آمریکا مدعی شد؛ برای بازگرداندن تحریم‌های ایران نیازی به اجماع در شورای امنیت نیست

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد طی نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت مدعی شد که بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه علیه ایران مستلزم اجماع در شورای امنیت نیست و طبق درخواست آمریکا تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران باید بازگردند.

به گزارش ایمنا، «کلی کرافت» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت مدعی شد که برای بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه علیه ایران نیازی به اجماع بین اعضای شورای امنیت نیست و آمریکا می‌تواند طبق فرآیند تعریف‌شده در بندهای ۱۱ الی ۱۵ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مصوب سال ۲۰۱۵ کلیه تحریم‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، در ادامه نامه خود به رئیس دوره‌ای شورای امنیت مدعی شده است که تحریم‌های چندجانبه علیه ایران صرفاً به درخواست آمریکا و بدون توجه به نظر موافق یا مخالف دیگر اعضای شورای امنیت، از نیمه‌شب بیستم سپتامبر به وقت گرینویچ (ساعت ۴:۳۰ بامداد روز یکشنبه ۳۰ شهریور) دوباره برقرار شده است.
کلی کرافت در بخش دیگری از نامه خود فهرستی از محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که آمریکا ادعا می‌کند باید دوباره علیه ایران اعمال شود را به رئیس دوره‌ای شورای امنیت ارائه کرده است.

در آخرین دقایق شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ مرداد به‌وقت تهران، دولت آمریکا رسماً درخواست بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را که برداشته شدن آنها بخشی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بود، به شورای امنیت ارائه کرد.

پس از ارائه این درخواست به شورای امنیت از سوی آمریکا، دیگر اعضای شورای امنیت بلافاصله با تأکید بر اینکه آمریکا از برجام خارج شده و حق استفاده از مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را ندارد، مخالفت خود را با اقدام آمریکا ابراز داشتند.

حتی بزرگترین متحدان اروپایی آمریکا (انگلیس، فرانسه و آلمان) کمتر از یک ساعت پس از آن‌که مایک پمپئو درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را تسلیم رئیس دوره‌ای شورای امنیت کرد، طی بیانیه‌ای رسمی تأکید کردند که از نظر آنها درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم غیرقابل قبول است و آمریکا به دلیل پایان دادن به مشارکتش در برجام در سال ۲۰۱۸ چنین حقی ندارد.

اما با وجود مخالفت‌های صریح اعضای شورای امنیت، دولت آمریکا در نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه به‌صورت یکجانبه از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شنبه شب در یک گفتگوی تلویزیونی تأکید کرد حتی خود آمریکا نیز می‌داند که با توجه به مخالفت اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت، بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل آمریکا مجبور شده که به راهکار قلدری که راهکار همیشگی‌اش است، متوسل شود.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، عصر امروز دوشنبه ۳۱ شهریور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که فرمان اجرایی تحریم ۲۷ نفر از اشخاص و نهادهای مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و تسلیحاتی ایران را صادر کرده است.

منبع: تسنیم

کد خبر 445602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.