پوشش ۵۵ درصدی خانواده‌های اصفهانی در طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت"

مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: امسال ۵۵ درصد از یک میلیون و ۳۵۰ هزار خانواده‌ای که زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند، تحت پوشش طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" که از مرداد ماه ۹۹ آغاز شده، قرار می‌گیرند.

منصور شیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه خدمات سلامت سه سطح دارد، اظهار کرد: در سطح اول با اقداماتی مانند اصلاح سبک زندگی از وقوع بیماری‌ها پیشگیری می‌کنیم، سطح دوم درمان یعنی وقتی فردی بیمار شد به دنبال درمان و کاهش عوارض بیماری هستیم و سطح سوم بازتوانی است که شامل کمک به فرد بیمار پس از طی مراحل درمان است تا بتواند هرچه زودتر به زندگی معمول خود بازگردد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یک میلیون و ۳۵۰ هزار خانوار در ۲۲ شهرستان استان به جز کاشان و آران و بیدگل را تحت پوشش دارد و در این برنامه کشوری قرار است از هر خانواده یک نفر با حداقل ۱۸ سال سن و هشت کلاس سواد به عنوان سفیر سلامت معرفی شود تا با مشارکت فعال در برنامه‌های این طرح بتواند آموزش‌هایی که می‌بیند را به خانواده خود منتقل کند.

همکاری ۵۰۰ سفیر سلامت برای ارتقای سلامت در اصفهان

مدیر آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: اگر عضوی از خانواده مشکل سلامتی دارد، می‌تواند از طریق سفیر سلامت به مراکزی همچون پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت معرفی شود تا اقدامات بهداشتی و درمانی لازم در منزل و یا این مراکز برای وی دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۵۰۰ هزار سفیر سلامت در استان اصفهان داریم، تصریح کرد: امسال حداقل ۵۵ درصد خانوارهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باید سفیر سلامت داشته باشند و به دنبال توسعه طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در اصفهان هستیم.

شیری با بیان اینکه ممکن است برخی خانواده‌ها فرد واجد شرایط برای معرفی به عنوان سفیر سلامت به مراکز بهداشت نداشته باشند، افزود: برای این خانواده‌ها یک فرد در محله مانند همسایه می‌تواند به عنوان سفیر افتخاری این وظیفه را برای آن‌ها انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه به ازای هر ۲۰ سفیر سلامت باید یک نفر نیز به عنوان رابط سلامت محله تعیین شود، ادامه داد: این افراد نقش فعال‌تری نسبت به سفیر سلامت دارند و در موضوعاتی که نیاز است برای جلب حمایت اجتماعی و انتقال برنامه‌های سلامت به خانه‌های مردم کمک می‌کنند.

مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بخش سوم برنامه کشوری "هر خانه یک پایگاه سلامت" را مشارکت دانشجویان رشته‌های پزشکی و وابسته در این برنامه برای اجرای بهتر آن دانست و اضافه کرد: برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت از مرداد ماه امسال شروع شده و قرار است از ظرفیت طرح سفیران سلامت و برنامه ملی خودمراقبتی در این برنامه استفاده شود.

مقابله با شیوع کرونا ویروس هدف فعلی طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت"

وی با بیان اینکه برای اجرای این برنامه نمی‌توانیم شرایط موجود و شیوع کرونا را نادیده بگیریم، تصریح کرد: عمده ارتباطات ما به سمت ارتباطات غیرحضوری از طریق تلفن، شبکه‌های مجازی و امثال آن می‌رود که قطعاً بر کیفیت برنامه‌ها تأثیر می‌گذارد، چرا که تأثیر آموزش حضوری بیشتر از وبینار غیرحضوری و مکالمه تلفنی است، اما باید خودمان را با این شرایط وفق دهیم.

شیری با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف این برنامه ارتقای سطح سلامت مردم است، افزود: خودمراقبتی در این برنامه در سطوح مختلف اجرا می‌شود تا مباحث سلامت و مراقبت را به منازل مردم ببریم و با افزایش توانمندی خودمراقبتی در مردم بار مراجعات غیرضروری به سیستم درمانی را تا جای ممکن کم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط شیوع کرونا در جامعه، عمده هدف و برنامه‌های این طرح کشوری نیز به این سمت می‌رود، خاطرنشان کرد: حدود چهار سال پیش که طرح خودمراقبتی شروع شد، هدف ما تقویت خودمراقبتی در مردم بود که در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، اکنون نیز این هدف در قالب برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت در حال اجراست و تلاش می‌کنیم سلامت را به خانه‌های مردم ببریم.

آموزش ۴۴۰ مربی و پرسنل مراکز بهداشتی استان برای ارائه خدمات بهتر

مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با بیان اینکه برای اجرای این برنامه بازه زمانی در نظر گرفته نشده و هر سال یک شاخص هدف تعیین شده، تاکید کرد: هدف ما تحت پوشش قرار دادن ۵۵ درصد از جمعیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار خانوار زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است، یعنی حدود ۷۴۲ هزار خانوار امسال تحت پوشش این برنامه قرار می‌گیرند.

وی آموزش کارکنان را گام اول اجرای این برنامه دانست و گفت: ۴۰ مربی برای اجرای این طرح آموزش دیده‌اند تا کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت را در مهر و آبان ماه آموزش دهند و بیش از ۴۰۰ نفر از همکاران ما در ستادهای شبکه‌های بهداشتی و درمان آموزش برای اجرای بهتر این برنامه آمادگی لازم را داشته باشند.

کد خبر 445621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.