بازار مرکزی فرش اصفهان نیمه تعطیل است

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان با اشاره به تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر میزان فروش فرش دستباف گفت: بازار مرکزی فرش اصفهان عصرها نیمه تعطیل و خاموش است به طوری که اگر کسی از بازار عبور کند فکر می کند بازار کاملا تعطیل است.

رحمت الله تجدد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در مجموع بازار فرش دستباف به دلیل وجود تحریم‌ها و تأثیر آن بر میزان صادرات، شرایط بسیار بدی در سال‌های اخیر داشته است اما شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت کاهش آمار فروش فرش دستباف شد.

وی افزود: در این هفت ماه علاوه بر کاهش چشمگیر سفر گردشگران خارجی، مسافران ایرانی نیز به اصفهان سفر نکرده‌اند و این امر سبب شده فروشندگان فرش دستباف در میدان نقش جهان و سایر مراکز تاریخی میزان فروششان به صفر برسد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان گفت: صاحبان واحدهای صنفی که استیجاری بود از پس پرداخت اجاره‌بها برنیامده و اعلام تعطیلی کرده‌اند، تعدادی نیز جوازهایشان را باطل کرده‌اند.

تجدد افزود: شیوع کرونا تبعات زیادی داشته و مشکلات زیادی ایجاد کرده است. با وجود اینکه همه چیز در کشور ما افزایش قیمت چند برابری داشته است اما فرش دستباف کمتر از ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است باز هم خریدار ندارد.

وی اضافه کرد: اخبار رسمی حاکی است که در شش ماه گذشته میزان صادرات فرش دستباف به صفر رسیده است و شیوع ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین دلایل آن بشمار می‌رود.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان گفت: مصرف خانه‌داری فرش دستباف به دلیل کاهش قدرت خرید مردم ۵۰ درصد کاهش یافته است و صادرات و فروش فرش دستباف به گردشگران خارجی در شش ماه اخیر صد درصد کاهش یافته است.

تجدد افزود: ۱۰ درصد مغازه‌های توریست فروشی اعلام تعطیلی کرده‌اند از این تعداد پنج درصد جواز کسبشان را نیز باطل کرده‌اند تعدادی نیز که فعال هستند فقط تا نیمه روز فعالیت می‌کنند این در حالی است که این واحدهای صنفی پیش از تا نیمه‌های شب نیز مشغول فعالیت و ارائه خدمات به گردشگران خارجی بودند.

وی تصریح کرد: بازار مرکزی فرش اصفهان عصرها نیمه تعطیل و خاموش است به طوری که اگر کسی از بازار عبور کند فکر می‌کند بازار کاملاً تعطیل است زیرا از هر ده مغازه تقریباً چهار مغازه تعطیل است.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان گفت: تحریم و نبود صادرات مهم‌ترین عوامل رکود بازار فرش دستباف است. اگر فرش صادر شود مشکلات تولیدکنندگان حل می‌شود و بازار فرش دستباف رونق می‌گیرد این در حالی است که این افراد اکنون در حال ضرر دادن هستند.

کد خبر 445613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.