یک روز در شهر دوچرخه‌ها

همواره یکی از دغدغه‌های شهری‌های ایران داشتن آسمان آبی و پاکیزه بوده است. این مهم در کلانشهرها به واسطه بالا بودن تراکم جمعیت و به تبع آن زیاد بودن خودروهای شخصی باری مضاعف را بر دوش شهروندان و مدیریت شهری تحمیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگرچه همه شهرهای ایران از نظر زیست محیطی دچار مشکلات یکسان نیستند اما کم نیستند شهرهایی که دارای آلودگی هوای بسیار شدید یا نسبتاً شدید باشند که نیازمند تأمل و تصمیم‌گیری مطلوب برای مقابله با این بحران هستند.

بخشی از راه مقابله با این چالش تغییر سیاست‌گذاری‌های کلان استانی و کشوری است، اما تقویت بعد فرهنگی و آموزشی نیز می‌تواند در رسیدن به هدف‌های مطلوب که همان داشتن هوایی پاک است مؤثر باشد که عمده بحث آن تغییر سبک زندگی مردم در استفاده از وسایل نقلیه شخصی و عمومی است. ۲۲ سپتامبر با نام روز بدون خودرو شناخته می‌شود و شهرداری‌های اکثر شهرها به ویژه کلانشهرهای ایران برنامه‌هایی آموزش محور را در این روز اجرا می‌کنند.

ورود و پارک خودرو ممنوع

جمال‌الدین عزیزی، شهردار یزد در خصوص برنامه‌های این شهر در روز جهانی بدون خودرو می‌گوید: با توجه به نامگذاری روز اول مهر با عنوان روز جهانی بدون خودرو استفاده از اتوبوس‌های خط واحد در شهر یزد رایگان است تا مردم بیش از پیش با این سبک از حمل و نقل آشنا شوند.

او با اشاره به مصوبات شورای هماهنگی ترافیک استان، اضافه می‌کند: در راستای تشویق شهروندان برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و دوچرخه سواری و پیاده‌روی مسیر منزل تا محل کار، مقرر شده است در این روز از پارک خودرو در پارکینگ‌های شهرداری و ادارات شهر یزد جلوگیری شود.

شهردار شهر میراث جهانی یزد تاکید می‌کند: در این روز حمل و نقل عمومی همانند روزهای عادی با تکیه بر جابجایی در کمترین زمان ممکن و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود و شهروندان از این بابت آسوده خاطر باشند.

وی خاطرنشان می‌کند: در روز اول مهر خیابان قیام از ساعت ۱۶ الی ۲۲ با هدف ترویج پیاده محوری مسدود است و در همین راستا مقرر شد برنامه‌هایی از قبیل همایش دوچرخه سواری در شهر یزد برگزار شود.

عزیزی می‌گوید: اطلاع رسانی در این حوزه گام مهمی در راستای استفاده نکردن از خودرو در این روز و اقدام بسیار مؤثری برای همه‌گیری فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی است که ضرورت دارد رسانه‌ها به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

ترویج دوچرخه سواری در یک روز جهانی

محمد مرزبان، سرپرست مدیریت مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد در این باره می‌گوید: اول مهر ماه روز جهانی بدون خودرو بهترین فرصت برای تحقق حمل و نقل پاک در شهر دوچرخه‌هاست.

او با بیان اینکه اول مهر ماه هر سال مصادف با ۲۲ سپتامبر، روز جهانی بدون خودرو نامگذاری شده است، اضافه می‌کند: شهرداری یزد رویدادهای مختلفی را در این روز اجرا خواهد کرد، اول مهرماه با تشویق خودروسواران به دوچرخه سواری و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده از خودرو در این شهر به حداقل می‌رسد.

سرپرست مدیریت مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد این روز را فرصت خوبی برای ترویج پیاده‌محوری، دوچرخه‌سواری و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی می‌داند و اضافه می‌کند: مدیریت شهری شهرداری برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته تا روز بدون خودرو به معنای واقعی محقق شود.

او می‌گوید: در این روز مسیر میدان امام حسین (ع)، خیابان باهنر، باغ ملی و چهار راه شهدا را با همکاری پلیس راهور برای تردد با دوچرخه ایمن مدیریت خواهد شد.

مرزبان اضافه می‌کند: در روز جهانی بدون خودرو انسداد خیابان امام و انسان محوری در این خیابان محقق خواهد شد و در حاشیه مسیرهایی که برای تردد خودرو مسدود می‌شوند برنامه‌های فرهنگی و هنری مانند عکاسی چند بعدی، نقاشی کودکان و پخش کلیپ‌های ترویج دوچرخه سواری خواهیم داشت.

او با بیان اینکه شهر یزد شهر دوچرخه‌ها نام دارد، ادامه می‌دهد: شهروندانی که در این روز از دوچرخه استفاده کنند به طور انتخابی مورد تشویق قرار می‌گیرند و از کارمندانی که در این روز از خودروی شخصی استفاده نکنند تقدیر می‌شود.

سرپرست مدیریت مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد با اشاره به تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها جهت آشنایی بیشتر مردم با روز جهانی بدون خودرو تاکید می‌کند: باید تدابیری اتخاذ کرد که زمان ورود کارمندان شهرداری به اتوبوس‌ها زمان حضور آنها در اداره محسوب شود.

او با بیان اینکه مدیران ارشد استان به عنوان الگوهای اجتماعی در روز جهانی بدون خودرو، دوچرخه سواری را از محل کار خود آغاز خواهند کرد، تاکید می‌کند: رکابزنی و ادای احترام به شهدای امیر چخماق توسط مدیران ارشد استان انجام خواهد شد.

کد خبر 445572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.