۱۲۰۰ فرصت شغلی در استان اصفهان ایجاد شد/بکارگیری ۵۴۰ مددجو در طرح‌های کاریابی

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان اصفهان گفت: امسال ۱۲۰۰ فرصت شغلی از طریق پرداخت تسهیلات ایجاد شده است، همچنین از طریق کاریابی‌ها نیز ۵۴۰ مورد نیروی امدادجو در قالب طرح‌های کاریابی در استان اصفهان مشغول به کار شده‌اند.

محمد رضا کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ایجاد اشتغال برای مددجویان، اظهار کرد: یکی از روش‌های ایجاد اشتغال، پرداخت تسهیلات مستقیم به مددجو یا فرزند وی است که بر اساس دستورالعمل‌های مشخص که از سازمان مرکزی به استان‌ها ابلاغ می‌شود، مبالغی به این افراد برای اشتغال زایی تعلق می‌گیرد، در مراکز کمیته امداد مشاوره شغلی، آموزش و معرفی افراد به بانک‌ها صورت می‌گیرد. منابع امداد از صندوق امداد ولایت تأمین می‌شود، علاوه بر این بانک‌های عامل در قالب بند ب تبصره ۱۶ هر سال اعتباراتی را در اختیار کمیته قرار می‌دهند و در نهایت برخی اعتبارات ما از صندوق توسعه ملی و اعتبارات اشتغال پایدار روستایی تأمین می‌شود. گفتنی‌است در برنامه عملیاتی امسال کمیته امداد استان، قرار است ۱۰ هزار شغل و ۱۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

وی در خصوص شیوه تعامل با کارفرمایان و کارآفرینان حرفه‌ای افزود: کاریابی‌ها نیروی کار را از کمیته امداد می‌گیرند و در قبال آن بسته‌های تشویقی یا تسهیلات دریافت می‌کنند یا حتی حق بیمه کارفرما به مدت ۲ سال از سوی امداد پرداخت می‌شود. کارفرماها در قبال هر نفر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال دریافت می‌کنند و هر کارفرما می‌تواند از یک نفر تا ۴۰ مددجو در صنعت خود پذیرش داشته باشد. در واقع تا سقف ۲ میلیارد تسهیلات به کارفرمایان اعطا می‌شود. البته شرط آن به کارگیری مددجویان امداد در آن فعالیت و بیمه شخص از سوی کارفرماست که باید تا ۳ سال تداوم داشته باشد.

ایجاد ۹۳۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان امداد استان در سال گذشته

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان اصفهان با بیان اینکه منابع تسهیلات تبصره ۱۶ یا همان منابع بانکی از مرداد ماه سال جاری ابلاغ شده است، افزود: تا این لحظه ۱۲۰۰ وام از منابع بانکی و امدادی پرداخت شده است. این یعنی ۱۲۰۰ فرصت شغلی از طریق پرداخت تسهیلات ایجاد شده است. همچنین از طریق کاریابی‌ها نیز ۵۴۰ مورد نیروی امدادجو در قالب طرح‌های کاریابی در استان اصفهان مشغول به کار شده‌اند.

وی با اشاره به طرح دیگری تحت عنوان راهبری شغلی، گفت: کمیته امداد از کارآفرینان حرفه‌ای که علاقمند به توسعه کسب و کار خود هستند استفاده کرده و به آنها نیروی کار معرفی می‌کند، بدین شکل عده‌ای از مددجویان که به روند بازار آشنایی ندارند و نمی‌توانند مواد اولیه تهیه کرده یا حتی بعد از طی مراحل مذکور توانایی فروش حداکثری کالای تولیدی‌شان را ندارند در کنار این راهبران شغلی یا کارآفرینان قرار گرفته تا در طی چندسال از تجارب آنها استفاده کرده و در فعالیت خود مستقل شوند. البته تسهیلاتی هم به مددجویان نیز تعلق می‌گیرد که با نظر راهبر شغلی انجام می‌شود.

کیانی در مقایسه فرصت‌های شغلی ایجاد شده سال گذشته با امسال، تصریح کرد: سال گذشته نه هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی از سوی کمیته امداد استان اصفهان ایجاد و بین ۳۱ استان کشور، رتبه سوم را کسب کردیم امسال هم قرار است فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد شود اما مطمئناً شرایط شیوع بیماری کرونا در فعالیت‌ها تأثیرگذار است.

وی تعامل با بانک‌ها را برای اعطای تسهیلات لازم دانست و افزود: با ۱۶ بانک دولتی و خصوصی همکاری داریم که اگر این بانک‌ها بتوانند شرایط مناسب‌تری را برای وام گیرندگان قرار دهند، قطعاً مسیر هموارتر خواهد شد. همچنین مقرر شده با اعتبار نزدیک به ۲۴۰ میلیارد تومان، تسهیلات تبصره ۱۶ اشتغال اعطا شود، ۳۱ میلیارد تومان نیز از طریق صندوق توسعه ملی که برای اشتغال روستایی بوده به مددجویان ساکن روستاها تعلق بگیرد و در آخر بخشی نیز از طریق صندوق کمیته امداد استان پرداخت شود تا شاهد اشتغال بیشتر مددجویان باشیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان اصفهان با اشاره به تأثیرات منفی شیوع کرونا، در برخی مشاغل، اضافه کرد: طرح‌هایی مانند حمل ونقل سرویس مدارس، تولید مواد غذایی و صنایع دستی که مددجویان در آنها فعالیت می‌کردند با شیوع ویروس کرونا با محدودیت‌هایی روبرو و تقریباً برخی از آنها راکد شدند. البته سعی می‌شود حمایت ویژه‌ای صورت بگیرد تا طرح‌های مذکور به طور کامل تعطیل نشوند.

وی در خصوص حوزه‌های اشتغال در کمیته امداد، گفت: کمیته امداد در همه زمینه‌ها و مشاغل خرد و خانگی فعالیت دارد در واقع هر فرصتی که بتوان برای اشتغال پایدار ایجاد کرد از افراد تحت پوشش حمایت می‌شود، علاوه بر مواردی که اشاره شد، طرح‌های کارفرمایی و کارآفرینی و یا طرح‌های دانش بنیان با حمایت مرکز و صندوق نوید تهران تا سقف ۵۰۰ میلیون تسهیلات دریافت می‌کنند.

پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی برای اشتغال مددجویان

کیانی در خصوص طرح‌های آموزشی کمیته امداد تصریح کرد: دوره‌های آموزشی در سه سطح مقدماتی، مهارتی و پایدار سازی برگزار می‌شود. سطح مقدماتی شامل ورود مددجو به چرخه حمایت است که با آموزش‌ها انگیزه لازم در مددجو ایجاد می‌شود. طرح مهارتی مربوط به حرفه‌ای است که مددجو قصد ورود به آن را دارد و آنها باید آموزش‌های لازم را فرا بگیرند که ممکن است از ۳ ماه تا یکسال طول بکشد و کمیته امداد با اعطای تسهیلات طرح را حمایت می‌کند. طرح پایدارسازی نیز مربوط به طرح‌هایی است که اجرا شده و نیاز به کمک، مشاوره و آموزش دارد، این موارد در قالب کمک‌های بلاعوض حمایت می‌شوند. گفتنی‌است این طرح‌ها تا ۵ سال تحت نظارت بوده و از سوی ناظران کمیته امداد به صورت ماهیانه بررسی شده و اگر احیاناً در حین کار مددجو با مشکلی موجه شود، می‌توان از آنان حمایت دوباره کرد.

وی در پایان در خصوص اهداف کمیته امداد امام خمینی گفت: عمده وظیفه امداد، تأمین معیشت خانوارهای تحت پوشش بوده اما در چند سال اخیر با ایجاد اشتغال سعی شده تا مددجو با کسب درآمد خودکفا و مستقل شود. در واقع با سرانه ۵۰ میلیون تومانی از سوی کمیته امداد و سرانه دیگری که حدود ۳۰ میلیون تومان بوده جمعاً می‌توان ۸۰ میلیون تومان تسهیلات به مددجویان پرداخت کرد. گفتنی است کمیته امداد آمادگی این را دارد که به هر مددجو یا حتی فرزند وی که پس از ازدواج به مشکلاتی برخورده و نیازمند است و از سوی دایره اشتغال کمیته امداد احراز صلاحیت شود، تسهیلات اشتغالی در اختیار آنها قرار دهد تا کسب و کار خود را احیا یا آغاز کنند. از طرف دیگر از مؤسسات و کارفرمایانی که نیاز به نیروی کار دارند، تقاضا می‌شود با کمیته امداد همکاری کنند و در ازای آن، بسته تشویقی بیمه و تسهیلات ارزان قیمت با نرخ ۴ درصد در قبال به کارگیری هر مددجو دریافت کند.

کد خبر 445402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.