تجلیلی برای ۴۰ سالگی حماسه دفاع

آیین تجلیل و تکریم از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس با سخنرانی رهبر معظم انقلاب به صورت ویدیو کنفرانس در تمام استان‌ها به صورت هم‌زمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «موزه‌های» دفاع مقدس سراسر کشور امروز مهمان قدم‌هایی بودند که روزی در راه‌های خاکی و پر مین قدم برداشتند تا بعد از ۴۰ سال تبدیل به قهرمانان نسل آینده شوند. موزه‌ای از رشادت، مردانگی‌، ایثار و مهم‌تر از آنها عشق؛ عشق به اسلام، وطن و یک عقیده که برای آن به خیابان‌ها آمده بودند و با مشت‌های گره کرده، انقلاب را به سرانجام رساندند.

حالا در حالی که پایه‌های انقلاب هنوز تثبیت نشده و نیروهای مسلح در آمادگی کامل نیستند، دشمن خارجی برخواسته تا با جنگ این عقیده را از بین ببرد. یک طرف تمام دنیا و در طرفی «ملت ایران»، ملتی که با همدلی و اتحاد راه پیروزی را یافت. ۴۰ سال از آن روز گذشت، ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ راه طولانی و پرفراز و نشیبی است که ملت ایران طی کرد.

ایرانِ امروز یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس دارد که از آن‌ها تجلیل و تکریم شد و حتی در شرایط شیوع ویروس کرونا نیز تمام مسئولان و مردم دست در دست هم دادند تا در سالروز آغاز جنگ این مراسم برگزار شود. مراسمی که همزمان در سرتاسر شهرهای ایران با حضور مسئولان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و مقام معظم رهبری در آن سخنرانی کردند.

رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات خود عظمت میدان را تعریف دفاع مقدس دانستند و در بخش دیگری فرمودند: "دفاع مقدس یکی از عقلانی‌ترین حوادث ملت ایران بود، بعضی‌ها با استناد به یک خطای یک جمعی، مجموعه دفاع مقدس را متهم می‌کنند به بی‌تدبیری. مطلقاً این طوری نیست. دفاع مقدس از اول کار، نشان دهنده عقلانیت در این عرصه بود. آن روز ارتش یک سازمان سنتی جا افتاده موجود در کشور بود و سپاه یک عنصر جوان تازه به میدان آمده انقلابی؛ اینها باید با هم کار کنند و این آسان نبود. خیلی کار بزرگی بود از این عاقلانه‌تر و مدبرانه‌تر چه کاری می‌شود پیدا کرد. بعد انتخاب تاکتیک‌های ابتکاری و شجاعانه که این تاکتیک‌ها واقعاً فوق‌العاده بود".

ایشان به همت و رشادت‌هایی که در پشت جبهه و خط مقدم بود هم اشاره کردند و گفتند: "این مدل ابتکاری از حضور مردم در دفاع مقدس همیشه می‌تواند مطرح باشد. امروز هم می‌توانیم ما اگر همت بکنیم با نگاه درست به مردم و مسائل نگاه بکنیم می‌توانیم از این مدل استفاده بکنیم. البته بحث جنگ یک بحث است، بحث اقتصاد یک بحث دیگری است. صاحبان فکر و اندیشه می‌توانند به این به چشم یک ابزار اقتدار ملی نگاه کنند. آن وقت نقش پشت جبهه به قدر جبهه اهمیت پیدا می‌کرد در این مدل چون همه که نمی‌توانند تفنگ دست بگیرند؛ بعضی‌ها پشت جبهه می‌تواند نقش بیافرینند. از کمک‌های مالی تا رسیدگی به مجروحان تا بدرقه باشکوه شهیدان؛ بنده بارها گفتم اگر از شهدا یک چنین تکریم و احترامی نمی‌شد شوق شهادت این چنین نمی‌شد. یکی از موارد افتخارآمیز پشت جبهه، همین ماندن مردم اهالی شهرها بود. در شهر ماندند با اینکه شهر محل تهاجم شدید پیوسته دشمن بود. "

دفاع مقدس ۴۰ ساله شد، هشت سالی که درس بزرگی برای تاریخ ایران بود. درسی که بیش از پیش در آن همدلی و اتحاد موج می‌زند، اتحادی که ایران اسلامی تثبیت نشده آن روز را به پیروزی در یک جنگ ناخواسته هدایت کرد شاید نیاز امروز جامعه هم باشد.

کد خبر 445465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.