پنج شگرد مهم در نگهداری شکلات/ خواص گردو را بشناسید

جلوگیری از چاقی با اصلاح رفتار تغذیه‌ای، فواید درمانی گیاه گزنه، پنج شگرد مهم در نگهداری شکلات، خوراکی‌های مناسب برای رفع کسالت و بی حالی و آشنایی با خواص گردو را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ستاد دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، اظهار کرد: چاقی وضعیتی است که با تجمع بیش از حد چربی در بدن شناخته شده و با خطراتی برای سلامتی همراه است. بیشترین میزان موفقیت در کاهش وزن با رعایت یک برنامه غذایی تنظیم شده و اصولی، ورزش کردن و تغییر رفتار به دست می‌آید. باید توجه داشت در کنار رژیم غذایی صحیح و فعالیت بدنی، یکی از نکات مهم برنامه کنترل وزن، اصلاح رفتارهایی است که در ایجاد وزن نامطلوب فرد نقش دارد.

مهسا مؤذن افزود: زمانی که یک عادت همیشگی کنار گذاشته می‌شود، داشتن یک اراده قوی بسیار مهم است. مهم‌ترین جز یک برنامه کنترل وزن، خود فرد است. فرد باید بخواهد وزن خود را کاهش داده و بیشترین مسئولیت را برای رسیدن به هدف بر عهده بگیرد، این اهداف باید واقعی، آسان و قابل دسترس بوده تا به کاهش وزن کمک کند، تعیین اهداف کوتاه مدت (به عنوان مثال کاهش مقدار کم وزن در هفته) از راه‌های مهم برای کسب موفقیت است. در آن صورت می‌توان تا رسیدن به هدف طولانی مدت (به عنوان مثال کاهش مقدار زیادی وزن در مدت شش ماه) موفقیت‌های بسیاری کسب کرد. پس از رسیدن به نخستین هدف کوتاه مدت، باید یک هدف بلند مدت دیگر انتخاب شود.

به گفته مؤذن، یک هدف طولانی مدت ممکن است شامل تغییرات رفتاری بسیاری باشد که باید مرحله به مرحله در دوره‌های کوتاه مدت انجام شود. نباید انتظار داشت که همه تغییرات رفتاری توصیه شده یک شبه انجام گیرد. کنترل طولانی مدت وزن بدن با تماس مرتب با متخصص تغذیه آسان می‌شود.

استاد دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به پیشنهادات مفید برای اصلاحات رفتاری، اظهار کرد: یکی از بهترین راهکارها پرهیز از خرید مواد غذایی اضافی است، تا بدین ترتیب از وسوسه شدن برای مصرف آن مواد غذایی جلوگیری شود. یک فهرست خرید تهیه و از خرید بیشتر از آن پرهیز کنید. غذاهایی خریداری کنید که کالری آن‌ها کم، اما محتوای مواد مغذی آن‌ها بالا باشد. برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید. تا حد امکان مواد غذایی طبیعی بخرید و غذاهایی را مصرف کنید که یا فرآیند نشده باشند یا کم فرآیند باشند.

وی تاکید کرد: غذاهای پرکالری را دور از دید و در ظروف در پوشیده نگهداری کنید. میان وعده‌های سالم و کم کالری همچون انواع سبزی‌ها مثل هویج و ترب را در دسترس داشته باشید. اگر ممکن است هنگام آماده سازی غذا چربی، روغن یا شکر به غذا اضافه نکنید. فقط مقدار کمی غذا آماده کنید. هنگام خوردن غذا از ظرف‌های بزرگ استفاده نکنید و به جای آن از بشقاب‌های کوچک استفاده کنید.

مؤذن خاطرنشان کرد: همیشه در یک مکان غذا بخورید؛ به عنوان مثال اتاق غذاخوری. از مکان‌هایی که غذا در آنجا وجود دارد، دوری کنید؛ مثل آشپزخانه یا میز غذا در مهمانی. از صرف غذا در رستوران‌هایی که احتمال زیادی دارد غذاهای پرکالری بخورید، دوری کنید. وقتی خارج از خانه غذا می‌خورید، غذاهای کم کالری انتخاب کنید. در صورت امکان، بخواهید غذای شما را بدون روغن یا کم چرب آماده کنند. از رفتن به رستوران‌هایی که غذای پرکالری دارند، پرهیز کنید.

خواص گردو را بشناسید

گردو سالم‌ترین میوه‌ی خشک پس از بادام است. این مغز خوش‌طعم سرشار از ترکیبات متعدد است که برای رشد موها و سلامتی پوست مفید است. گردو یک از خوراکی‌های بسیار ساده‌ای است که برای سلامتی‌تان فوق‌العاده مفید است. گردو، خواص غذایی خاص خودش را دارد و یکی از منابع با ارزش پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر، استرول‌های گیاهی و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شود، برخی از خواص گردو عبارتند از: گردو برای کسانی که بیماری‌های التهابی مانند آسم، ورم مفاصل و اگزما دارند مفید است چون مقادیر زیادی از اسیدهای چرب دارد. گردو شامل یک اسید چرب ضروری به نام اسید آلفالینولینیک است. این اسید و ترکیبات آن با استخوان‌های قوی‌تر و سالم‌تر در ارتباط است.

همچنین وقتی شما اسیدهای چرب امگا ۳ را از طریق گردو جذب می‌کنید التهابات کاهش می‌یابد و این مربوط به حفظ استخوان‌ها برای مدت زمان طولانی‌تر است. گردو تمیز کننده داخلی بدن است و سیستم گوارشی را از انگل‌های زیادی پاک می‌کند. روغن گردو به دلیل خواص مرطوب کنندگی غنی خود به طور گسترده در تولید روغن مو به کار می‌رود در نتیجه به‌طور گسترده به عنوان یک عامل ضد شوره سر پیشنهاد می‌شود.

استفاده منظم از روغن گردو، پوست سر را مرطوب نگه می‌دارد و در نتیجه مشکلاتی مانند درماتیت را دور می‌کند. خاصیت ضد قارچی روغن گردو برای جلوگیری از عفونت قارچی مؤثر است. همچنین پوسته گردو یک عامل رنگ آمیزی طبیعی است که می‌تواند هایلایت های طبیعی موهای شما را برجسته کند. روغن گردو شامل مقدار غنی از پروتئین‌ها است.

خوراکی‌های مناسب برای رفع کسالت و بی حالی

خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هایی که طبع سرد دارند مانند ماست، خیار و عدس باعث کسالت و خواب آلودگی می‌شود در حالی که به و سیب، از میوه‌های شادی بخشی هستند که توصیه می‌شود به صورت میوه تازه، مربا، خورش و آب میوه از آنها استفاده شود. زرده تخم مرغ عسلی، گوشت گوسفندی و نخود نیز با داشتن طبع گرم باعث افزایش جریان خون لطیف در بدن و به دنبال آن احساس نشاط و شادابی می‌شوند. برای اینکه به خواب آلودگی و کسالت نیمروز دچار نشوید، اولین اقدام صرف صبحانه‌ای با کیفیت بالاست، مقدار انرژی دریافتی در صبحانه برای خانم‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری و در آقایان حدود ۵۰۰ کالری است.

برای ادامه فعالیت در طول روز به کربوهیدرات‌ها احتیاج دارید؛ چون سوخت اصلی مغز و عضلات به حساب می‌آید. اما تحقیقات نشان می‌دهد افزودن پروتئین به کربوهیدرات، تمرکز را افزایش می‌دهد و از نظر ذهنی و جسمی احساس بهتری پیدا می‌کنید. حالا ممکن است فکر کنید چون صبحانه کافی مصرف شده پس می‌توان از خیر ناهار گذشت یا به یک ظرف سالاد اکتفا کرد و معمولاً دلیل آن نداشتن وقت کافی یا کاهش وزن ذکر می‌شود. این بزرگترین اشتباه ممکن است، چون سالاد حاوی پروتئین نیست و افت انرژی و کسالت در بعد از ظهر به سراغتان می‌آید. اگر هم مایلید برای ناهار سالاد میل کنید، حتماً در آن از تخم مرغ، حبوبات یا مرغ خرد شده استفاده کنید.

برای ناهار از غذاهای پرچرب بپرهیزید؛ چون مدت زیادی در دستگاه گوارش می‌ماند تا هضم شوند و احساس پُری به شما دست می‌دهد. این غذاها اگرچه پرکالری هستند اما باز هم حس می‌کنید انرژی کافی ندارید چون آنقدر حس پُری و سنگینی آنها زیاد است که شما را کسل و بی حال می‌کند. برای رفع کسالت و بی حالی میوه‌های قرمز رنگ بخورید میوه‌هایی بارنگ قرمز در بین میوه‌ها از خواص ویژه ای برخوردارند که از جمله سلامت قلب و افزایش توانایی مغز برخی از این خاصیت‌های بی نظیر است.

یکی از این میوه‌های قرمز، رنگ آلوست که دارای طبع خنک و مقدار زیادی قند و هیدرات کربن دارد و خواص زیادی دارد؛ سرشار از ویتامین‌های A , B , C و آهن و کاروتن است. همچنین، مقوی برای ورزشکاران و دارای فسفر، کلسیم، پتاسیم و پروتئین است. شکلات میزان سروتونین و اندروفین خون را زیاد می‌کند و این دو هورمون باعث شادمانی می‌شود. سعی کنید گاهی شکلات بخورید، تا این احساس در شما تقویت شود.

فواید درمانی گیاه گزنه

گزنه گیاهی علفی، چند ساله، پایا با ساقه‌ای راست، چهار گوش و منشعب است که ساقه آن به طور راست تا ارتفاع یک متر بالا می‌رود و برگ‌های آن پوشیده از کرک‌های گزنده است. ترکیبات شیمیایی گزنه شامل تانن، لسیتین، اسید فورمیک، نیترات پتاسیم و کلسیم، ترکیبات آهن، ویتامین C و نوعی گلوکوزید است که پوست را قرمز می‌کند. گزنه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. برخی خواص دارویی گیاه گزنه عبارتند از: گزنه دستگاه هاضمه را تقویت و ادرار را زیاد می‌کند، رفع خون در ادرار نیز از دیگر خواص گزنه است. گیاه گزنه، برای درمان بیماری قند مفید است، بدین منظور یک فنجان دمنوش گزنه را سه بار در روز میل کنید.

برای التیام زخم‌ها و زخم‌های سرطانی از ضماد تخم گزنه مخلوط با عسل استفاده می‌شود. از خواص گزنه افزایش شیر در دوران شیردهی است و باعث افزایش ترشح شیر می‌شود. گزنه در درمان کم خونی مؤثر است و تعداد گلبول‌های قرمز را زیاد می‌کند. رفع گرفتگی‌های کبد، تقویت نیروی جنسی، رفع اخلاط خونی و برطرف کردن بیماری‌های پوستی از دیگر خواص گزنه است. برای برطرف کردن کهیر از جوشانده گزنه به مقدار سه فنجان در روز میل کنید. دمنوش گزنه روده را پاکسازی و کرم‌های روده را از بین می‌برد.

یکی از مهمترین خواص گیاه گزنه جلوگیری از بزرگ شدن غده پروستات در مردان است و نوشیدن دمنوش گزنه به مردان توصیه می‌شود. گیاه گزنه، سرفه، سل، عفونت مجاری ادرار و ناراحتی‌های روده را از بین می‌برد. گزنه مو را تقویت کرده و از ریزش موی سر جلوگیری می‌کند، حتی در بعضی از موارد در صورت استفاده مستمر از آن، موی سر دوباره می‌روید. برای از بین بردن زگیل، ضماد برگ‌های تازه آن را روی زگیل بمالید. برای پاک کردن مثانه، رفع عفونت مثانه و دفع سنگ از مثانه برگ گزنه همراه با ریشه شیرین بیان استفاده می‌شود. از فواید مصرف گزنه، کاهش درد نقرس است.

برای برطرف کردن ناراحتی‌های زنانه قبل از عادت ماهیانه از چای گزنه استفاده کنید. همچنین این چای ناراحتی‌های کلیه را برطرف و کرم معده و روده را می‌کشد. ضماد برگ گزنه، دردهای عضلانی را تسکین و برای برطرف کردن درد رماتیسم مفید است.

پنج شگرد مهم در نگهداری شکلات

شکلات از مواد غذایی پرطرفدار برای تمام سنین محسوب می‌شود. علاوه‌بر این، اثرات سلامتی‌بخش شکلات‌های تلخ به اثبات رسیده و مصرف آنها توصیه می‌شود. یکی از نکاتی که در حفظ تازگی و مرغوبیت شکلات مؤثر است، روش نگهداری آن است که در صورتی که رعایت نشود، شکلات کهنه‌شده و عطر و طعم مطلوب خود را از دست می‌دهد. در این یادداشت به برخی نکات ضروری در نگهداری شکلات می‌پردازیم: یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در حفظ تازگی و مرغوبیت شکلات دمای نگهداری شکلات است.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند قرار دادن شکلات در یخچال بهترین روش نگهداری است. شکلات به‌سرعت بوهای ناشی از سایر مواد غذایی را جذب می‌کند و به این ترتیب طعم واقعی شکلات تغییر می‌کند. علاوه‌بر این رطوبت بالایی که در یخچال وجود دارد، سبب بروز سفیدک ناشی از شکر می‌شود. در رطوبت‌های بالا شکر به سطح شکلات آمده و لکه‌های سفیدی ایجاد می‌کند که ظاهر مطلوبی به شکلات نمی‌دهد. بنابراین بهتر است به جای یخچال از محل خشک و خنک برای نگهداری شکلات استفاده کنید.

بهترین محدوده دما و رطوبت برای نگهداری شکلات به ترتیب دمای ۷۰ درجه فارنهایت (۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد) و رطوبت کمتر از ۵۵ درصد است. در این شرایط ساختار امولسیون شکلات که متشکل از ذرات کاکائو و کره کاکائو است، برای چند ماه پایدار خواهد بود. به یاد داشته باشید کره کاکائو موجود در فرمولاسیون شکلات، خیلی سریع ترکیبات بو را از اطراف جذب می‌کند.

پس حتی در محل خشک و خنک نیز باید مراقب باشید محل نگهداری شکلات از مواد غذایی بودار مثل سیر یا پیاز و ادویه‌جات دور باشد. برای نگهداری طولانی‌مدت شکلات می‌توانید از ظروف غیرقابل نفوذ به هوا استفاده کنید. به این ترتیب اکسیژن که سبب اکسید شدن ترکیبات عطر و طعم آن می‌شود نیز با شکلات در تماس نخواهد بود.

شکلات نباید در معرض نور مستقیم خورشید یا حتی نور مصنوعی باشد. زیرا هر دو عامل سبب بد طعمی شکلات می‌شود. بنابراین از خرید شکلات‌هایی که در برخی فروشگاه‌ها در معرض نور قرار دارد، بپرهیزید. با رعایت شرایطی که تاکنون گفته شد، شکلات‌های شیری تا حدود یک سال، شکلات‌های سیاه نزدیک دو سال، شکلات سفید حدود چهار ماه و ترافل‌های شکلاتی حدود سه چهار ماه قابل نگهداری است.

در برخی شرایط مجبور به نگهداری شکلات در یخچال هستیم. برای مثال در فصل‌های گرم سال و مکان‌هایی که سیستم‌های سرمایشی وجود ندارد. در این شرایط قبل از قرار دادن شکلات‌ها در یخچال، آنها را در ظروف یا بسته‌بندی غیرقابل نفوذ به هوا قرار دهید. زمانی که قصد مصرف آنها را دارید، ابتدا شکلات‌ها را از ظرف خارج کرده و برای مدتی در دمای محیط قرار دهید.

شکلات را می‌توان سه تا شش ماه در یخچال نگهداری کرد. اگر مقدار زیادی شکلات در اختیار دارید و می‌خواهید آن را برای مدت بیشتری نگهداری کنید. می‌توانید شکلات‌ها را مطابق شیوه بالا به‌خوبی بسته‌بندی کرده، ابتدا آنها را ۲۴ ساعت در یخچال و سپس در فریزر قرار دهید. به این ترتیب از ایجاد شوک حرارتی که ممکن است به بافت و ساختار شکلات وارد شود، جلوگیری به عمل می‌آید. زمانی که می‌خواهید شکلات‌ها را از فریزر خارج کنید عکس مراحل قبل را انجام دهید.

سفیدک یا شکوفه‌هایی که روی شکلات می‌بینید به معنی فساد و غیرقابل مصرف‌شدن شکلات نیست. این مشکل معمولاً به دلیل فرآوری نامناسب، استفاده از چربی‌ها یا روغن‌های دیگر به جز کره کاکائو، نوسانات دمایی و نگهداری نامناسب رخ می‌دهد. سفیدک‌های شکلات را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد؛ سفیدک ناشی از مهاجرت چربی و سفیدک ناشی از مهاجرت شکر. در شکلات انواع مختلفی از چربی وجود دارد که از نظر نقطه ذوب و کریستالی شدن با یکدیگر متفاوت هستند.

در دماهای بالا کره کاکائو ذوب می‌شود و به سطح شکلات آمده و زمانی که مجدداً سرد می‌شود، نقاط سفید یا خاکستری در سطح شکلات تشکیل می‌دهد. این مشکل همچنین ممکن است در اثر عدم کفایت مرحله تمپرینگ در تولید شکلات رخ دهد. با این وجود، نگران نباشید؛ این شکلات هنوز برای خوردن مناسب بوده و فاسد نشده است.

زمانی که شکلات در محل گرم و مرطوب قرار می‌گیرد رطوبت محیط را جذب و این رطوبت شکر را از بافت شکلات خارج و در خود حل می‌کند. سپس این شکر در سطح شکلات تشکیل شکوفه یا سفیدک می‌دهد. اگر سفیدک‌های شکلات بسیار زیاد بود، بهتر است آن را در تهیه کیک، دسر و غیره استفاده کنید. همیشه شکلات‌های تازه را خریداری کنید. زیرا شکلات‌های کهنه تمایل بیشتری به سفیدک زدن دارد.

کد خبر 445714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.