آناناس میوه ضد کرونا / آشنایی با فواید گل کلم

مصرف زیاد گوشت قرمز و پیری زودرس، راه‌های افزایش اشتها در بزرگسالان، خواص ماست پروبیوتیک، آناناس میوه ضد کرونا و آشنایی با فواید گل کلم در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد مصرف بیش از حد نوعی از گوشت می‌تواند روند پیری را سرعت ببخشد. محققان باور دارند، هنگام مصرف گوشت قرمز، سرم فسفات در بدن افزایش می‌یابد و سبب زیاد شدن سن بیولوژیکی بدن و پیری زودرس می‌شود؛ علاوه بر این دانشمندان ادعا می‌کنند که حفظ سطح سالم آهن در خون می‌تواند کلید زندگی طولانی‌تر باشد.

این یافته‌ها می‌تواند به ایجاد داروهای جدید برای درمان بیماری‌های مرتبط با سن کمک کند. محققان اسکاتلند و آلمان داده‌های ژنتیکی بیش از یک میلیون نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا مشخص کنند که چرا برخی از اعضای بدن افراد سن‌های مختلفی دارند.

یافته‌های آن‌ها می‌تواند به تسریع در تولید داروها برای کمک به درمان انواع بیماری‌های وابسته به سن از جمله بیماری‌های قلبی و زوال عقل کمک کند. آنالیز ژنتیکی این تیم نشان داد، میزان دریافت آهن یک موضوع مهم برای سلامت ماندن برخی از اعضای بدن است.

با این حال سیستم بهداشت انگلیس مصرف روزانه ۱۴.۸ میلی گرم آهن برای خانم‌ها در سنین ۱۹ تا ۵۰ سال و ۷.۷ میلی گرم در روز برای مردان بالای ۱۸ سال و زنان بالای ۵۰ سال را توصیه می‌کند.

پال تیمرز، نویسنده مقاله و تحلیلگر داده‌ها از دانشگاه ادینبورگ، گفت: «ما از این یافته‌ها بسیار متعجب هستیم، زیرا نتایج پژوهش‌ها به خوبی نشان می‌دهد که مقادیر بالای آهن در خون، سال‌های سالم زندگی ما را کاهش می‌دهد. کنترل این سطوح می‌تواند از آسیب‌های مربوط به سن جلوگیری کند».

خواص ماست پروبیوتیک

ماست پروبیوتیک از جدیدترین فرآورده‌های لبنی به شمار می‌رود و نوعی از ماست بسیار غنی از مواد معدنی است. با استفاده از این ماست علاوه بر مواد معدنی مفید ماست، باکتری‌های مفید و لازم بدن نیز تأمین می‌شود. استفاده از این ماست موجب تقویت سیسم ایمنی بدن می‌شود. مصرف این ماست برای افرادی که کلسترول خون دارند مفید است. ماست‌های پروبیوتیک ارزش غذایی بالاتری نسبت به ماست‌های معمولی دارد. استفاده از این ماست از بروز بسیاری بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

استفاده از این ماست باکتری‌های بیماری زا را از بین برده و باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود و به همین دلیل از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. انواع ویتامین‌های موجود در این ماست ویتامین A و C و ریبوفلاوین، تیامین، بیوتین، انسولین است که بسیار بیشتر از ماست معمولی است. گزارش شده است خواص موجود در این ماست، بیشتر از ماست معمولی است. همچنین این خواص باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود، زیرا باکتری‌های مفید و فعال در این ماست به ندرت در مواد غذایی دیگر یافت می‌شوند.

از طرفی این باکتری‌ها می‌توانند اسید معده را تحمل کنند و به روده برسند و در آنجا با باکتری‌های بیماری‌زا مبارزه کنند که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود، بنابراین استفاده از این ماست از بیماری‌ها جلوگیری کرده و باکتری‌های مضر روده را از بین می‌برند و محل مناسبی برای رشد باکتری ایجاد می‌کنند.

از طرفی دیگر که پروبیوتیک باعث تغییر فلور میکروبی روده می‌شود. تحقیقات زیادی که در اروپا و آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد که پروبیوتیک برای سلامتی انسان مفید است و این ماست، غنی شده است و ارزش آن از ماست معمولی بالاتر است و اسیدهای آمینه و چرب بدن را تأمین می‌کند. با تغییر در رژیم غذایی و استفاده از لبنات تخمیری و پروبیوتیک‌ها می‌توان تا حدی از این مرگ و میرها جلوگیری نمود. آزمایشاتی که روی این ماست انجام شده نشان می‌دهد که این نوع ماست بر سطح کلسترول سرم افراد مبتلا به هیپرکلسترولمی تأثیر می‌گذارد.

آناناس میوه ضد کرونا

نتایج یک بررسی جدید که در ایالات متحده صورت گرفته نشان می‌دهد ساقه میوه آناناس مملو از آنزیمی به نام بروملین است که از خواص ضدویروسی برای مقابله با کرونا برخوردار است. محققان امیدوارند که در آینده بتوان از ساقه گیاه آناناس برای تولید داروهایی بهره گرفت که به درمان ویروس موذی کرونا کمک کنند. تا به حال از مواد ضدویروسی و ضدعفونی‌کننده متنوعی برای مقابله با ویروس کرونا استفاده شده، اما هیچیک از آنها تأثیر قابل توجه و کافی نداشته‌اند.

پژوهش مشترک پژوهشگران دانشگاه نبراسکا و مرکز تحقیقات و ارزیابی بیولوژیک سی بی‌ای آر در آمریکا نشان می‌دهد آنزیم بروملین جلوی اتصال ژنوم‌های ویروس کرونا به سلول‌های بدن را می‌گیرد. البته در مورد نحوه دقیق این رخداد هنوز اطلاعات کافی وجود ندارد. پیش از این کارآیی بروملین برای مداوای التهاب و دردهای مختلف ثابت شده بود. هنوز مشخص نیست برای تولید داروی ضدکرونا با استفاده از آنزیم یادشده به چقدر زمان و هزینه نیاز است.

راه‌های افزایش اشتها در بزرگسالان

مصرف گیاهان و مکمل‌های افزایش دهنده طبیعی اشتها نظیر دمنوش زنجبیل، گل میخک، چای به همراه هل، دمنوش گل گاوزبان و شربت عرق بیدمشک می‌توانند در افزایش اشتها مؤثر باشند. اشتهای زیاد مشکل بسیاری از افراد جامعه است، به‌طوری که بسیاری از افراد دلیل اضافه وزن خود را پرخوری می‌دانند. اما در این میان افرادی نیز هستند که با مشکل کمی اشتها روبرو هستند و این موضوع دلیل اصلی نرسیدن آن‌ها به وزن مناسب است.

راه‌های بسیاری برای افزایش وزن و اشتها توصیه شده است، هر کدام از این مواد غذایی می‌تواند در افراد باعث افزایش اشتها شود. البته مکانیسم اثر هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت بوده و ممکن است بر روی تمامی افراد مؤثر نباشد. برای مثال این مواد غذایی در طب سنتی به عنوان مواد غذایی افزایش دهنده اشتها توصیه شدند که عبارتند از: زردچوبه، جینسینگ، ماست، مرکبات، چای گیاهی، گریپ فروت، برگ و عرق نعناع، روغن هسته، خرما، ریشه زنجبیل و شنبلیله است.

علاوه بر موارد گفته شده محرک‌های اشتهای زیادی وجود دارند که مصرف آن‌ها می‌تواند برای شما بسیار کمک کننده باشد. اما فراموش نکنید که مصرف مقادیر کافی و همچنین مداومت در مصرف این مواد غذایی برای رسیدن به هدف لازم است. مهم‌ترین و البته تأثیرگذارترین راه در افزایش اشتها برای بزرگسالانی که به بیماری‌هایی همچون پرکاری تیروئید مبتلا نیستند داشتن برنامه زمانی تعیین شده برای غذا خوردن است.

شما حتماً باید از کارهایی نظیر گرسنه ماندن برای مدت زیاد، مثلاً به بهانه افزایش اشتها برای وعده غذایی بعدی و پرخوری یا نداشتن وقت برای غذا خوردن خودداری کنید. وعده‌های غذایی کوچک و مکرر را به جای وعده غذایی بزرگ و پرحجم مصرف کنید. این کار باعث افزایش اشتها در شما خواهد شد چرا که به مرور زمان معده شما برای حجم‌های غذایی بیشتر آماده خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که تعداد لقمه‌های غذاهای خود را به مرور و طی وعده‌های مکرر یکی یکی افزایش دهید.

به گفته بسیاری از متخصصان تغذیه، وارد کردن غذاهای پروتئینی به رژیم غذایی روزانه می‌تواند باعث افزایش اشتها در فرد شود. فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش اشتها توجه به کالری دریافتی است. از این رو مصرف غذاهای پرکالری و بدون ارزش غذایی نظیر فست فودها و میان وعده‌های چرب و شور علاوه بر کاهش اشتها، کمبود مواد ریزمغذی را نیز ایجاد می‌کنند.

آشنایی با فواید گل کلم؛ از سلامت قلب تا پوست

گل کلم سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که سلامتی بدن را ارتقا می‌دهند. نباید صرفاً گل کلم را در ترشی استفاده کنید بلکه باید بدانید که این نوع کلم در تهیه انواع سالادها و غذاها استفاده می‌شود. برخی از فواید گل کلم عبارتند از:

گل کلم دوست قلب و مغزتان

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که میزان بالای التهاب در بدن با افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت، آلزایمر و پارکینسون در ارتباط است. گل کلم به‌خصوص به دلیل دارا بودن ویتامین K، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف و همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ خواص ضدالتهابی دارد و به حفظ سلامت رگ‌ها و کاهش تجمع پلاک در آن‌ها کمک زیادی می‌کند. به این ترتیب نیز خطر افزایش فشار و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

گل کلم به حفظ تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی کامل، سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند گل کلم به کاهش میزان نامناسب استروژن و در نتیجه تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند. داشتن تغذیه‌ای نامناسب و عادت‌های نادرست به اختلالات هورمونی دامن می‌زند. متأسفانه مواد غذایی دستکاری شده مانند سویا، گوشت، محصولات لبنی و محصولات غذایی تصفیه‌شده به به هم خوردن میزان استروژن در بدن منجر می‌شوند. استروژن بیش از اندازه در خون نیز به بروز مشکلاتی در سلامتی مانند کم‌کاری تیروئید، بیماری‌های خودایمنی، خستگی مزمن و افزایش خطر ابتلاء به سرطان تخمدان می‌شود.

گل کلم دوست چشم‌های شما

گل کلم حاوی سولفورفان است که این ترکیب باعث حفظ سلامتی بافت‌های ناحیه شبکیه چشم در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد می‌شود. این سلول‌های موذی عامل اصلی کوری، آب مروارید، دژنراسیون ماکولای چشم و غیره محسوب می‌شوند.

گل کلم ادرارآور است

درصد زیادی از این سبزی مفید را آب تشکیل داده است. گل کلم همچنین سرشار از پتاسیم بوده و مقدار اندکی سدیم دارد. بنابراین یک دیورتیک یا مدر طبیعی محسوب می‌شود. دقیق‌تر اینکه گل کلم می‌تواند باعث دفع مایعات اضافی جمع شده در بافت‌های بدن شود. این خاصیت خوب گل کلم برای افرادی که از فشارخون بالا رنج می‌برند بسیار مفید است چون این سبزی با افزایش میزان ادرار به تنظیم فشار خون نیز کمک می‌کند. همچنین باید بدانید که گل کلم خاصیت سم‌زدایی دارد چون باعث تحریک دفع سموم و ترکیبات انبار شده در بدن مانند اسید اوریک یا اوره و غیره می‌شود.

گل کلم مفید برای خانم‌های باردار

مصرف گل کلم برای خانم‌های باردار مفید است چون منبع خوب اسیدفولیک محسوب می‌شود. حتماً می‌دانید که این ویتامین برای رشد خوب جنین بسیار مهم و ضروری است. فولات‌ها نیز در تولید گلبول‌های قرمز و سفید و تولید آنتی‌بادی‌های محافظ سیستم ایمنی نقش دارند. مصرف گل کلم همچنین برای افرادی که داروهای ضدبارداری مصرف می‌کنند بسیار توصیه می‌شود چون این قرص‌ها باعث کاهش میزان اسیدفولیک بدن خانم‌ها می‌شود.

گل کلم دوست دستگاه گوارش

میزان بالای فیبر موجود در گل کلم باعث شده است که این سبزی خواص ملینی نیز داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت که گل کلم باعث کاهش یبوست شده و برای دستگاه گوارش مفید است.

گل کلم قاتل سلول‌های سرطانی

گل کلم همانند دیگر اعضای خانواده خود حاوی ماده‌ای است که به طور طبیعی خطر ابتلاء به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. این ترکیب «سولفورفان» نام دارد و ثابت شده است که نه تنها می‌تواند از بروز برخی سرطان‌های ناشی از ترکیبات سرطان‌زا پیشگیری کند بلکه می‌تواند با سرطان‌های مادرزادی نیز مقابله کند. گل کلم می‌تواند رشد تومورها را به تأخیر بیندازد.

گل کلم دوست تناسب‌اندام

گل کلم کم‌کالری (یک لیوان گل کلم حاوی فقط ۲۹ کالری است) و در عین حال سرشار از مواد مغذی است. گل کلم فاقد چربی بوده و میزان کربوهیدرات و قند آن بسیار اندک و در عین حال سرشار از فیبر است. به همین دلیل نیز برای افرادی که می‌خواهند لاغر شوند بسیار مفید است. فیبرهای موجود در گل کلم باعث احساس سیری طولانی‌مدتی می‌شود. این مواد همچنین به کنترل اختلالات غذایی مانند میل مداوم به دریافت کالری کمک زیادی می‌کنند.

گل کلم دوست پوست شما

گل کلم در ترشی برای داشتن پوستی زیبا و سالم نیز کارساز است. چون سرشار از میزان زیادی آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی است. مصرف گل کلم باعث تحریک روند احیای سلول‌های پوستی می‌شود. این ماده غذایی همچنین به کاهش آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد که اصلی‌ترین عامل پیری زودهنگام پوست هستند کمک زیادی می‌کند.

توصیه می‌شود در تهیه انواع سالادها، پوره و غیره از این سبزی پرخاصیت استفاده کنید. بهترین کار این است که هر هفته حداقل یک تا دو مرتبه گل کلم میل کنید تا از تمام خواص آن بهره‌مند شوید. افرادی که مشکل تیروئیدی دارند بهتر است آن را به صورت بخارپز مصرف کرده و اعتدال را رعایت کنند.

کد خبر 445330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.