هفته دفاع مقدس ۹۹ از شهدای جنگ تحمیلی تا آتش بس + خلاصه

سالروز شروع جنگ از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است، هفته دفاع مقدس از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر ادامه دارد.

به گزارش ایمنا، ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، صدام حسین، رئیس جمهور عراق، در یک برنامه تلویزیونی قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را پاره و با هدف سرنگون کردن نظام جمهوری اسلامی، اعلام جنگ کرد. کشور ایران در آن زمان تحت فشارهای داخلی و خارجی زیادی بود. حمایت‌های قابل توجه آمریکا و شوروی از کشور عراق، حضور جناح‌های مختلف غربی و شرقی در داخل و بی سامانی نیروهای نظامی داخل کشور پس از انقلاب از عواملی بودند که کار را برای ایران بسیار سخت کرده بودند. با این وجود نیروهای داوطلب مردمی و بسیج به ارتش پیوسته و ۸ سال دفاع مقدس را رقم زدند. صدام که فکر می‌کرد در عرض یک هفته می‌تواند تهران را تصرف کند در نهایت به قدرت ایثار و از خودگذشتگی زنان و مردان ایرانی ایمان آورد.

هفته دفاع مقدس در سال ۹۹

آغاز هفته دفاع مقدس در سال ۹۹، برابر با دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ است.

آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق

صبح روز سی و یک شهریور حمله زمینی عراق به مرزهای ایران شروع و در ساعت ۱۳:۳۰ نیز دستور پرواز ۱۹۲ فروند هواپیما برای حمله به فرودگاه‌ها و تأسیسات زیربنایی ایران صادر شد. در جریان حملات هوایی عراق، یک فروند هواپیمای مسافربری در فرودگاه مهرآباد نیز مورد هدف قرار گرفت. چند ساعت بعد از این حملات، نیروی هوایی ارتش ایران به فرماندهی شهید فکوری از دو پایگاه تبریز و به استان‌های جنوب و میانی عراق حمله و پایگاه‌های الرشید و شعیبیه را بمباران کردند. ارتش ایران صبح روز بعد نیز با ۱۴۰ فروند هواپیما، تمام پایگاه‌های ارتش عراق در موصل، الرشید، بغداد، سلیمانیه، شعیبیه، ناصریه، ام‌القصر و البکر را مورد هدف قرار داد.

آزادسازی خرمشهر

عملیات بیت‌المقدس در اوایل سال ۱۳۶۱ به فرماندهی شهید علی صیاد شیرازی و محسن رضایی با هدف آزاد سازی خرمشهر شروع شد. در نتیجه این عملیات، خرمشهر پس از ۵۷۶ روز اشغال، در ۳ خرداد ۱۳۶۱ آزاد شد. در جریان این عملیات هزاران سرباز عراقی کشته، زخمی و اسیر شدند. خبر این پیروزی شیرین با بیانیه‌ای از سوی امام خمینی با جمله آغازین " خرمشهر را خدا آزاد کرد" در رادیو پخش شد.

قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل در ٢۹ تیر ۱۳۶۶، با هدف پایان دادن به جنگ ایران و عراق قطعنامه‌ای صادر کرد.
مفاد این قطعنامه به شرح زیر است:
۱. خواستار آن است که به عنوان یک قدم اولیه جهت حل و فصل مناقشه از راه مذاکره، ایران و عراق یک آتش بس فوری را رعایت کرده، به تمامی عملیات‌های نظامی در زمین، دریا و هوا خاتمه داده و تمامی نیروهای خود را بدون درنگ به مرزهای شناخته شده بین‌المللی بازگردانند.
۲. از دبیرکل درخواست می‌کند که یک تیم ناظر ملل متحد را برای بررسی، تأیید و نظارت بر آتش بس و عقب نشینی نیروها اعزام نماید و همچنین از دبیرکل درخواست می‌نماید با مشورت طرفین درگیر، تدابیر لازم را اتخاذ نموده، گزارش آن را به شورای امنیت ارائه نماید.
۳. مصرانه می‌خواهد اسرای جنگی آزاد شده و پس از قطع مخاصمات فعال کنونی، بر اساس کنوانسیون سوم ژنو ۱۲ اوت ۱۹۴۹، بدون تأخیر به کشور خود بازگردانده شوند.
۴. از ایران و عراق می‌خواهد با دبیرکل در اجرای این قطعنامه و در تلاش‌های میانجی گرانه برای حصول یک راه حل جامع، عادلانه و شرافتمندانه مورد قبول دو طرف در خصوص تمام موضوعات موجود، منطبق با اصول مندرج در منشور ملل متحد، همکاری نمایند.
۵. از تمامی کشورهای دیگر می‌خواهد که حداکثر خویشتنداری را مبذول دارند و از هر گونه اقدامی که می‌تواند منجر به تشدید و گسترش بیشتر منازعه گردد، احتراز کنند و بدین ترتیب اجرای قطعنامه حاضر را تسهیل نمایند.
۶. از دبیرکل درخواست می‌نماید که با مشورت با ایران و عراق، مسأله تفویض اختیار به یک هیأت بی طرف برای تحقیق راجع به مسؤولیت منازعه را بررسی نموده و در اسرع وقت به شورای امنیت گزارش دهد.
۷. ابعاد خسارات وارده در خلال منازعه و نیاز به تلاش‌های بازسازی با کمک‌های مناسب بین‌المللی، پس از خاتمه درگیری تصدیق می‌گردد و در این خصوص از دبیرکل درخواست می‌کند که یک هیأت کارشناسان را برای مطالعه موضوع بازسازی و گزارش به شورای امنیت تعیین نمایند.
۸. همچنین از دبیر کل درخواست می‌کند که با مشورت با ایران و عراق و دیگر کشورهای منطقه، راه‌های افزایش امنیت و ثبات منطقه را مورد مداقه قرار دهد.
۹. از دبیرکل درخواست می‌کند که شورای امنیت را در مورد اجرای این قطعنامه مطلع نماید.
۱۰. مصمم است برای بررسی اقدامات بیشتر جهت رعایت و اجرای این قطعنامه در صورت ضرورت جلسات دیگری مجدداً تشکیل دهد.
عراق همان اوایل صدور قطعنامه، آن را پذیرفت ولی ایران یکسال بعد و با تفسیر پذیرش این قطعنامه به عنوان "نوشیدن جام زهر" از سوی امام خمینی، آن را پذیرفت.

پایان جنگ تحمیلی ایران و عراق

با وجود اینکه قطعنامه ۵۹۸ به معنای آتش بس بود، کشور عراق به حملات خود ادامه داد و در نهایت در ۲۹ مرداد ۱۳۶۷، جنگ تحمیلی به پایان رسید.

سخنرانی هفته دفاع مقدس

سید علی خامنه ای، مقام معظم رهبری ایران، صبح روز ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، در یک ارتباط زنده از صدا و سیمای ایران برای مردم در خصوص ارزش‌های دفاع مقدس سخنرانی کرد.

برنامه‌های هفته دفاع مقدس

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در شعبه‌های استانی خود هر سال در این هفته برنامه‌های مختلفی دارند. نمایشگاه‌های مختلف با محوریت دفاع مقدس و رزمایش‌های نمادین از عملیات‌های مختلف دفاع مقدس از برنامه‌های مشترکی است که در اکثر شهرهای کشور برگزار می‌شود.

شهدای دفاع مقدس

تعداد شهدای هشت سال دفاع مقدس ۱۹۶۸۳۷ نفر بر آورد شده است و استان اصفهان با حدود ۲۲ هزار نفر شهید در جنگ تحمیلی، بیشترین آمار را دارد.

کد خبر 445532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.