جهاد کشاورزی و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده به منظور توانمندسازی زنان روستایی و عشایری بر اساس زنجیره ارزش گیاهان دارویی و آموزش و ترویج مصرف محصول سالم و استاندارد در سطح کشور، اظهار کرد: با توجه به همکاری وزارت جهاد کشاورزی و آموزش تسهیل‌گران اکنون ۴۰۰ محصول گواهی‌شده استاندارد توسط زنان روستایی و عشایری در سراسر کشور تولید می‌شود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: این تفاهم‌نامه بین معاونت ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد برای آموزش زنان روستایی در زمینه تولید محصولات گواهی شده استاندارد است که به یک موافقتنامه سالانه‌ای تبدیل شده است.

ابتکار تصریح کرد: تولید محصول گواهی شده و استاندارد به معنای آن است که میزان بقایای سم و کود در این محصولات، استاندارد است و در واقع برای حفاظت آب و خاک هم حداکثر تلاش در کاهش مصرف سم و کود صورت گرفته است.

وی از نتایج این فرایند به تربیت ۱۸ هزار زن تسهیل‌گر بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: همچنین ۵۰ هزار زن روستایی آموزش دیده‌اند که تولید محصولات باغچه خانگی سالم از برنامه‌های این طرح است، همچنین از سال گذشته فصل گیاهان دارویی به این موضوع اضافه شد که اتفاق مهمی است و امسال این همکاری را با علاقمندی زنان روستایی ادامه خواهیم داد و تقویت مناسبات علمی و کارشناسی کشاورزی پایدار، همسو با محیط زیست شکل گرفته است که به تقویت و تحکیم خانواده و بهبود زندگی و معیشت روستاییان و عشایر کمک می‌کند.

شیوع کرونا چه تأثیری بر مشاغل زنان داشته است؟

شیرین احمدنیا، جامعه‌شناس، در خصوص تأثیر کرونا بر مشاغل زنان اظهار کرد: فکر نمی‌کنم دورکاری فشار مضاعفی به زنان وارد کند، اتفاقاً بنا به اینکه با دورکاری برخی امتیازات برای زنان به وجود می‌آید مانند منتفی شدن هزینه زمانی و مالی برای رفت و آمد، می‌تواند از فشار استرس بر زنان شاغل کم کند. علاوه بر این از استرس روزانه اینکه به خاطر ترافیک دیر به محل کار برسند هم کم می‌کند. علاوه بر این‌ها، باز از استرس زنان کم می‌کند از بابت اینکه کمتر در معرض ارتباط با همکاران یا افرادی که در وسایل نقلیه عمومی حاضرند قرار می‌گیرند و در نتیجه نگرانی ابتلاء به ویروس کرونا هم برایشان کمتر می‌شود. من فکر می‌کنم زنان می‌توانند با در اختیار داشتن زمان بیشتر، برنامه‌ریزی و مدیریت بهتر زمان بهتری برای هماهنگی کارهای بیرون و کارهای خانه داشته باشند.

به گفته وی، امتیاز دیگر دورکاری هم این است که اگر زنان در خانه باشند می‌توانند نظارت بهتری بر عملکرد بچه‌هایشان داشته باشند و نظارت بر کودکان تسهیل می‌شود. نظارت بر تغذیه افراد خانواده هم بهتر است اما مشکلی که بیشتر به چشم می‌خورد درباره فضای کوچک خانه‌ها است و اینکه زنان نتوانند فضای اختصاصی داشته باشند و در آرامش در بخشی از خانه روی شغل‌شان تمرکز کنند و راحتی لازم برای انجام کار را نداشته باشند که همه اینها می‌تواند بر کیفیت شغلی‌شان اثر بگذارد.

احمد نیا تأکید می‌کند که دورکاری بستگی مستقیم به شغل هر فردی دارد و اینکه ممکن است برخی افراد در دورکاری فرصت‌های شغلی را از دست دهند: «برای خود من که کارم تدریس در دانشگاه است و در جلسات دانشکده به‌صورت آنلاین شرکت می‌کنم چنین مشکلی پیش نیامد. اما زنانی که کارهای فروشندگی یا خدماتی انجام می‌دهند احتمالاً امنیت شغلی‌شان در مخاطره قرار می‌گیرد.

عواملی که منجر به بی‌خوابی در زنان می‌شود

نتایج یک مطالعه جدید در این مرکز پزشکی در کلمبیا، ثابت کرده است زنانی که کم‌خوابی دارند، تمایل بیشتری به پرخوری و پیروی از رژیم‌های غذایی بی‌کیفیت و ناسالم دارند.

محققان در این مطالعه، عادات مرتبط با غذا و خواب زنان از گروه‌های مختلف از سنین ۲۰ تا ۷۶ سال را بررسی کردند؛ کیفیت خواب، میزان بی‌خوابی و زمان خوابیدن افراد از فاکتورهای مورد بررسی محققان این پژوهش بود؛ همچنین الگوی غذایی زنان مورد مطالعه در این تحقیق، مشخص شد.

این مطالعه نشان داد افرادی که کیفیت خواب پایین‌تری دارند، بیشتر از قندهای ساده استفاده می‌کنند که این قندها با بروز دیابت و چاقی نیز مرتبط هستند بنابراین زنانی که دیرتر به خواب می‌روند، نسبت به وزن‌شان، کالری بالاتری دریافت می‌کنند.

محققان این پژوهش معتقدند که پایین بودن کیفیت خواب و بروز اختلالات خواب در زنان، ممکن است باعث تحریک سیگنال‌های گرسنگی یا سرکوب سیگنال‌های حس سیری شود و همین امر منجر به مصرف بیش از حد مواد غذایی و در نتیجه افزایش دریافت کالری شود.

یکی از محققین پژوهش معتقد است که مصرف بیش از حد مواد غذایی که به‌علت وجود اختلال خواب در افراد، بروز پیدا می‌کند، باعث ابتلاء به چاقی می‌شود؛ وی چاقی را یک عامل خطر جدی برای بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌داند و می‌گوید: مطالعات قبلی نیز نشان داده‌اند افرادی که خواب کمتری دارند احتمال ابتلاء به چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را دارند که بروز این بیماری‌ها می‌تواند در ارتباط با رژیم غذایی ناسالم نیز باشد.

عزم دولت برای اجرای برنامه‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، با اشاره به اقدامات دولت در زمینه اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: دولت دوازدهم بر اساس تکلیف قانونی خود در بحث توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شورای هماهنگی را تشکیل داد. شورای هماهنگی با فعالیت بسیار برنامه اقدام و عمل زنان سرپرست خانوار را تنظیم و در هیئت دولت به تصویب رساند و طبق این مصوبه اختیارات اجرای این برنامه به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و شورای هماهنگی ارائه شد.

ابتکار تاکید کرد: حاصل اجرای این برنامه طراحی چند الگوسازی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در حاشیه شهرها، مشاغل خانگی و غیره بوده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم یک پورتال جامع زنان سرپرست خانوار را رونمایی و فعال کرده است. ما با همکاری دستگاه‌های اجرایی مصمم به اجرای دقیق تمام برنامه‌های مرتبط با امور زنان سرپرست خانوار هستیم و حتماً در این مورد ضمن حفظ تعامل خود با مجلس، گزارشات اجرای این طرح را به نمایندگان ارائه خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به شیوع کرونا در کشور گفت: جهت‌گیری تولیدات در کارگاه‌های حمایتی از مشاغل زنان سرپرست خانوار در شرایط کنونی به سمت تولیدات محصولاتی مانند ماسک، باند و شیلد رفته است و تلاش کردیم به این وسیله از این مشاغل حمایت لازم را انجام دهیم.

کد خبر 445765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.