هشت خوابگاه خودگردان مورد تایید شورای نظارت و ارزیابی است

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان گفت: خوابگاه‌های خودگردان جهت اسکان دانشجویان موسسات آموزش عالی، دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که خوابگاه کافی برای اسکان دانشجویان متقاضی خوابگاه ندارند، دایر شده‌اند.

مرتضی حاج حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دانشگاه اصفهان هیچ خوابگاه خودگردانی ندارد و تمامی دانشجویان خوابگاه‌های دانشگاه اصفهان در خوابگاه‌های داخل دانشگاه اصفهان مستقر هستند، اظهار کرد: دانشگاه اصفهان، خوابگاه خودگردان ندارد و هیچ‌یک از دانشجویان این دانشگاه را به این خوابگاه‌ها ارجاع نداده است، چرا که ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه اصفهان به اندازه کافی است و ما می‌توانیم همه دانشجویان دانشگاه را که متقاضی اسکان هستند، درآن‌ها اسکان دهیم.

وی افزود: خوابگاه‌های دانشجویی خودگردان تحت نظارت شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه‌های دانشجویی غیردولتی اداره می‌شوند. دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه معین و منتخب صندوق رفاه دانشجویان تنها وظیفه تشکیل این شورا را دارد.

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: اعضای این شورا معاونین دانشجویی دانشگاه‌های دولتی، رؤسا یا معاونین دانشجویی مؤسسات آموزش عالی، رئیس یا معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، نماینده کمیسیون دانشجویی استانداری و نماینده اداره اماکن است. رئیس دانشگاه اشرفی اصفهانی دبیر شورا و دبیرخانه آن در همین دانشگاه است. مسؤولیت بررسی هرگونه درخواست برای تأسیس، تمدید یا لغو مجوز خوابگاه‌های دانشجویی بر عهده این شوراست.

حاج حسینی ادامه داد: دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه منتخب صندوق رفاه دانشجویان تنها مسئول تشکیل شوراست و تشکیل جلسات شورا نیز بر عهده دبیر است.

وی عنوان کرد: دانشگاه اصفهان شورای نظارت را تشکیل داده و دبیرخانه و اعضای آن نیز مشخص شده است. همه تصمیمات در شورا گرفته می‌شود و دانشگاه اصفهان دانشگاه معین و رئیس دانشگاه اشرفی به عنوان دبیر این شوراست و هیچ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی دیگری شخصاً در این ارتباط تصمیم‌گیری نمی‌کند.

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: بر اساس اطلاعات و آمار خوابگاه‌های خودگردان، مجموعه این خوابگاه‌ها از سال ۹۰ به بعد، در کل استان اصفهان بین ۳۸ تا ۴۰ خوابگاه بوده است که از این تعداد ۳۱ خوابگاه در طول سال‌های ۹۱ تا ۹۶ موفق به اخذ مجوز شده‌اند.

حاج حسینی گفت: زمانی که مسئولیت معاونت دانشجویی را بر عهده گرفتم، تنها چهار خوابگاه مجوز داشتند که آن‌ها نیز از شرایط مطلوبی برخوردار نبودند و موعد مجوز ۲۷ خوابگاه به اتمام رسیده بود و به دلایل مختلف که عمدتاً مسائل ایمنی و بهداشتی بوده است تمدید نشده بود.

وی با بیان اینکه دغدغه شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه‌های غیر دولتی، حفظ ایمنی، سلامت و امنیت دانشجویان است، اظهار کرد: ضوابط صدور مجوز در دستورالعملی که از طرف صندوق رفاه دانشجویان به ما ابلاغ شده بود کاملاً مشخص شده است، این خوابگاه‌ها باید گواهی پایان کار ساختمان، تاییدیه آتش نشانی و تاییدیه بهداشت داشته باشند و از نظر ترافیکی نیز باید از طرف ناجا و اداره اماکن تاییدیه داشته باشند.

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان افزود: با بررسی ۳۱ خوابگاه و از جمله چهار خوابگاهی که موعد مجوز آن‌ها هنوز به اتمام نرسیده بود، مشخص شد که هیچ کدام تاییدیه آتش نشانی را نداشته‌اند؛ بنابراین تمدید مجوز چهار خوابگاهی که مجوز داشتند هم منوط به احراز کامل شرایط ایمنی شد. درخواست‌های جدید نیز بر اساس همین شاخصه‌های بهداشت، ایمنی، آتش نشانی و شرایط مورد نظر ناجا بررسی شد.

حاج حسینی گفت: متأسفانه هیچ کدام از این خوابگاه‌ها، شرایط برای اخذ تأییدیه آتش نشانی را نداشتند و شورای نظارت به عنوان مرجعی که باید بر اساس ضوابط عمل کند و دغدغه آن حفظ سلامت، ایمنی و امنیت دانشجو است، مجوز این خوابگاه‌ها را تمدید نکرد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که این مسئولیت را بر عهده گرفتم، تنها ۲۳ خوابگاه فعال بود که از این تعداد، فقط چهار خوابگاه مجوز داشتند؛ از این ۲۳ خوابگاه، هشت خوابگاه در مقایسه با بقیه شرایط مطلوب‌تری داشتند، هرچند که آتش نشانی شرایط این هشت خوابگاه را نیز تأیید نکرده بود و بهداشت نیز انتظارات بیشتری داشت تا این خوابگاه‌ها را به عنوان خوابگاه دانشجویی تأیید کند.

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان گفت: ۶ خوابگاه از ۲۳ خوابگاه به درخواست خود خوابگاه‌داران تعطیل شد. یکی از این خوابگاه‌ها با شکایت مالک و با حکم دادستانی تعطیل شد، دو خوابگاه دیگر نیز به دلایل مختلف که شورا در جریان آن است، دستور مقام قضائی گرفتند که در دست بررسی و اقدام است.

وی ادامه داد: ۶ خوابگاه دیگر نیز از نظر شورای نظارت، اجازه فعالیت به عنوان خوابگاه دانشجویی را کسب نکرده‌اند و شورا به آن‌ها اجازه نداده است که به عنوان خوابگاه دانشجویی فعالیت کنند.

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان افزود: هشت خوابگاه دیگر اما شرایط بهتری داشتند و با توجه به اینکه ظرفیت این هشت خوابگاه که شرایط بهتری داشته‌اند، به تشخیص شورا جوابگوی نیاز استان است، از طرف شورا در اولویت قرار گرفتند؛ هرچند هنوز مجوزی برای آن‌ها صادر نشده است و صدور مجوز آن‌ها منوط به نصب تابلو، تأیید بهداشت و ارائه پایان کار شهرداری شده است که امیدوار هستیم با تکمیل مدارک به زودی مجوز آن‌ها صادر شود.

حاج حسینی افزود: بر اساس بررسی میدانی که کارشناسان مورد تأیید شورا با همکاری دانشگاه‌های عضو شورا در سطح استان انجام دادند، تعداد دانشجویان مؤسسات و دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی تحت پوشش وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی در سطح شهر که نیاز به خوابگاه دارند، حدود هزار و ۵۰۰ نفر است و ظرفیت این خوابگاه‌های هشت‌گانه متناسب با این تعداد است و می‌تواند رفع نیازها را پوشش دهد.

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان بیان کرد: وظیفه شورای نظارت این است که متناسب با نیاز دانشگاه‌ها، امکان اسکان دانشجویان شاغل به تحصیل را فراهم کند. فردی که فارغ‌التحصیل شده است، دیگر دانشجو محسوب نمی‌شود. فردی که کارمند است و شاغل به تحصیل نیست نیز دانشجو محسوب نمی‌شود و هیچ‌یک در خوابگاه‌های دانشجویی اجازه اسکان ندارند.

حاج حسینی افزود: تنها دانشجویان شاغل به تحصیل که در حال حاضر واحد درسی گرفته‌اند و در یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی یا دانشگاه آزاد مشغول تحصیل هستند، مجاز به اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی هستند و بر اساس تعداد این دانشجویان و نیاز آن‌ها به اسکان، تعداد خوابگاه‌ها و ظرفیت آن‌ها تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: این اقدام توسط شورای نظارت انجام شده و تعداد خوابگاه‌ها مشخص شده است. این خوابگاه‌ها شرایط بهتری دارند و چنانچه با پیگیری خوابگاه دار، مدارک و اطلاعاتی را که شورا نیاز دارد، تکمیل و به شورا ارائه کنند، مجوز آن‌ها توسط شورا صادر می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه‌های دانشجویی به این دلیل که تحت پوشش صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم فعالیت می‌کند، فقط در قبال دانشجویان زیر مجموعه و تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصمیم‌گیری می‌کند.

حاج حسینی اظهار کرد: شورای نظارت مسئولیتی در قبال تامین خوابگاه دانشجویان علوم پزشکی، کارمندان شاغل در بیمارستان‌ها، پرستاران و پزشکان ندارد. دانشگاه علوم پزشکی باید برای دانشجویان رشته‌های پرستاری، پزشکی و سایر رشته‌ها که شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند و نیاز به اسکان در خوابگاه‌های خودگردان دارند تصمیم بگیرد. مسئولیت پیش بینی لازم برای اسکان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی متقاضی اسکان، تأمین خوابگاه‌های مورد نیاز و نظارت آن‌ها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: طبق برآورد شورای نظارت، تعداد دانشجویان مؤسسات آموزش عالی استان، حداکثر هزار و ۵۰۰ نفر است و ظرفیت خوابگاه‌های هشتگانه‌ای که در نظر گرفته شده است، این تعداد را پوشش می‌دهد.

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان در مورد ادامه یا منع فعالیت خوابگاه‌هایی که اجازه فعالیت آن‌ها به عنوان خوابگاه دانشجویی توسط شورا تأیید نشده است، گفت: این خوابگاه‌ها اجازه فعالیت به عنوان خوابگاه دانشجویی ندارند. این موضوع به اداره اماکن ابلاغ شده است، اما ادامه یا منع فعالیت آن‌ها تحت نظارت سایر مراکز اقامتی، گردشگری، بهزیستی و تابع ضوابط و مقررات مربوط به این مراکز است و شورا در این خصوص دخالتی ندارد.

کد خبر 445631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.