ترافیک دناپلاس در بهارستان

تخصیص خودروی گرانقیمت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چالش‌های پیش ‌روی صاحبان کسب‌وکارها در دوران کرونا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه یکم شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر حالا نوبت تحویل دنا پلاس رسیده! به بررسی تخصیص خودروی گرانقیمت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: داستان تحویل خودروی دناپلاس اتومات به نمایندگان و خرید اقساطی آن طی چند روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی جنجالی بر پا کرده است و بسیاری از کاربران، نمایندگان را مورد انتقادات شدید قرار داده‌اند. چنانکه این مساله صدای امام‌جمعه لواسان را درآورده و در واکنش به این موضع خواستار شفافیت، پاسخگویی و روشنگری از سوی نمایندگان انقلابی شده است. قدرمسلم در چنین شرایطی که جامعه با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کند و از مجلسی که با شعار بهبود وضع اقتصادی مردم تشکیل شده انتظار راه چاره دارد؛ تخصیص چنین خودروهای گران‌قیمتی به نمایندگان نگاه جامعه را به مجلس و نمایندگان تا حدی تغییر می‌دهد و به نظر می‌رسد که باید در این روند اصلاحاتی بشود.

داستان پرداختی‌ها به نمایندگان و حقوق و مزایای آنها همواره در جامعه مطرح بوده و هر کسی از ظن خود نسبت به این مساله اظهارنظر می‌کرده است. اینکه خالص دریافتی نمایندگان چقدر است و چه میزان هزینه‌های جانبی در امورات دیگر به آنها تخصیص پیدا می‌کند. آنطور که از در رسانه‌ها منتشر شده و چند ماه پیش شرق نیز به این مساله پرداخت؛ خالص دریافتی نمایندگان مجلس یازدهم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و بابت هزینه‌هایی از قبیل هزینه دفاتر، استخدام نیروی دفتری، ایاب و ذهاب، اقامت و سکونت در تهران، راننده و قبض تلفن همراه مبالغی به‌طور جداگانه دریافت می‌کنند. البته ناگفته نماند که این رویه پرداخت‌ها صرفاً برای نمایندگان مجلس یازدهم نبوده و در سایر مجالس پیشین نیز این هزینه‌ها به تناوب وجود داشته و صرفاً کم و زیاد می‌شده است.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر زنگ خطر برای صنوف پرخطر! به بررسی چالش‌های پیش روی صاحبان کسب‌وکارها در دوران کرونا پرداخت و نوشت: ویروس کرونا از اواخر سال گذشته وارد کشور شد و تاکنون با روند نگران‌کنندهای در حال گسترش است. با گسترش دامنه شیوع این بیماری، کسب و کارها دچار آسیب‌های فراوانی شدند، برخی از آنها با کاهش نیرو و هزینه‌ها همراه با محدودیت‌ها نفس‌های آخر خود را می‌کشند و این در حالی است که بسیاری از صاحبان مشاغل به اجبار روزگار را با خانه‌نشینی می‌گذرانند و به امید بازگشایی کسب‌وکار خود هستند. حال مهم‌ترین پرسش این است که صاحبان مشاغلی که این روزها خانه‌نشین شده‌اند چه زمانی فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند؟

با شیوع کرونا در ۲ ماه پایانی سال گذشته، بسیاری از واحدهای صنفی به اجبار کرکره مغازه‌های‌شان را پایین کشیدند. درپی شیوع این ویروس از اسفندماه صنوف پرخطر تعطیل شدند، اما روند اینگونه ادامه پیدا نکرد و در خردادماه با آرام گرفتن تب و تاب ویروس کرونا، صنوف پرخطر بار دیگر اجازه فعالیت یافتند. این درحالی بود که اواخر تیرماه مجدداً کشور با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا روبه‌رو شد و درپی اوج‌گیری دوباره این ویروس فعالیت برخی از صنوف پرخطر مانند آرایشگاه‌های زنانه، مجموعه‌های ورزشی، مجموعه‌های تفریحی، تالارهای پذیرایی و… به مدت یک هفته ممنوع شد. هرچند اصناف با تاکید بر وجود زیان هنگفت برخی واحدهای صنفی، بر ضرورت بازگشایی صنوف پرخطر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید می‌کنند اما این محدودیت‌ها تا کنون ادامه داشته است و آنطور که به نظر می‫رسد هنوز خبری از بازگشایی این کسب‌وکارها نیست.

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران از برگزاری جلسه ستاد ملی کرونا با موضوع بازگشایی صنوف تعطیل خبر داد و گفت: ستاد ملی کرونا فعلاً با بازگشایی صنوف پرخطر مخالفت کرده است و هیچ کدام باز نمی‌شود. تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، آرایشگاه‌های زنانه، استخرها و وزرشگاه‌ها از جمله صنوف پرخطر بوده و بیش از هشت ماه است از تعطیلی این صنوف می‌گذرد. در حال حاضر کرونا بیداد می‌کند و مردم آنطور که باید و شاید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و تعداد کشته‌ها هر روز بیشتر می‌شود. به زودی جلسه دیگری برای تکمیل و تشدید نظارت و کنترل اجرای پروتکل‌ها برگزار خواهد شد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر گشایش سیاسی در پاییز؟ به بررسی دیدار ۶ ساعته چهره‌های اصلاح‌طلب با مهدی کروبی و احتمال تحقق وعده رفع حصر پرداخت و نوشت: سه هزار و پانصد و ششمین روز از دورانی سخت گذشته بود و دو، سه دقیقه‌ای از سه هزار و پانصد و هفتمین روز هم گذشته بود که وقتی بالاخره هر سه عقربه ساعت روی عدد ۱۲ به هم رسیدند، شبیه به آنچه همیشه از ساعت ۱۲ شامگاه ۳۰ شهریورماه به یاد داریم، زمان درست یک ساعت به عقب بازگشت تا ایرانیان این یک روز سال را بتوانند یک ساعت را دو بار زندگی کنند.

این‌بار اما درست سه دقیقه پس از آنکه هر سه عقربه به عدد ۱۲ رسیدند، انتشار یک عکس در کانالی تلگرامی، حاکی از رویدادی متفاوت بود با آن‌چه این ۳۵۰۷ روز به یاد داریم. تصویر چهره‌های خندان از چند کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب کنار حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی، دبیرکل محصور حزب اعتمادملی که دقایق و ساعت‌های پس از بامداد سی‌ویک شهریورماه ۹۹ را شبیه به انگشت‌شمار روزهای این ۳۵۰۷ روزی کرد که از آغاز حصر پشت‌سر گذاشتیم. هرچند حدود ۲۰ روز پیش از این هم خبر و تصویری مشابه از مهدی کروبی در جمع چند چهره اصلاح‌طلب، فضایی نسبتاً مشابه آن‌چه طی ساعات گذشته در فضای سیاسی_رسانه‌ای کشور شاهد بودیم، رقم زد.

این‌بار اما تفاوتی شاید ناچیز اما از برخی جوانب، حائز اهمیت در کار بود که این دیدار دوستانه را از یکی، دو نمونه مشابه این چندسال اخیر متفاوت می‌ساخت. چه آنکه تصویری که چند هفته پیش منتشر شده بود، کروبی را محصور در جمع چند روحانی عضو مجمع روحانیون مبارز تصویر می‌کرد و اگرچه آن تصویر هم حاکی از یک نشست سیاسی میان چند چهره شاخص سیاسی بود اما تصویری که بامداد ۳۱ شهریور منتشر و طی ساعات بعد، بارها و بارها بازنشر شد، دبیرکل محصور اعتماد ملی را نشان می‌داد که کنار دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و یکی از اعضای این تشکل اصلاح‌طلب ایستاده و به دوربین لبخند می‌زند. عکسی که همچون تصویر چند هفته قبل، در منزل شیخ قدرت علیخانی ثبت شده بود و کنار کروبی، علاوه بر صاحبخانه و حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، غلامحسین کرباسچی و محمد قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی که ارگان رسانه‌ای کارگزاران سازندگی است ایستاده‌اند.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر اصولگرایان در انتظارکابینه نظامی؟ به بررسی انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: دولت ۱۴۰۰ کابینه جنگ می‌خواهد این را مالک شریعتی‌نیاسر نماینده تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به فرارسیدن سالروز آغاز جنگ نوشته و این‌طور ادامه داده است: هفته دفاع مقدس گرامی باد! امروز ‎جنگ اقتصادی به مراتب پیچیده‌تر از جنگ نظامی ۴۰ سال قبل است. خون و آتش و گلوله ندارد اما خون جگر، آتشفشان و ترکش بسیار خانه‌ای ویران نمی‌کند اما خانواده بسیار. پدرها را نمی‌کشد اما غرور پدرها را بسیار. تحریم‌ها سال‌ها می‌مانند. دولت ۱۴۰۰ ‎کابینه جنگ می‌خواهد.

خواسته این نماینده اصولگرا که به احتمال زیاد مکنون قلبی صرفاً او نیست و بسیاری از اصولگرایان چنین نگاهی به کابینه آینده دارند، می‌تواند گفته‌ای نمادین تلقی شود که واقعیتی را درون خود مستتر دارد. آنها دو، سه سالی است که زمزمه یک رئیس دولت نظامی را بر زبان می‌رانند.

ابراهیم فیاض استاد دانشگاه اخیراً گفته بود که این مجلس نمی‌تواند هیچ کاری بکند، چون نگاهش فقط به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده است تا یک دولت توتالیتر با قدرت مرکزی بنیادی بر سر کار آید! بعد هم گفته بود که حتی در سیاست خارجی این روند به سمت نوعی نظامی‌گری هم می‌رود. من قبلاً هم گفته بودم برخی مایل‌اند در برابر ترامپ یک رئیس‌جمهور نظامی داشته باشیم. محمدعلی پورمختار، نماینده مجلس نهم و دهم نخستین کسی بود که سه سال پیش گفت اگر یک نظامی رئیس‌جمهور شود حتماً می‌تواند کشور را از مشکلات نجات بدهد. سردار علایی هم به‌تازگی گفته: باید فضا باز شود تا همه مردم بتوانند آزادانه انتخاب کنند. حالا اگر مردم دوست دارند که یک فرد نظامی را انتخاب کنند، خودشان حق انتخاب دارند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر ترافیک دناپلاس در بهارستان به بررسی تحویل خودروی قسطی به نمایندگان پرداخت و نوشت: چهار ماه بهارستان‌نشینی برای نمایندگان سود خوبی داشته است. بر اساس اعلام عمومی چنانچه نمایندگان از ابتدای خرداد ماه تاکنون هر ماه حقوق ۳۰ میلیون تومانی گرفته باشند، تا الان حداقل هر نماینده مجلس یازدهم ۱۲۰ میلیون تومان حقوق گرفته است. اما مزایای نمایندگان فقفط نقدی نبوده است. آن گونه که امام جمعه لواسان اعلام کرده هر نماینده یک دستگاه خودرو دناپلاس با دنده اتومات با اقساط بلندمدت سه ساله دریافت کرده‌اند. نکته قابل توجه آن است که آنان این خودروها را به قیمت کارخانه که خیلی کمتر از قیمت بازار است، تحویل گرفته‌اند. روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و نماینده تهران در مجلس در صفحه شخصی خود در اینستاگرام این موضوع را تأیید کرده است. اما این خبر واکنش فعالان شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است.

ایزدخواه نماینده تهران در توضیح تحویل این خودروها نوشته: در ابتدای شروع مجلس شورای اسلامی فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزینه داشت: ١. استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در این‌صورت، هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠ هزار و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود. ٢. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در این‌صورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل‌ونقل (حدود پنج میلیون)، از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود و ٣. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود.

ایزدخواه در ادامه نوشت: بنده چون خودرو نداشتم (همسرم یک خودروی ام‌وی‌ام ١١٠ به ارزش فعلی ۵٠ میلیون تومان دارد) گزینه سوم و نوع خودروی دناپلاس اتومات را انتخاب کردم. قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن سه ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال بنام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد. اعلام این خبر موجب بروز واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شد. در این میان امام جمعه لواسان در واکنش به اعطای خودروی دناپلاس به نمایندگان مجلس گفت: ‌این‌که نمایندگان مجلس دناپلاس را قسطی گرفته‌اند یعنی چه؟ آیا معنایش تضمین تخلفات خودروسازان و چراغ سبز برای سرکیسه کردن مردم نیست؟

کد خبر 445626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.