بازگشت رشد اقتصادی جهانی به دوران پیش از کرونا

دویچه بانک آلمان اعلام کرد که به دنبال احیای اقتصادی قوی‌تر از انتظارات در ماه‌های اخیر، رشد اقتصادی جهان تا اواسط سال ۲۰۲۱ به سطوح پیش از پاندمی بازخواهد گشت.

‌به گزارش ایمنا، پیتر هوپر، رئیس واحد تحقیقات اقتصاد جهان، در یادداشتی اظهار کرد: احیای اقتصادی جهان از اعماق رکود ناشی از کووید -۱۹ در زمستان و بهار گذشته با سرعتی چشمگیرتر از تصورات ما بهبود یافته و صورت گرفته است.

وی در ادامه نوشت: با نزدیک شدن به پایان سه ماهه سوم، برآورد می‌کنیم که سطح تولید ناخالص داخلی جهان تقریباً به نیمه راه سطوح پیش از پاندمی رسیده و حالا انتظار داریم که این سفر پُرمخاطره تا نیمه سال آینده به سرانجام برسد که در مقایسه با پیش بینی‌های قبلی ما چندین ماه سریع‌تر خواهد بود.

دویچه بانک پس از آنکه در ماه مه برای سال ۲۰۲۰ کاهش ۵.۹ درصدی رشد اقتصادی جهان را پیش‌بینی کرده بود، حالا پیش بینی خود را اصلاح کرده و این رقم را برای سال جاری ۳.۹ درصد تخمین زده است؛ علاوه بر این، بنا بر پیش‌بینی این بانک رشد اقتصادی جهان در سال آینده از مثبت ۵.۳ به مثبت ۵.۶ تغییر یافته است.

هوپر در ادامه اضافه کرد که با این وجود هنوز ابهامات زیاد و مشکلات بالقوه ای پیش رو است. افزایش هراس‌ها از موج دوم همه‌گیری در آمریکا و اروپا ابهاماتی را در دورنمای اقتصادی به وجود آورده است به طوری که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تشدید این هراس‌ها دامن زده و این در حالی است که در اروپا شوک سخت ناشی از برگزیت یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود.

همچنین تغییر در سیاست پولی حتی در چند سال آتی می‌تواند مشکلات بیشتری را رقم بزند. دویچه بانک در پایان نوشت: گسترش بدهی و افزایش بیش از حد ارزش دارایی‌هایی که از سیاست‌های پولی تسهیلی و البته ضروری تغذیه شده‌اند، خطر جدی یک بحران مالی قریب‌الوقوع را پررنگ کرده و هرگونه شوک صعودی به تورم می‌تواند این خطر را تشدید کند.

منبع: ایبِنا

کد خبر 445556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.