اداره شهر بدون درآمدهای میلیاردی!

وجود طرح‌های عمرانی و اقتصادی نیمه‌تمام یکی از موانع خدمت‌رسانی مناسب به شهروندان و پیشرفت شهر است، اما گاه تعداد و قدمت این طرح‌ها به حکایتی دردناک و دنباله‌دار تبدیل می‌شود که تا سال‌ها به سنگ پیش پای توسعه شهری تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گذشته نه چندان دور، بسیاری از طرح‌ها بدون انجام مطالعات لازم و صرفاً بر اساس برخی ملاحظات، کلنگ‌زنی و اجرا می‌شد، اما به مرور شرایطی فراهم شد که سیاست‌گذاران و مجریان امور و از آن میان مدیران شهری را به فکر انداخت که طرح‌ها و پروژه‌ها را بر اساس نیاز شهروندان، منابع مالی موجود و آمایش‌های سرزمینی اجرا کنند. اما فراگیر شدن این سیاست اجرایی و تبدیل آن به فرهنگی غالب در بین مدیران کشور، مانند بسیاری امور دیگر درگیر چالش‌هایی چون بروکراسی نفس‌گیر اداری، تغییر متناوب و سیاسی مدیران، نبود منابع مالی و نیروی انسانی متخصص و ناهماهنگی بین دستگاه‌های مجری و سیاست‌گذار، شد. برآیند چنین فرایندی انباشته شدن مجموعه‌ای فراوان از پروژه‌های عمرانی و طرح‌ها در مناطق مختلف، بویژه در شهرها است.

معضل طرح‌های نیمه‌تمام شهری که گاه در طول سال‌ها تنها کارایی آن تبدیل شدن به ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ورود به شوراهای شهر بوده است، به بیماری فراگیری تبدیل شده که بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک از جمله شهر مبارکه را گرفتار کرده است.

در مبارکه چند طرح عمرانی نیمه‌تمام وجود دارد که با وجود شتاب اولیه، این روزها مهر رکود آن عمری به درازای پنج تا ۱۰ سال دارد؛ طرح‌هایی که حالا اتمام آن‌ها جزو مطالبات اصلی شهروندان است.

چالش کاهش درآمدهای شهری

حجت‌الله بهشتی‌نژاد، معاونی عمران شهردار مبارکه در خصوص وضعیت پروژه‌های عمرانی این شهر می‌گوید: با توجه به افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدهای شهرداری، تعریف پروژه‌های عمرانی شهری دچار مشکل شد، اما باوجود تمام موانع تلاش کردیم تا رضایت‌مندی نسبی بین شهروندان ایجاد شود و توانستیم با منابع درآمدی موجود در این زمینه نسبتاً موفق عمل کنیم.

او معتقد است: اگر از یک‌سو با مدیریت شهری همکاری می‌شد و شهرداری هم در پرداخت هزینه‌های جاری دچار مشکل نبود قطعاً با ظرفیت‌هایی که در مجموعه شهرداری وجود دارد با تعامل خوب با شهروندان و جلب اعتماد آنان، موفق‌تر عمل می‌کردیم.

معاون عمرانی شهردار مبارکه محدودیت‌های مالی را عامل ناکامی در ارائه خدمات مناسب می‌داند و تاکید می‌کند: البته شهرداری بیش از بضاعت خود تلاش کرد و پروژه‌های خوبی تعریف و اجرا کرده است.

پیمانکاران در دوران بی‌پولی همکاری کردند

بهشتی‌نژاد با قدردانی از همکاری پیمانکاران با شهرداری برای گذر از شرایط کنونی، عنوان می‌کند: در سالیان گذشته بیشتر پیمانکارانی که با مجموعه شهرداری کار کرده بودند، مطالبات زیادی داشتند، اما با توجه به اینکه از پیمانکاران بومی شهر بودند، تعامل خوبی با مدیریت شهری داشتند و همین موضوع باعث شد پروژه‌های پیش‌بینی شده به بهره‌برداری برسد.

او اظهار امیدواری می‌کند: امسال که سال جهش تولید است، پروژه‌های پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد و شیرینی اجرایی شدن آن‌ها، لبخند رضایت را بر لبان شهروندان بنشاند.

اما در شرایطی که از درآمدهای میلیاردی دوره‌های قبل شهرداری مبارکه خبری نیست، مهم‌ترین اولویت‌های عمرانی این شهرداری در سال جاری چیست؟

این سوال را از معاون عمرانی شهردار مبارکه پرسیدیم و او پاسخ داد: زیرگذر قهنویه در سالیان گذشته چندین تصادف منجر به فوت داشت، جمع‌بندی جلسات متعدد برای حذف این نقطه حادثه‌خیز که در لیست استان قرارگرفته بود، این بود که با توجه به عبور ریل راه‌آهن و جاده اختصاصی فولاد، امکان اصلاح این نقطه با توجه به وضعیت مالی وجود ندارد، از طرفی این مسیر تنها دسترسی کامیون‌ها برای وارد شدن به جاده اختصاصی فولاد از سمت پایانه، است. با مطالعاتی که انجام شد مسیر دسترسی خودروها از سمت پایانه به سمت جاده اختصاصی فولاد بصورت اجرای تقاطع غیر هم‌سطح حدفاصل میدان امیرکبیر و پارک شهید زینلی تعریف شد.

بهشتی‌نژاد ادامه می‌دهد: در فاز اول با توجه به مشکلات تردد کامیون‌ها از پایانه باربری به سمت فولاد و حادثه‌خیز بودن محل با تعاملات انجام شده، مجتمع فولاد مبارکه متعهد به پرداخت ۴۰ میلیارد ریال جهت اجرای پروژه شد؛ انتخاب مشاور توسط شرکت فولاد جهت تهیه نقشه‌های اجرایی و برآورد پروژه انجام شد و در حال حاضر به توجه به افزایش قیمت‌ها برگزاری مجدد مناقصه جهت فاز اول شامل اجرای پل‌ها و احداث جاده دسترسی در دستور کار قرار دارد.

شهرک خیام چه زمانی آماده می‌شود؟

معاون عمرانی شهردار مبارکه با اشاره به پروژه شهرک صنایع کارگاهی خیام، خاطرنشان می‌کند: ازجمله مشکلاتی که شهر مبارکه از سالیان گذشته درگیر آن بوده، شهرک مشاغل کارگاهی بود؛ با توجه به اینکه سال جدید سال به عنوان جهش تولید نام‌گذاری شده، شهرداری در برنامه‌ریزی سالانه خود، اجرای زیرسازی و تحویل زمین‌های شهرک را جهت احداث کارگاه‌ها پیش‌بینی کرده است.

بهشتی‌نژاد اضافه می‌کند: از ابتدای سال جاری با انتخاب پیمانکار زیرسازی صنف درودگران، مصالح‌فروشان و جوشکاران آغاز شده و تحویل پلاک‌های صنف درود گران در حال انجام است؛ تحویل پلاک سایر اصناف نیز در صورتی که بدهی نداشته باشند در دستور کار قرار دارد.

او می‌گوید: برای اجرای فاز اول پروژه که شامل اجرای معابر شهرک و هدایت دفع آب‌های سطحی است بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی‌شده است؛ شهرداری قصد دارد برای تأمین اعتبار پروژه نسبت به فروش زمین‌های شهرک از طریق مزایده اقدام کند تا بتواند نسبت به اجرای معابر و تحویل زمین به متقاضیان اقدام و اصناف نیز نسبت به احداث کارگاه در این شهرک ترغیب شوند.

معاون عمرانی شهردار مبارکه یادآور می‌شود: پروژه شهرک مشاغل کارگاهی خیام در زمینی به مساحتی ۶۷۵ هزار مترمربع با بیش از ۸۲۰ غرفه شامل صنوف صنایع فلزی، صنایع چوبی، آهن فروشان، تعمیرکاران خودروهای سنگین، قراضه فروش‌ها، صنایع رنگ و لوازم ساختمانی با هدف ساماندهی مشاغل شهری، صیانت از حقوق شهروندان، ایجاد فضای شهری آرام و ایمن و رونق اقتصادی در اولین سال دوره پنجم شورای اسلامی شهر مبارکه بعد از ۲۲ سال وقفه آغاز شد و تاکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بهشتی‌نژاد از لکه‌گیری و آسفالت معابر را مهم‌ترین درخواست شهروندان این شهر می‌داند و می‌گوید: امسال دو میلیارد تومان برای لکه‌گیری معابر پیش‌بینی شده است؛ لکه‌گیری معابر اصلی از جمله بلوار سردار شهید ربیعی، محلات درچه، اسماعیل ترخان و قلعه و بخشی از محلات سرارود و دهنو به اتمام رسیده و سایر محلات نیز در دستور کار قرار دارد.

بازسازی آمفی‌تئاتر شهر

او با بیان اینکه یکی از پروژه‌های پیش‌بینی‌شده برای امسال تکمیل بازسازی سالن آمفی‌تئاتر مجموعه فرهنگی غدیر است، عنوان می‌کند: با توجه به نیاز شهر به سالن چندمنظوره، شهرداری در سالیان گذشته برنامه‌ریزی کرد تا مجموعه از حالت تک منظوره به چندمنظوره تبدیل شود، در این راستا تغییر نقشه‌ها و بهبود وضعیت فعلی مجموعه اعم از سن و قرارگیری تجهیزات در دستور کار قرار گرفت، البته اقدامات مثبتی نیز در طول سال گذشته برای این مجموعه انجام شد و با اجرای تأسیسات آن و تکمیل اقدامات مربوط به ابنیه که در سال جاری مدنظر قرارگرفته، این سالن چندمنظوره به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون عمرانی شهردار مبارکه می‌گوید: پیاده‌روسازی و زیباسازی معابر سطح شهر هم در سال جاری در دستور کار قرار دارد، در این راستا شش میلیارد ریال اعتبار در بودجه پیش‌بینی‌شده است.

بهشتی‌نژاد در این خصوص تصریح می‌کند: پیاده‌روسازی خیابان امام خمینی (ره) در حال حاضر توسط واحد امانی شهرداری در حال اجرا است و بلوار آزادگان نیز که نیاز به تسهیل تردد عابر پیاده و زیباسازی دارد در دستور کار قرارگرفته است؛ همچنین در صورت تأمین اعتبار عملیات پیاده‌روسازی خیابان شهدای جعفرزاده نیز اجرایی خواهد شد.

افزایش امکانات ورزشی شهروندان

او با بیان اینکه امسال احداث زمین‌های ورزشی و چمن مصنوعی در چندین محله پیش‌بینی‌شده است، خاطرنشان می‌کند: این پروژه‌ها در صورت تأمین اعتبار اجرا می‌شود؛ در محله سرارود که زیرسازی و جدول‌گذاری آن انجام شده و اقدامات لازم برای خرید چمن و نصب لوله و فنس در حال انجام است، ساکنان محلات محمدیه، اسماعیل‌ترخان و دهنو نیز درخواست‌هایی برای احداث زمین چمن مصنوعی داشته‌اند، با این‌حال در محله محمدیه زمین آزادسازی شده وجود نداشت و در محله دهنو هم زمین مناسب نبود، اما با توجه به نظر مجموعه قسمتی از پارکینگ پارک هشت‌بهشت برای این منظور در نظر گرفته‌شده است.

معاون عمرانی شهردار مبارکه با بیان اینکه در محله اسماعیل‌ترخان مکانی بعد از آرامستان برای احداث زمین چمن پیش‌بینی‌شده است، تاکید می‌کند: هزینه اجرای یک زمین چمن مصنوعی در حال حاضر حدود پنج میلیارد ریال است.

بهشتی‌نژاد با بیان اینکه شهرداری مبارکه در سالیان گذشته نسبت به آزادسازی بخشی از فاز یک میدان پیامبر اعظم جهت احداث مرکز فرهنگی مذهبی شهر اقدام کرده است، خاطرنشان‌می‌کند: در این راستا بخشی از اسکلت بتنی حسینیه مرکزی اجرایی شده است، در حال حاضر جهت بهره‌برداری از مجموعه مذکور نیاز به ایجاد راه دسترسی و احداث اسکلت ضلع شمالی حسینیه است که با پیگیری مسئولین شهرستان و هیئت امنای حسینیه در صورت تأمین اعتبار توسط شرکت فولاد مبارکه ادامه این پروژه مهم فرهنگی عملیاتی خواهد شد.

او با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های پیش‌بینی‌شده برای امسال اجرای ادامه بلوار سردار شهید بابایی واقع در حدفاصل میدان حافظ تا کوچه شهید ایران پور به‌طور حدود ۴۰۰ متر است، می‌گوید: اجرای این پروژه تسهیل تردد در این نقطه و کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر را در پی خواهد داشت؛ بخش عمده‌ای از رینگ شرق از میدان مادر تا نیکبخت تا نصیرآباد اجراشده است، مصوبات این پروژه اخذ و آزادسازی آن در دستور کار قرارگرفته است و در صورت تکمیل آزادسازی، زیرسازی و آسفالت این پروژه آغاز می‌شود.

معاون عمرانی شهردار مبارکه می‌گوید: برای اجرای پروژه‌های ترافیکی در سال جاری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

کد خبر 445424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.