۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
آینده روشن کارفودها در شهر

ایجاد فضاهای ویژه در محورهای تاریخی شهرها علاوه بر ایجاد درآمد برای شهر و شهروندان، نشاط اجتماعی و برندی برای شهرها ایجاد خواهد کرد؛ اینکه چقدر از این ظرفیت و پتانسیل شهرها استفاده شود موضوع مهمی است که باید کارشناسان برنامه ریزی شهری به آن توجه کرده و پیشنهادات خود را به مدیران شهری ارایه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از شغل‌هایی که این روزها در شهرها رواج یافته و بسیار مورد استقبال شهروندان قرار گرفته، برپایی آشپزخانه‌ها و رستوران‌های سیار "کارفودها" یا "ون‌کافه‌ها" (food truck) است

برخی از کارشناسان اقتصاد شهری و برنامه‌ریزان شهری معتقدند که فعالیت ضابطه‌مند کارفودها و غرفه‌های خیابانی به رونق اقتصادی شهرها و سهولت در اختیار قرار گرفتن مواد غذایی برای شهروندان کمک کرده و باعث می‌شود فضای شهر و خیابان‌ها مفرح و شاد باشد.

آنها تاکید دارند که در ارتباط با تعیین محل استقرار و فعالیت کارفودها باید ضوابط حقوقی شهر رعایت شود و نسبت به نوع مواد غذایی که ارائه می‌دهند، ضوابط بهداشتی و تأییدیه‌های مربوط به آن را دریافت کرده باشند.

امروزه بعضی از شهرهای جهان، احداث غرفه‌های خیابانی را به عنوان راهکاری برای توسعه پایدار اقتصادی در شرایط پاندمی کرونا در پیش گرفته‌اند و در برخی از شهرهای کشور ما نیز کارفودها در نقاط جاذب سفرهای شهری از حوالی غروب تا ساعات پایانی شب نوشیدنی یا غذا و البته برخی از آنها نوشیدنی و غذا را در کنار هم می‌فروشند و در رونق اقتصاد شهری تأثیرگذار هستند.

کارفودها و غرفه‌های خیابانی راهکاری برای توسعه پایدار اقتصاد شهرها

«مهدی ابراهیمی»، استادیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه پیام نور اصفهان در گفت و گو با ایمنا، اظهار می‌کند: همیشه برای تمام موضوعات شهری و غیرشهری انسان می‌تواند با کمک عقل و به ویژه استدلال قیاسی مزایا و معایبی در نظر بگیرد.

وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه حضور کارفودها و غرفه‌های خیابانی حضور بیشتر مردم در فضاهای شهری را به همراه دارد، باید در مکان‌یابی استقرار آنها دقت لازم صورت گیرد.

استادیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه پیام نور اصفهان می‌افزاید: وجود کارفودها به نوعی ایجاد تسهیلات رفاهی برای شهروندان محسوب می‌شود چرا که شهروندان بدون سپری کردن مسافت‌های زیاد، اغذیه یا نوشیدنی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند و از سوی دیگر زمینه اشتغال برای عده‌ای از افراد ایجاد می‌شود.

وی می‌گوید: نکته قابل توجه این است که تمام کسبه در یک سطح مالی و درآمدی قرار ندارند، عده‌ای عمده‌فروش، بعضی خرده‌پا و متوسط و حتی عده‌ای از طریق دست‌فروشی و حضور در بازارهای شهری از جمله" جمعه بازارها" ارتزاق می‌کنند که مدیریت شهری باید در اقتصاد کلان به فکر این افراد نیز باشد و برای فعالیت آنها در شهر برنامه‌ریزی درستی داشته باشد تا فعالیت آنها زیرپوستی نباشد.

ابراهیمی با بیان اینکه خرده فروشان با توجه به پرداخت نکردن مالیات به طور معمول اجناس خود را ارزان‌تر به فروش رسانده و بیشتر نظر شهروندان را به خود جلب می‌کنند که در صورت حمایت نشدن به سمت شغل‌های غیرقانونی روی می‌آورند، اظهار می‌کند: مدیریت شهر باید در برنامه‌ریزی‌های خود به فکر این قشر شهروندی نیز باشد تا بتوانند با دغدغه کمتری ارتزاق کنند.

استادیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه پیام نور اصفهان ادامه می‌دهد: اغذیه‌فروشی سیار یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند علاوه بر اشتغال افراد، در رونق اقتصاد شهر و افزایش حضور شهروندان در محیط‌های شهری نقش بسزایی داشته باشد و از بروز بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه کارفودها و احداث غرفه‌های خیابانی راهکاری برای توسعه پایدار اقتصاد شهرها در سطح خرد محسوب می‌شود، تصریح می‌کند: حضور کارفودها و غرفه‌های خیابانی باعث می‌شود مردم در فضاهای جمعی شهر از جمله فضاهای سبز، پارک‌ها و حاشیه رودخانه حضور بیشتری داشته باشند.

ابراهیمی معتقد است در مجموع فعالیت کارفودها از نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی کالبدی (با توجه به اینکه کالبد به تنهایی معنا پیدا نمی‌کند و انسان به کالبد شهر معنا می‌دهد) مفید بوده و منفعت شهر و شهروندان را به همراه دارد.

ایجاد ضابطه‌مند کارفودها در ۵ نقطه شهر

«محمد مجیری» مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: در مصوبه آبان ماه سال گذشته شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص فعالیت ون‌کافه‌ها یا همان خودروهای سیار فروش مواد غذایی در سطح شهر، تاکید شده که نکات بهداشتی در این خصوص باید کاملاً مورد توجه قرار گرفته و مجوزهای لازم از دستگاه‌های مربوطه دریافت شود.

وی می‌افزاید: در مصوبه شورای اسلامی شهر همچنین مقررات و مسائل ایمنی و آتش نشانی و اینکه فعالیت ون‌کافه‌ها کسب و کارهای دیگر اصناف را تحت شعاع قرار نداده و تأثیر منفی بر فعالیت آنها نداشته باشد مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان با بیان اینکه مصوبه شورای شهر برای اجرا به معاونت خدمات شهری شهرداری ابلاغ و سپس به سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری جهت تهیه دستورالعمل و اجرا تفویض شد، می‌افزاید: در سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کمیته فنی با حضور معاونت حمل ونقل و ترافیک، معاونت خدمات شهری، معاونت مالی و اقتصادی سازمان ساماندهی مشاغل شهری، اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری، سازمان آتش نشانی، پارک‌ها و فضای سبز شهرداری، سازمان زیباسازی و پنج منطقه شهرداری که قرار است کارفودها در یکی از محلات آنها اجرا شود، تشکیل و دستورالعمل کاملی در این راستا آماده شد.

وی تصریح می‌کند: در سایر کلانشهرهای کشور همچون تهران فعالیت کارفودها (خودروهای سیار فروش مواد غذایی) بدون دستورالعمل و ضابطه انجام شده، اما در اصفهان تلاش کردیم فعالیت آنها با تعیین برنامه مشخص انجام شود که خوشبختانه تا به حال اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است.

مجیری با بیان اینکه جلساتی با دو اتحادیه «پیتزا و ساندویچ» و «اتحادیه آبمیوه و بستنی»، نیروی انتظامی و اداره بهداشت برگزار تفاهم‌های خوبی حاصل شد، ادامه می‌دهد: برای دستورالعمل‌های صدور پروانه کسب موافقت نیروی انتظامی و اداره اماکن مورد نیاز است از این رو جلساتی با فرماندهی ناحیه انتظامی استان برگزار شده تا مقدمات صدور مجو زه‌ای کسب این واحدها فراهم شود که امیدواریم به تفاهم لازم دست یافته و کار خوب و با برنامه‌ای در سطح شهر اصفهان داشته باشیم.

وی خبر از فعالیت آزمایشی کارفودها در پنج محله از پنج منطقه شهرداری پس از دریافت مجوزهای لازم خبر داده و خاطرنشان می‌کند: با تأیید اعضای کمیته فنی در مرحله نخست کارفودها در پارک کوهستانی صفه، پارک جنگلی ناژوان، باغ غدیر، پارک زمزم واقع در شهرک ولی عصر و مجموعه شهید کشوری فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: تاکید شورای شهر در مصوبه مربوط به فعالیت کارفودها این بود که تداخلی با کسب و کارهای موجود نداشته باشد از این رو در تعیین نقاط انتخاب شده برای فعالیت آنها در مرحله نخست دقت لازم صورت پذیرفته است.

وی که معتقد است ایجاد کارفودها (خودروهای سیار در سطح شهر) می‌تواند به افزایش نشاط اجتماعی کمک کند، ادامه می‌دهد: امروزه کارفودها با استقرار در مراکز شهرهای گردشگر پذیر و ارائه سرویس‌های لازم به مشتریان در ایجاد شور و نشاط اجتماعی برای شهر می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و فضای شهر را شاداب‌تر کند، همچنین خاص بودن نوع خودروها می‌تواند در فضاهای گردشگری ایجاد جذابیت کند.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار و گزارشگر سرویس خبرگزاری ایمنا

کد خبر 445758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرمحمد IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    0 0
    عالی
  • یک شهروند US ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    این ماشینای غذا که دو تاش توی چهارباغ هست خوراکی هاشونو خیییلی گرون می فروشن/نظارت هم که الحمدلله نیست
  • کارمند هستم IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    به نظر من این ۵ نقطه ای که اعلام شده واسه کارفودها خوبه ولی باید چهارباغ خواجو و چهارباغ پایین رو هم بهشون اضافه کرد نکته ی دیگه تو جه به بهداشت شون هست که خیلی مهمه و همه باید بهش توجه کنن