از بافت فرسوده گسترده تا ناامنی در منطقه‌ای با اقلیت‌های مذهبی

اعضای شورای شهر تهران ابر مشکلات منطقه هشت را بررسی کرده و کمبود فضای سبز، بافت فرسوده و نا امنی را مهم‌ترین مشکلات آن معرفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران مشکلات منطقه هشت شهر تهران بررسی شد؛ در این جلسه رابط شورایاری منطقه گفت: در منطقه هشت بیش از ۱۰۱ میدان وجود دارد و به دلیل وجود اقلیت‌های مذهبی در بخش‌هایی از منطقه امکان استفاده از استعدادهای فرهنگی آن وجود دارد، همچنین وجود بافت نسبتاً منسجم کاربردی و بافت‌های ارزشمند و دارای هویت سیاسی فرهنگی اجتماعی در بخش‌هایی از منطقه را می‌توان از ظرفیت‌های منطقه هشت دانست.

وی با اشاره به ابرمشکلات منطقه گفت: ناامنی در این منطقه به دلیل کمبود کلانتری‌ها در سطح محلات و همچنین ضرورت بازآفرینی بافت فرسوده و احداث بیمارستان‌های دولتی و کمبود سرانه فضای سبز سه مسئله مهم و اولویت‌دار این منطقه است

به گفته وی کمبود امکانات تفریحی و فضای بازی و گذراندن اوقات فراغت در معابر بعضی از محلات، کمبود سرانه فضای سبز، نبود پارکینگ با توجه به وجود مراکز تجاری از دیگر کاستی‌های این منطقه است.

محمدجواد حق‌شناس پس از استماع گزارش شورایاری منطقه با گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس گفت: در رابطه با بحث شورایاری باید بگویم قطعاً شورای شهر نهادی است که از کلیت وجود شورایاری‌ها دفاع خواهد کرد و ما این افتخار را داشتیم که یکی از پرشورترین انتخابات شورایاری‌ها را در این دوره شورا برگزار کنیم.

حق شناس افزود: البته در نظر داشته باشید که این انتخابات را معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار کرده است کما اینکه قسمت‌های مختلف شهرداری نیز زحمات قابل توجهی را برای برگزاری آن متحمل شدند.

وی افزود: این در حالی است که سازمان بازرسی و مجلس شورای اسلامی به جد مخالف برگزاری انتخابات بودند اما ما با تلاش و همکاری عزیزان در شهرداری توانستیم این انتخابات را برگزار کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: در دو دهه گذشته مجلس و دولت نتوانستند خلأ قانونی این مهم را پر کنند و امروز مشکلات این امر دامنگیر این شورا شده است، اینکه سازمان بازرسی شکایت می‌کند و دیوان عدالت باطل می‌کند و مصوبات شورا را نادیده بگیرند، این انصاف نیست.

حق‌شناس افزود: در خود شورا امروز اختلاف نظر است که میزان اختیار شورایاران به لحاظ قانونی چگونه باشد و ما باید قطعاً به حوزه اجرایی نظر صریح و دقیق بگوییم چرا که معاونت‌ها نگرانند اگر دستوری بدهند فردا سازمان بازرسی یقه شان را بگیرند. لذا باید نظر رسمی شورا ابلاغ شود.

وی ادامه داد: ضمناً این تریبون نباید به خواندن بیانیه علیه برخی کسانی که دارند زحمت می کشند و اینکه کلیت شورا را زیر سوال ببرند اختصاص پیدا کند. از هیئت رئیسه محترم می‌خواهم این تریبون بیش از این به خواندن بیانیه‌ها تخصیص نیابد.

زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه منطقه هشت دارای حدود ۱۷۰ هکتار بافت فرسوده بوده و از مناطقی است که در رفع فرسودگی پیشگام است، گفت: ۶۰ درصد پلاک‌های بافت فرسوده یعنی سه چهارم آن‌ها نوساز شده‌اند و یک چهارم باقی مانده است و آن هم به دو دلیل بسیار جدی است؛ یکی به خاطر اینکه ما در واقع با یک مصوبه جدید از شورای عالی شهرسازی روبرو شدیم که با تلاش‌های شهردار منطقه تأمین عرض معبر که اقتصاد بافت فرسوده را با چالش روبرو کرده بود شد امیدواریم که با همت شورای عالی شهرداری نسبت به اصلاح این مصوبه شاهد رونق اقتصادی در این منطقه و سایر مناطق و کاهش بافت فرسوده باشیم.

وی ادامه داد: نکته بعدی که بسیار با اهمیت است ضرورت اجرای پروژه‌های خرد در منطقه هشت است که اتفاق بسیار مبارکی صورت گرفته است.

نژاد بهرام خاطرنشان کرد: تعداد پروژه‌های خرد در محدوده منطقه هشت بسیار محدود است و من از شهردار محترم منطقه و سازمان نوسازی درخواست می‌کنم نسبت به تعریف پروژه‌های خرد برای ارتقای ارزش صنفی و بهسازی محیطی و کیفی سازی زیست شهری در منطقه هشت اقدامات لازم را انجام دهند.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران هم پس از استماع گزارش رابط شورایاری منطقه هشت شهرداری تهران گفت: همه اعضای شورای شهر تهران اعتقاد دارند که وجود شورایاران، تبلور دموکراسی، مردم سالاری و مشارکت طلبی سطح محلات است.

وی افزود: شورای پنجم برگزاری انتخابات شورایاری را اولویت می‌داند و همچنان پیگیر است تا این نهاد کار خود را ادامه دهد.

فراهانی تصریح کرد: با همت و پیگیری شورای شهر تهران، لایحه‌ای تهیه شد و  به تصویب دولت رسید از این رو بندی به ماده ۸۰ اضافه خواهد شد که در آنجا بحث شورایاری هم قید شده و این لایحه به زودی به مجلس از سوی دولت ارائه می‌شود و با تصویب نهاد شورایاری در قانون شوراها، مشکل تاریخی شورایاران در شورای پنجم رفع خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات تاریخی منطقه هشت گفت: سرانه فضای سبز یکی از مهم‌ترین مشکلات منطقه است و همانگونه که عنوان شد سرانه پارک ۰.۸ مترمربع، جنگل کاری درون شهری دو صدم مترمربع و سرانه فضای سبز کلی چهار مترمربع است و از این حیث رتبه منطقه در قعر است و رتبه ۲۱ در سرانه پارک، رتبه ۱۹ در جنگل کاری درون شهری و ۱۹ در فضای سبز کلی را داراست.

سید حسن رسولی هم در این جلسه گفت: ضمن سپاسگزاری از اعضای شورایاری منطقه هشت باید بگویم رأی هیئت عمومی متوجه برگزاری انتخابات است و لذا شورایاری‌های منتخب شهروندان تا پایان دوره شورایاری‌های فعلی مسئولیت دارند و باید به کارشان ادامه بدهند.

وی افزود: کمیسیون حقوقی شورا نیز نظر خود را ارائه داد و اینجانب به عنوان خزانه‎ دار شورای شهر می‌گویم که تا پایان این دوره ردیف‌های اعتباری شورایاری‌ها پابرجاست و امیدوارم دولت، مجلس و شورای عالی استان‌ها تا آغاز دوره ششم شوریاری‌ها خلأ قانونی را برطرف کنند.

رسولی گفت: شورایاران با قدرت تمام فعالیت خود را در سطح محلات داشته باشند، شورای شهر با تمام توان پشتیبان شماست.

شهربانو امانی، هم در این جلسه گفت: اعتقاد دارم شورایاری کوچک‌ترین نهاد دموکراسی است و برای نهادینه کردن اینکه مردم برای حق خودشان بتوانند مداخله کنند بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: در بازدیدهایی که از منطقه هشت داشتم با تلاش‌های مدیریت این منطقه برای ایجاد خیابان کامل روبرو شدم. با توجه به شرایط مسطح بودن منطقه هشت، این منطقه دارای بیشترین ظرفیت برای تبدیل شدن به یک منطقه پیاده‌مدار است. این ویژگی امکان ایجاد شبکه‌ای یکپارچه از مسیرهای پیاده و دوچرخه را درون منطقه فراهم می‌کند.

سید محمود میرلوحی رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران نیز به موضوع به بافت فرسوده در منطقه هشت، پرداخت و گفت: باید به بافت فرسوده این منطقه توجه جدی شود. و تا وقتی اقتصاد بافت فرسوده ارتقا پیدا نکند، مشکل آن حل نمی‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه، باید بافت فرسوده این منطقه به صورت جدی ساماندهی شود، به شهردار منطقه ۸ گفت: تا وقتی اقتصاد بافت فرسوده جهش، تحول و ارتقا پیدا نکند، این مشکل بر طرف نمی‌گردد.

میرلوحی ادامه داد: این منطقه بسیار مستعد است. لطفاً تردید را کنار گذاشته و یک کارشناس اقتصادی برجسته و با تجربه را بر این امر بگمارید و صدالبته به پروژه‌های کوچک مقیاس هم توجه داشته باشید.

کد خبر 445706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.