فرش دستباف، فرصت اصلی کارآفرینی در استان اصفهان

رئیس مرکز ملی فرش ایران، گفت: فرش دستباف اصفهان هر روز خواهان بیش‌تری پیدا کرده و باوجود ۵۰۰ هزار نفر بافنده در این استان معتقدم اگر قرار است در حوزه کارآفرینی در اصفهان اتفاقی رقم بخورد، تنها در حوزه فرش محقق خواهد شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، فرحناز رافع در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان، با بیان اینکه زنجیره تأمین مواد اولیه فرش دستباف ۴۰ سال است به فراموشی سپرده شده، اظهار کرد: درحالی‌که کاشان تنها توزیع‌کننده ابریشم کشور است، وارد کردن ابریشم منطقی نیست.

وی افزود: در شرایطی که ۲۰ درصد بودجه سامانه کارا (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) متعلق به فرش دستباف است امیدواریم تا پایان سال بخش عمده‌ای از این تسهیلات را در حوزه فرش دستباف و صنایع جانبی به‌ویژه زنجیره ارزش فرش دستباف استفاده کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران آمادگی این مرکز برای استانداردسازی و توسعه کارگاه‌ها در حوزه تولید مواد اولیه و رنگرزی خبر داد و تصریح کرد: استان اصفهان بستر بسیار مناسبی برای کارگاه‌های صنعتی و سنتی داشته و ما از تسهیلات فنی اعتباری برای تولید و فرآوری ابریشم استفاده خواهیم کرد.

وی در خصوص بیمه قالی‌بافان نیز گفت: با هماهنگی با صندوق عشایر تمامی قالی‌بافان استان به مدت یک سال مشمول بیمه رایگان عشایری خواهند شد و از سوی دیگر، با انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان تأمین اجتماعی به دنبال تبدیل کردن این بیمه هستیم.

اتمام ذخایر استراتژیک واحدهای تولیدی هشداری جدی است

همچنین در این جلسه مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان با تأکید بر لزوم تسهیل فعالیت‌های اقتصادی در شرایط سخت فعلی، اظهار کرد: در شرایطی که ذخایر استراتژیک واحدهای تولیدی به اتمام رسیده و آمار تولید از روند مطلوب خارج شده است، در صورت عدم اتخاذ سازوکار درست در این زمینه در چند ماه آینده، شاهد خبرهای ناخوشایندی در حوزه تولید و تأمین کالاهای بازار خواهیم بود.

وی افزود: صدور رأی هیأت عالی دیوان عدالت اداری در خصوص اصلاحیه نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت و نامه دادستان کل کشور به وزیر اقتصاد در خصوص تأکید بر رعایت انصاف و رفتار مناسب با مؤدیان مالیاتی در مسیر گذار از اقتصاد نفتی، از اقدامات مثبت هفته‌های گذشته توسط دستگاه‌های اجرایی کشور و موجب کاهش نگرانی‌های اهالی کسب‌وکار بوده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان گفت: اجرای رویه جدید صدور کارت‌های بازرگانی به‌صورت پایلوت در چند استان و سپس اجرا در کل کشور و همچنین، پیگیری مشکلات این حوزه توسط مجلس شورای اسلامی ضروری است.

گلشیرازی افزود: صف طولانی تخصیص ارز یکی از مشکلات جدی فعالان اقتصادی است و با وجود رسیدن کالاها به گمرک، این صف‌های طولانی مانع ترخیص کالا شده است.

وی اضافه کرد: منطق بانک مرکزی در خصوص ممنوعیت واردات بدون انتقال ارز حاصل، در راستای قطع تسلسل قاچاق ارز به‌شرط عدم اختلال در روند فعالیت واحدهای تولیدی و همچنین سرویس‌دهی منظم به آنها در رابطه با ارائه کد تخصیص، منطقی است.

کد خبر 445487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.