آخرین وضعیت اصلاح ساختار شهرداری تهران

لایحه بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران سرانجام پس از تأخیرهای پی در پی، سوم دی‌ماه سال گذشته به شورای شهر تهران ارسال شد اما هنوز بررسی آن در کمیسیون‌های شورای شهر تهران به نتیجه نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس پیشنهاد شهرداری تهران در لایحه بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی این نهاد، به منظور کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌ها، معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و توسعه منابع انسانی با هم ادغام شده و معاونتی با عنوان معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی ایجاد می‌شود.

همچنین در این لایحه آورده شده بود به دلیل تداخل اکثریت وظایف معاونت هماهنگی و امور مناطق با سایر معاونت‌های تخصصی شهرداری تهران، معاونت هماهنگی و امور مناطق و واحدهای عمومی و مدیریتی تحت نظارت آن از تشکیلات شهرداری تهران حذف شده و وظیفه پیگیری امور و هماهنگی شورای شهرداران در قالب دبیرخانه‌ای ذیل حوزه شهردار تعریف می‌شود.

با این حال طی ۹ ماه گذشته مفاد این لایحه در شورای شهر تهران تغییرات گسترده‌ای داشته و به جز پیشنهاد برای ادغام برخی موارد از سوی شهرداری، ادغام برخی از معاونت‌ها از سوی شورا نیز پیشنهاد شده و مطرح است. همچنین تشکیل یک معاونت جدید در حوزه اقتصادی نیز از سوی کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد شده است.

بر اساس پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه، معاونت فنی و عمران و حمل‌ونقل در هم ادغام می‌شوند. همچنین معاونت امور مناطق نیز حذف شده و زیر مجموعه دفتر شهردار قرار گرفته و سازمان نوسازی دوباره زیر مجموعه معاونت شهرسازی خواهد شد.

گفته می‌شود اعضای موافق و مخالف با تغییرات گسترده در لایحه اصلاح ساختار نزدیک به هم هستند.

اختلاف بر سر جزئیات اصلاح ساختار

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران درخصوص آخرین وضعیت لایحه اصلاح ساختار به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اصلاح ساختار در شهرداری تهران کاری پیچیده بوده و هر تصمیم در این حوزه بازتاب‌های زیادی  دارد بنابراین حساسیت‌های زیادی در بین اعضای شورای شهر تهران در خصوص اصلاح ساختار ایجاد شده است.

وی ادامه می‌دهد: در حالی که همه اعضا در کلیات اینکه ساختار شهرداری نیاز به اصلاح و چابک سازی دارد هم نظر هستند اما در جزئیات به نتیجه واحدی نمی‌رسند و نظر کمیسیون‌های مختلف با نظر کمیسیون برنامه و بودجه تفاوت‌هایی دارد.

به گفته هاشمی این لایحه همچنان در بین کمیسیون‌ها در حال رفت و آمد بوده و برای همین بررسی آن طولانی شده است.

لایحه با چهارچوب مدنظر شورا همخوانی ندارد

از سوی دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی از مخالفان جدی تغییرات کمیسیون برنامه و بودجه در لایحه اصلاح ساختار هستند.

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کمیسیون فرهنگی در دو نوبت لایحه پیشنهادی را به طور کلی رد کرده و دلایل مخالفت خود را هم به هیئت رئیسه انتقال داده است

او اضافه می‌کند: به‌نظرم لایحه‌ای که شهرداری در این رابطه به شورا داده به هیچ وجه با چهارچوب‌های اعلام شده از سوی شورا همخوانی ندارد و باید لایحه بازگردانده شده و از سوی شهرداری اصلاح شود.

کمیسیون حمل‌ونقل نظر واحدی ندارد

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران که به تازگی لایحه اصلاح ساختار در این کمیسیون بررسی شده در این خصوص به ایمنا می‌گوید: همه اعضای کمیسیون نگاه مشترکی نسبت به لایحه کنونی اصلاح ساختار ندارند و نظرات متفاوت است و نمی‌توان گفت کمیسیون عمران یک نگاه واحد به لایحه فعلی دارد.

او ادامه می‌دهد: معتقدم معاونت عمرانی و حمل و نقل باید ادغام شوند اما اینکه این اصلاح ساختار در سال پایانی با این وسعت انجام شود باید بازهم بررسی و ارزیابی شود؛ در حال حاضر این موضوع در کمیسیون‌ها در حال کارشناسی است و تصمیمی در خصوص آن نگرفته شده و نمی‌توان گفت کلیت شورا نیز نسبت به آن نگاه مثبت یا منفی دارد و تعداد موافقان و مخالفان به آن نزدیک است.

کد خبر 445416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.