هانی‌زاده: شانس پیروزی دونالد ترامپ کاهش یافته است

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: شانس پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات با توجه به شکست‌های متعددی که در منطقه و جهان با آن مواجه شده و همچنین تظاهرات گسترده‌ای که طی چهار ماه اخیر در ۳۰ ایالت آمریکا آغاز شده، کاهش یافته است.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون تلاش‌های دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار کرد: در حقیقت هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم دست و پا زدن دونالد ترامپ برای به‌دست آوردن برگ‌های انتخاباتی بیشتر می‌شود. وی بخوبی می‌داند که در این شرایط و با توجه به شکست‌های سیاسی مکرر بدون حمایت لابی صهیونیستی نخواهد توانست در انتخابات ۱۳ آبان بار دیگر وارد کاخ سفید شود.

وی افزود: از نظر دونالد ترامپ دو موضوع استراتژیک می‌تواند حمایت لابی صهیونیستی را جلب کند؛ نخست مساله فشار بر رژیم‌های مرتجع عرب برای عادی‌سازی رابطه با رژیم‌صهیونیستی است. دونالد ترامپ به‌شدت به عربستان، امارات، بحرین و سودان فشار وارد آورد تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری رابطه خود را با رژیم‌صهیونیستی آشکار سازند. امارات‌متحده و بحرین به‌دلیل ضعف ساختاری بلافاصله رابطه خود را با رژیم‌صهیونیستی آغاز کردند اما عربستان به دلیل وحشت از ناکامی دونالد ترامپ در انتخابات آینده تلاش دارد تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا موضوع عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را آشکار کند.

این کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: دلیل این امر نگرانی عربستان سعودی است که اگر جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ پیروز شود، پرونده‌های مربوط به قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی، موضوع حقوق بشر، حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و جنگ عربستان علیه مردم یمن گشوده شود و این یک چالش جدی برای حاکمیت عربستان تلقی می‌شود.

هانی‌زاده ادامه داد: عربستان در شرایط فعلی در یک فضای کاملاً خاکستری قرار دارد و تلاش می‌کند تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در این خصوص تصمیم‌گیری کند اما ریاض بر بحرین و امارات فشار وارد کرد تا در این فضای خاکستری با رژیم‌صهیونیستی رابطه برقرار کند و به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو کمکی بشود. درواقع این دو رژیم شکننده یعنی امارات و بحرین قربانی سیاست‌های مشترک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سودان نیز برقراری رابطه با رژیم‌صهیونیستی را منوط به حذف این کشور از کشورهای حامی تروریست و کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به سودان ارتباط داده است. این امر نشان می‌دهد که کشورهای مرتجع عربی برای برقراری رابطه با رژیم‌صهیونیستی چندان تمایلی ندارند اما به دلیل فشارهای مشترک آمریکا و عربستان به این رابطه شوم تن داده‌اند.

این کارشناس روابط بین الملل گفت: موضوع دیگر که برای دونالد ترامپ بسیار حائز اهمیت است اعمال تحریم‌های سنگین و فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران است زیرا با این اقدام در حقیقت لابی صهیونیستی کمک سیاسی و مالی خود را در اختیار دونالد قرار خواهد داد. نمونه آن کمک ۵۰ میلیون دلاری یک سرمایه‌دار یهودی مقیم آمریکا به ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ بود که بعد از مراسم عادی‌سازی رابطه بین امارات و بحرین با رژیم‌صهیونیستی از سوی این سرمایه‌دار یهودی به تیم ترامپ پرداخت شد.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد شانس پیروزی دونالد ترامپ با توجه به شکست‌های متعددی که در منطقه و جهان با آن مواجه شده و همچنین تظاهرات گسترده‌ای که طی چهار ماه اخیر در ۳۰ ایالت آمریکا آغاز شده، کاهش یافته و به همین دلیل برای جلب رضایت لابی صهیونیستی، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرده درحالی‌که اتحادیه اروپا، شورای امنیت، روسیه و چین با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مخالفت کرده‌اند.

کد خبر 445632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.