ظرفیت‌های تحقیقاتی زیستی به صنعت تزریق شد

پایه شکل‌گیری الفبای پژوهش و تحقیق مدارس است و انتهای آن به مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها ختم می‌شود؛ یک حلقه به هم پیوسته‌ای که اگر درست در هم چفت شود می‌تواند یک چرخه کاملی از فناوری را ایجاد کند.

به گزارش ایمنا، سال‌ها است که در رویدادهای فناورانه بر اتصال حلقه پژوهش به صنعت تاکید می‌شود؛ اتصالی که از مدارس آغاز می‌شود و به صنعت می‌رسد. قرار است در زیست‌بوم تازه شکل گرفته فناوری و نوآوری هم این چفت و بست‌ها محکم‌تر شود؛ اتصالی ناگسستنی از دانش و صنعت؛ چرخه‌ای معنادار که به داشتن صنعتی خلاق و مؤثر می‌رسد.

سرریز نیروی دانشی کشور به صنایع اتفاقی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سال‌ها به دنبال آن است. خلاقیت نیروی انسانی که اساس شکل‌گیری یک نظام درست از علم و صنعت است.

بر همین اساس هم تفکر خلاق معیار نیروی دانش قرار گرفت و استفاده از این توان ایرانی به هدفی همه‌گیر در مجموعه‌های دولتی و خصوصی بدل شد. صنعت زیست‌فناوری یکی از صنایع همیشه کاربردی است که با افزایش جمعیت، تغییر جنس بیماری‌ها، تغییر سبک زندگی، تغییر ماهیت نیازهای بشر، تخریب کره زمین و غیره اهمیت آن بیشتر بروز کرده است.

صنعتی که در تلاش است با رخنه کردن در ذات طبیعت، به داد زمین و بشر برسد؛ این صنعت زیستی در تلاش برای دور کردن خطرات زیست‌محیطی و سلامتی از انسان و طبیعت است. این صنعت کهن اما نو شده در روزهای شیوع کرونا توانست بخشی از نیازهای دارویی مردم را تامین کند. همین یک مورد بس است تا ضرورت توسعه این علم در دنیا برای همه مسجل شود.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا با کمک مجموعه‌های دولتی و خصوصی این علم نافع را در کشور توسعه و به صنایع مختلف تزریق کند.

تقویت دانش‌بنیان‌ها

صنعت غذا، دارو، درمان و سلول‌های بنیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم نافع این صنعت کاربردی هستند. معاونت علمی و فناوری هم با تقویت دانش‌بنیان‌های این حوزه در تلاش است تا زیست‌بوم آن را تکمیل و به صنایع مختلف تزریق کند.

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این‌باره گفت: تمام ظرفیت تحقیقاتی را که در ستاد به آن‌ها رسیده‌ایم، متناسب با نیازهای صنعتی کشور تعریف می‌کنیم. وظیفه ما به عنوان یک نهاد راهبر در این حوزه تقویت ظرفیت پژوهشی صنعت است؛ این کار را هم با حمایت از توان پژوهشی انجام می‌دهیم.

او همچنین بیان کرد: ما در ایران توان دانشی و تحقیقاتی بزرگ و توانمندی داریم که از سال‌های ابتدایی آموزش شکل می‌گیرد؛ بنابراین وظیفه ما است که این توان را تقویت و به اقتصاد و صنعت کشور پیوند بزنیم.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: وظیفه ستاد نهادینه کردن دانش است تا از صنعت عقب نماند و وابستگی کمتر شود. همچنین ستاد رویدادهایی را برگزار می‌کند تا مشکل صنعت در آن مطرح و برای آن راه حل‌هایی در نظر گرفته شود.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کد خبر 445486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.