مطهرنیا: آمریکا توانایی اعمال تحریم ها را دارد

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به قدرت تاثیر آمریکا در اقتصاد بین الملل در حوزه سیاسی، امنیتی و نظامی و توانمندی آمریکا برای اعمال تحریم‌های ثانویه و فشار بر طرف‌های مقابل این امکان وجود دارد.

مهدی مطهرنیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، پیرامون فعال سازی یک‌جانبه مکانیسم ماشه علیه ایران از سوی آمریکا، اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا در پذیرش بازگشت مکانیسم ماشه با چالش‌های جدی روبرو است، که این چالش‌ها از قبل قابل پیش بینی بوده است، ایالات متحده آمریکا به اتحادیه اروپا به عنوان متحدی استراتژیک نمی‌نگرد، بلکه او را رقیب استراتژیک می‌داند؛ در نتیجه اکنون رقابت، بر همکاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا پیشی گرفته است.

وی ادامه داد: همکاری صد در صد اروپا با آمریکا از نوع مشارکت خودخواسته بسیار بعید است، اما با توجه به قدرت تاثیر آمریکا در اقتصاد بین الملل در حوزه سیاسی، امنیتی و نظامی و توانمندی آمریکا برای اعمال تحریم‌های ثانویه و فشار بر طرف‌های مقابل این امکان وجود دارد. زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، همه با او مخالف بودند؛ این بار نیز مخالفت خود را اعلام می‌کنند، اما در عمل آمریکا توانایی اعمال تحریم‌ها را دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: با بازگشت تحریم‌ها، بازار اقتصاد ایران به وضعیت بدی دچار شد. ارزش پول ایران نسبت به سال گذشته یک دوم شده است، بازار بورس رو به افت بوده و به طور کلی همه شاخص‌های اقتصادی وضعیتی بحرانی دارند. در داخل کشور طبقات متوسط در حال ریزش و طبقات پایین تحت فشار بسیار بالای اقتصادی، سیاسی، روانی و بحران کرونا هستند. همین موضوع زمینه ساز بروز رفتارهای خشونت‌آمیز است و اثر تحریم‌ها را افزایش می‌دهد.

مطهرنیا امکان همکاری دیگر کشورها با ایران را بسیار کم دانست و خاطرنشان کرد: سیاست‌هایی که ایالات متحده آمریکا در دو دهه اخیر داشته، مؤلفه‌های تأثیرگذار بر همکاری ایران و کشورهای دیگر را تضعیف کرده و و ایران در محاصره تنگاتنگ سیاسی، اقتصادی و امنیتی قرار دارد.

کد خبر 445437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.