سال‌های جنگ صحنه حضور نخبگان بود/ روحیه وحدت‌آفرین دفاع مقدس احیا شود

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: باید درنظر گرفت که در سال‌های دفاع مقدس در چه نقطه بودیم و اکنون کجا ایستاده‌ایم و با این پیشینه و با تجدیدنظر در برخی شیوه‌ها و روش‌ها، افق‌های جدید امید و اعتماد عمومی را دوباره احیا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حیدری در یکصد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: ۴۰ سال پیش مانند بعدازظهر امروزی دشمن بعثی به حریم کشور، فرودگاه‌ها و مراکز خاص تعرض کرد.

وی افزود: عراق درحالی با نیروهای پیاده‌نظام خود جنگ را آغاز کرد که هدفش تصرف چند کیلومتر خاک کشور نبود و اذعان می‌کرد با هدف سرنگونی نظام، جداسازی خوزستان و رسیدن به تهران وارد جنگ شده است با این حال نیروهای عراق یک ماه پشت دروازه‌های خرمشهر ماندند و این شهر تنها به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها و نرسیدن تجهیزات سقوط کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ضمن گرامیداشت خاطره ۳۰۰ هزار شهید دفاع مقدس و قدردانی از همه مجاهدانی که در جنگ هشت ساله با رژیم بعث حضور داشتند، تصریح کرد: دفاع مقدس صحنه رویارویی جوانمردی و فتوت از یکسو و قساوت و خونریزی از سوی دیگر بود؛ رفتار ایران با اسرای عراقی با آنچه عراقی‌ها با آزادگان ایران کردند قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: زدن شهرهای ایران مانند دزفول، اندیمشک و گیلانغرب با موشک زمانی رخ داد که عراق در جبهه نظامی شکست خورد و به کشتار مردم غیرنظامی روی آورد اما در مقابل یکی از خلبان‌های ایرانی که مأموریت تخریب یک پل در عراق را بر عهده داشت، زمانی که می‌بیند یک خودروی غیرنظامی روی آن در حال عبور است، منتظر می‌ماند تا وقتی پل خلوت شد و خودرویی روی آن نبود، مأموریت را انجام دهد.

حیدری خاطرنشان کرد: این اندیشه و فرهنگ که در سال‌های دفاع مقدس جاری بود، می‌تواند در اختیار تمام جوامع و نهضت‌های آزادی بخش وعدالتخواه قرار گیرد زیرا به گفته امام خمینی (ره) دفاع مقدس یک دانشگاه بود و نقش آفرینی ارتش، سپاه و نیروهای مردمی در سال‌های دفاع مقدس بین ارتش‌های دنیا منحصربفرد است.

وی با گرامیداشت یاد شهدای حماسه هویزه، افزود: بسیاری از رزمندگانی که در این عملیات شهید شدند مانند شهید علم‌‎الهدی از جامعه نخبه کشور بودند؛ سال‌های جنگ دانشجویان زیادی که خارج از کشور تحصیل می‌کردند، تحصیلات را رها کرده و با آنکه برای ماندن توجیه داشتند، دفاع از کشور و انقلاب را در اولویت قرار دادند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: باید در این خصوص واکاوی شود و درنظر گرفت که در چه نقطه بودیم و اکنون کجا ایستاده‌ایم و با این پیشینه و با تجدیدنظر در برخی شیوه‌ها و روش‌ها، افق‌های جدید امید و اعتماد عمومی را دوباره احیا کنیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های جنگ برای مدیریت کشور و نظام، جریان سیاسی افراد مهم نبوده و افراد از گرایش‌های مختلف در جبهه‌ها حضور داشتند، اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس مرز و دشمن مشخص بود اما اکنون اگر قبول کنیم در میدان جنگ هستیم، شیوه آن تغییر کرده و باید با همان انسجام و وحدت و پرهیز از نگاه‌های وحدت‌شکنانه بتوانیم در انجام اقدامات عمل کنیم.

حیدری غالب اعضای شورای شهر مشهد را از جامعه ایثارگری کشور معرفی کرد وکارآمدی، رضایتمندی و امیدآفرینی را بسیار مهم و از اصول اساسی شورای پنجم دانست.

وی ادامه داد: شهدای دفاع مقدس برای حفط پیام "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی" جان خود را دادند و اکنون نیز باید مانند دوران دفاع مقدس ایستادگی کنیم زیرا اگر شرایط کنونی سخت‌تر از دوران جنگ نباشد، کمتر نبوده و در این راه نیاز به همراهی و تعامل دستگاه‌های مختلف داریم.

کد خبر 445457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.