شهرداری تهران ملزم به تهیه رمزینه پاسخ سریع برای آثار ارزشمند شد

اعضای شورای شهر تهران کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع برای آثار معماری ارزشمند معاصر، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران» را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای شورای شهر بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع (Q.R.Code) برای آثار معماری ارزشمند معاصر، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران» را مورد بررسی خود قرار دادند.

علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری در توضیح این طرح گفت: این طرح پیشنهاد مشترک کمیته معماری و طرح‌های شهری و کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران است.

او با بیان اینکه این طرح مستند به بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در خصوص تشریک مساعی برای حفظ آثار تاریخی است، گفت: این طرح به بند سوم ماده ۴۶ برنامه پنج ساله شهرداری تهران که شهرداری را به تهیه طرح‌های بناهای ارزشمند با تکیه بر مکان‌های خاطرات جمعی ملزم می‌کند، مستند شده است.

اعطا ادامه داد: این طرح بر اساس ماده ۷۲ برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران تهیه شده که بر اساس آن شهرداری تهران به، بروزرسانی سامانه‌های آمار و اطلاعات در زمینه گردشگری و بافت‌های ارزشمند و مکان رویدادها با همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ملزم شده است.

او با بیان اینکه در این طرح روی بحث تولید محتوا و بازبینی برخی تولید محتوای انجام شده تاکید شده است، افزود: بسیاری از تولید محتوای انجام شده به صورت یکپارچه نیست و این طرح شهرداری را ملزم می‌کند در برنامه یکپارچه به تولید محتوا بپردازد. برای نمونه این طرح به مناسب سازی برای معلولان و تولید محتوا در این خصوص توجه دارد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت مشارکت بخش خصوصی و کسب و کار نوین در اجرای این طرح گفت: یکی از نکات مورد توجه در این طرح سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی است. بهتر است سامانه‌های اجرای این طرح شبیه دانشنامه‌های جدید امکان ویرایش اطلاعات از سوی کاربران را داشته باشد.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از توضیح علی اعطا با ۱۴ رأی کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع برای آثار معماری ارزشمند معاصر، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران» را تصویب کردند.

در ادامه اعضای شورای شهر به بیان پیشنهاد خود درباره جزئیات این طرح پرداختند. چهار نفر از اعضای شورای شهر پیشنهاد دادند که به جای فرصت شش ماهه به شهرداری تهران برای اجرای این مصوبه، فرصت دو ماهه داده شود و با اینکه گلپایگانی، نماینده حاضر شهرداری در جلسه شورا با این فرصت کم مخالفت کرد اما اعضا به این پیشنهاد رأی مثبت دادند و بر همین اساس فرصت دو ماهه‌ای به شهرداری داده شد تا این مصوبه را اجرایی کنند.

همچنین مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر پیشنهاد داد که مقابل منازل و مکان‌رویدادهای شهری المان یا احجام شهری همچون مجسمه نصب شود که این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.

بار دیگر مسجدجامعی پیشنهاد داد که در این مصوبه به درختان شاخص و گونه‌های گیاهی و نادر قدیمی توجه شود و در دفاع از این پیشنهاد خود گفت: در شهر تهران درختان شاخص وجود دارد. به عنوان مثال در بیمارستان مسیح دانشوری یک درخت عجیب به نام گردوی آمریکایی وجود دارد که در ایران نادر است یا در امامزاده یحیی چنار هزارساله داریم و یا در شمیرانات درخت آدامسی داریم که باید به این گونه‌ها نیز توجه شود. این پیشنهاد مسجدجامعی نیز به تصویب رسید.

در ادامه حجت نظری پیشنهاد داد: فضاهای دارای میراث معنوی نیز در این طرح مورد توجه قرار گیرند. برخی فضاها همچون محل شهادت شهید مطهری برای مردم و شهر مهم است و این فضاهای دارای میراث معنوی باید در راستای افزایش تعلق خاطر مردم به تهران مورد توجه قرار گیرد. این پیشنهاد نظری به تصویب رسید.

بهاره آروین نیز این پیشنهاد را مطرح کرد که محتوای چند رسانه‌ای برای افراد کم توان و نابینا تهیه شود همچنین گفت ایجاد المان‌ها و غیره باعث ایجاد سد معبر نشود و درخواست کرد که این خوانش میراث فرهنگی و طبیعی تهران روی دیوار یا جداره‌هایی که سد معبر نمی‌کند، نصب شود. او در پیشنهاد دیگری گفت که باید محتوای صوتی و چند زبانه در مورد آثار معماری ارزشمند ایجاد شود که هر سه پیشنهاد آروین به تصویب رسید.

در پایان نیز مسجدجامعی پیشنهاد داد که از توان و ظرفیت سازمان‌ها و وزارتخانه‌های حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی و منابع طبیعی برای شناسایی آثار ارزشمند استفاده شود که این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.

پیشنهادهای مطرح شده از سوی اعضا به رأی گذاشته شد و در نهایت ادامه بررسی این مصوبه به جلسه آینده موکول شد.

همچنین در جلسه امروز شورای شهر تهران یک فوریت طرح الحاق عنوان عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری در بند «د» مصوبه ساماندهی و توسعه تأسیسات گردشگری در شهر تهران با ۱۵ امضا بررسی شد.

حسن خلیل‌آبادی به عنوان رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر در دفاع از این یک فوریت اظهار کرد: کلانشهر تهران به عنوان یکی از اصلی‌ترین دروازه‌های ورود به کشور و دارا بودن جاذبه‌های متنوع تاریخی، گردشگری و غیره از امکانات ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند مقصد بسیاری از کنفرانس‌های بین‌المللی، همایش‌ها و غیره باشد.

وی با بیان اینکه در همین راستا بسته‌های اضطراری اقتصادی در سطوح ملی و محلی برای توسعه سرمایه گذاری در بخش گردشگری طراحی و ابلاغ شده است، گفت: در شورای شهر تهران نیز برای ساماندهی و توسعه تأسیسات گردشگری در شهر تهران قوانین حمایتی وضع شده است.

خلیل آبادی ادامه داد: برهمین اساس مصوبه‌ای در شورای شهر داشتیم که عوارض افزایش قانونی اعیانی ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری در صدور پروانه‌های ساختمانی جدید لحاظ شده است که اضافه شدن اینگونه عوارض جدید موجب عدم توجیه اقتصادی ط‌رح‌های سرمایه گذاری گردشگری و حتی باعث انصراف سرمایه گذاران در حوزه شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم توجیه اقتصادی طرح‌ها سرمایه‌گذاران گردشگری دیگر رغبتی برای سرمایه گذاری ندارند، گفت: دوگانگی در پرداخت عوارض گردشگری میان مصوبه شورای شهر و مجلس شورای اسلامی باعث سردرگمی سرمایه گذاران شده است که لازم است این بند اصلاح شود که بر این اساس شهرداری مکلف است براساس قوانین بالادستی نسبت به اخذ عوارض اقدام کنند.

اعضای شورای شهر یک فوریت طرح «الحاق عنوان عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری در بند «د» مصوبه ساماندهی تأسیسات گردشگری در شهر تهران» را به تصویب رساندند.

کد خبر 445362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.