مسجد اعظم قم در حال مرمت است

معاون میراث‌فرهنگی قم گفت: مسجد تاریخی اعظم قم طبق ضوابط میراث‌فرهنگی، توسط تولیت مسجد در حال مرمت است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علی‌اصغر نجف‌پور روز سه‌شنبه یک مهرماه ۹۹ با اعلام این خبر اعلام کرد: تعمیر و مرمت مسجد اعظم، طی جلسه‌ای در سال ۱۳۹۸ با حضور اعضای شورای فنی میراث‌فرهنگی استان، با حضور متولیان مسجد مطرح و به تصویب رسید.

او ادامه داد: در این عملیات مرمت بخش میانی مسجد که دارای کالبد و روح مسجد ایرانی است مورد دخل و تصرف قرار نمی‌گیرد و تنها دو شبستان جانبی مسجد تعمیر می‌شود که با توجه به معماری مدرن شبستان‌های موجود خدشه‌ای به اصالت بنا وارد نخواهد شد، تغییرات ایجادشده در راستای فراهم ساختن فضایی متناسب با روح و تزئینات وابسته به معماری اسلامی انجام می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی قم اظهار کرد: کلنگ احداث این مسجد توسط آیت‌الله بروجردی (ره) در سال ۱۳۳۳ خورشیدی به زمین زده شد، او بر این باور بود که در جوار کریمه اهل بیت (س) نیز باید مسجدی هم‌شأن مسجد گوهرشاد نسبت به بارگاه حضرت رضا (ع) وجود داشته باشد.

او ادامه داد: مسجد اعظم توسط استاد حسین لرزاده از معروف‌ترین معماران ساخته و در سال ۱۳۳۹ افتتاح شد، ساخت آن هفت سال طول کشید و ۸۰ میلیون ریال هزینه ساخت آن شد.

نجف‌پور گفت: مسجد اعظم به شماره ۱۴۰۰۰ در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، این مسجد در مساحتی حدود ۱۲ هزار متر مربع ساخته شده و ارتفاع گنبد آن ۲۴ متر است که از بزرگترین گنبدها در جهان اسلام محسوب می‌شود.

کد خبر 445752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.