‌تامین اعتبار؛ چالش مهم طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در حالی از امروز اجرا می شود که هنوز نحوه همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اگرچه مسئولان این کار را دشوار می‌دانند اما تلاش‌ها برای افزایش حقوق‌ها تحت عنوان همسان سازی و برای رفع بخشی از کاهش قدرت خرید آن‌ها ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس وعده مسئولان در چند ماه اخیر، طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از امروز اجرایی می‌شود.

در شرایط اقتصادی کنونی کشور به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی، فشار بسیاری بر بازنشستگان وارد می‌شود. این در حالی است که این قشر بیش از حتی افراد شاغل نیاز به دریافت کالا و خدمات دارد بنابراین میزان مبلغ دریافتی این گروه که اکنون کمتر از افراد شاغل است، باید به مقادیر بیشتری افزایش یابد.

دریافت خدمات پزشکی کم هزینه و باکیفیت و دریافت بن خرید کالا شاید کمترین چیزی باشد که پس از ترمیم حقوق کارمندان بازنشسته باید به آن‌ها تعلق گیرد؛ بازنشستگانی که ۳۰ سال از عمر خود را برای انجام خدمات مختلف در کشور گذرانده‌اند و اکنون که پس از این مدت بازنشسته شده و بعضاً توان کار ندارند، باید تحت تأثیر تصمیمات نوسانی مسئولانی قرار گیرند که خود شاغل‌اند و حقوق و مزایای مناسبی دریافت می‌کنند.

با این حال نمی‌توان تلاش‌هایی که برای کاهش فاصله حقوق دریافتی کارمندان و بازنشستگان شده است را نادیده گرفت. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در این باره اظهار می‌کند: تلاش ما کاهش فاصله‌هاست و اینکه علاوه بر افزایش حقوق، طرح‌های دیگری برای کمک به تامین معیشت و ارتقای سطح زندگی بازنشستگان اجرا کنیم.

افتخاری با بیان اینکه تأمین اعتبار و بودجه همسان‌سازی کار دشوار اما شدنی است، گفت: از ابتدای مهرماه خبرهای خوشی برای همسان‌سازی اعلام می‌شود؛ در حال نهایی کردن احکام هستیم. همچنین در تفاهم با بیمه ملت انواع بیمه‌نامه‌ها با تخفیف و تقسیط در اختیار بازنشستگان قرار می‌گیرد.

به گفته وی برای نخستین بار سازمان برنامه و بودجه و مسئولان امر به جای وابسته کردن همسان‌سازی به تخصیص اعتبار و بودجه‌محوری، به سمت مدل‌محور شدن همسان‌سازی حرکت کردند.

در حالی که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرده است که تأمین اعتبار و بودجه همسان‌سازی کار دشوار اما شدنی است، به نظر می‌رسد، این موضوع مهم‌ترین چالش اجرایی شدن این طرح باشد.

آنچنان که اصغر برشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: در این وضعیت بد معیشتی جامعه، هزینه‌های افراد حداقل بگیر روز به روز افزایش یافته زیرا همسان‌سازی تا کنون اجرایی نشده است.

به گفته وی، سازمان تأمین اجتماعی متعلق به بیمه شدگان است و باید مطالبه خود از دولتمردان را به هر شکل ممکن بگیرد تا توان پرداخت مابه‌التفاوت و رفع نقیصه همسان‌سازی در تکمیل متناسب‌سازی را داشته باشد.

متناسب‌سازی اجرای کامل همسان‌سازی نیست

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان معتقد است: متناسب‌سازی در راستای اجرای همسان‌سازی است اما اجرای کامل آن نیست زیرا در متناسب‌سازی بر اساس ضوابطی از جمله میزان قدمت بازنشستگی و یا سابقه پرداخت حق بیمه میزان دریافتی بازنشستگان به دریافتی شاغلان نزدیک نمی‌شود اما لازم است از تاریخی که این قانون برای بازنشستگان کشوری و لشگری اجرایی شده، مابقی حقوق همسان نشده بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز به آن‌ها پرداخت شود.

برشان می‌افزاید: همسان‌سازی یا متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی چند سالی است که بر خلاف کارمندان کشوری و لشگری، برای بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اجرایی نشده بود.

وی اضافه می‌کند: با پیگیری‌های تشکل‌های کارگری از جمله خانه کارگر و کانون‌های بازنشستگان مستمری بگیران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی این امر در لایحه برنامه ششم توسعه اجرایی شدن آن مصوب شد و قرار شد در سال اول برنامه، دولت پنج هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهد تا این مهم اجرایی شود اما این کار انجام نشد تا اینکه دولت اعتباری را برای بازنشستگان خود مصوب کرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان می‌گوید: با این مصوبه جامعه کارگری معترض شد که چرا همسان‌سازی حقوق برای آن‌ها هنوز اجرا نشده است. با پیگیری‌ها پس از عبور از این فراز و نشیب‌ها از ابتدای مرداد ماه با ۲۳ هزار میلیارد تومانی که قرار شد دولت به صورت کمک یا جبران مطالبات سازمان تأمین اجتماعی به این سازمان برای اجرای این مصوبه پرداخت کند.

برشان می‌افزاید: دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است که می‌تواند این مبلغ را نیز پرداخت کند، بر اساس یک فرمول متناسب‌سازی یا همسان‌سازی به حقوق افراد بازنشسته واریز شد.

نقایص طرح همسان‌سازی رفع شود

وی با بیان اینکه این متناسب‌سازی نیز اشکالات عمده‌ای دارد، اضافه می‌کند: متأسفانه متناسب‌سازی را با ترمیم حقوق در هم آمیخته‌اند. تضادهایی که بین حق مسکن شاغلان، بازنشستگان و حق همسر و عائله‌مندی وجود دارد را با ترمیم حقوق که بر اساس آن حداقل حقوق از مقداری نباید کمتر باشد در هم آمیخته و آن را متناسب‌سازی نامیده‌اند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان می‌گوید: بنابراین مسئولان سازمان تأمین اجتماعی و دولت جمهوری اسلامی بر اساس مصوبات قانون برنامه ششم توسعه مکلفند کمک‌های لازم از طرف دولت برای اجرایی شدن همسان‌سازی را انجام دهد و یا حداقل بدهی‌هایش را در قالب جنس، کالا یا واگذاری کارخانجات به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند.

برشان می‌افزاید: مسئولان سازمان تأمین اجتماعی نیز باید تکلیف خود بدانند که همسان‌سازی حقوق را اجرا کرده و نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان از سال اجرای این قانون برای بازنشستگان کشوری و لشگری اقدام کند.

وی تصریح می‌کند: این طرح از مردادماه اجرایی شده اما اجرای آن نقایصی دارد که دولت و سازمان تأمین اجتماعی مکلف است آن‌ها را برطرف کند. در این طرح بر اساس حقوق، سنوات بازنشستگی و حفظ تفاوت حقوق زمان بازنشسته شدن فرد با شاغلان، دریافتی کنونی آنان همسان‌سازی شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان می‌گوید: هر تفاوتی حقوق دریافتی زمان بازنشسته شدن فرد نسبت به شاغلان باشد در همسان‌سازی کنونی نیز باید رعایت شود. باید رفع تبعیض شده و همان نسبت سقف برای حقوق امروز وی رعایت شود، از تاریخ تصویب قانون همسان‌سازی نیز مابه‌التفاوت‌ها پرداخت شود.

برشان می‌افزاید: روش‌های افزایش حقوق در سالیان گذشته به نحوی بوده که همیشه حداقلی‌ها بر اساس ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی افزایش یافته اما سایر سطوح مزدی به میزانی که باید و شاید افزوده نشده به همین دلیل درصد جامعه حداقل بگیران نسبت به کل بازنشستگان سازمان افزوده شده و در واقع روز به روز فقرا فقیرتر شده‌اند.

کد خبر 445598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    1 0
    تمام بدبختی مابازنشستکان تامین اجتماعی بی لیاقتی وبی عرضکی مسئولان تامین اجتماعی هست اکرپول صندوق رادودستی تحویل دولت نمی دانندکارمابه اینجا نمی کشید